جمعه، مهر ۱۱، ۱۳۹۳

نتیجه تجزیه طلبی نظیر حمله صدام

نتیجه تجزیه طلبی نظیر حمله صدام
سام قندچی
http://www.ghandchi.com/815-separatism-like-saddam.htm
 
دوباره در محافل سیاسی ایران بحثهای کاذبی در مورد فدرالیسم راه افتاده است. تا آنجا که مربوط به فدرالیسم می شود به اندازه کافی بحث شده است (1) و موضع فدرالسیم در طرح پیشنهادی حزب آینده نگر هم به تفصیل توضیح داده شده است (2).  بحث های کاذب در مورد فدرالیسم مربوط به همکاری یا عدم همکاری با نیروهای تجزیه طلب است اما به دروغ زیر پرچم موافقت یا مخالفت با فدرالیسم مطرح می شوند (3).
 
تجزیه طلبی امروز نتیجه اش نظیر حمله صدام به ایران در 31 شهریور 1359 برابر 22 سپتامبر 1980 يعنی یکسال و نیم بعد از انقلاب است. با حمله صدام، جنبش دموکراتیک ایران به سه شقه تقسیم شد. یک بخش در خدمت تثبیت جریان اسلامگرائی در قدرت قرار گرفت. بخش دوم در خدمت صدام تجاوزگر قرار گرفت. و بخش سوم که پاسیفیست ماند عملا از بین رفت و سالها طول کشید تا دوباره بعد از پایان آن جنگ خانمانسور از خاکستر خود برخیزد.
 
شاید اگر حمایت غرب و متحدانش در خاورمیانه و نیروهای ساده لوح در جنبش سیاسی ایران از حمله صدام نبود، صدام حسین هیچگاه جرئت حمله به ایران را نکرده بود و چنین بلائی بر سر جنبش دموکراتیک ایران نمی آمد. در واقع حمله عراق به ایران بیش از کودتای 28 مرداد بر پیکر جنبش دموکراتیک ایران ضربه وارد آورد؛ اما، متأسفانه در مطبوعات اپوزیسیون حمله صدام به ایران، از این زاویه، به ندرت مورد بررسی قرار گرفته است.
 
جریان تجزیه طلبی در ایران و حمایت های غرب و متحدانش در خاورمیانه و نیروهای ساده لوح در جنبش سیاسی ایران از این حرکت می تواند ضربه مشابهی به جنبش دموکراتیک ایران وارد آورد و دوباره 30 و چند سال دیگر این جنبش سراسری را که چند سالی است دوباره سر بلند کرده، به عقب بیاندازد. طرح تجزیه قومی کشور جنبش دموکراتیک را به سه شقه تقسیم میکند. يک بخش با تجزیه طلبان و متحدان خارجی آنها همراه میشود و خود را انقلابی می خواند. بخش دوم همراه رژيم به سرکوب تجزیه طلبان برخاسته و به تثبیت اسلامگرائی کمک خواهد کرد. بخش سوم جنبش هم که در چنین جنگی شرکت نکند نظير دوران حمله عراق به ایران عملا فلج می شود. بسیاری از مردم که تجربه حمله صدام به ایران را به یاد دارند از همین حالا فکر ترک ایران در صورت وقوع سناریوی جنگهای تجزیه طلبی هستند.
 
متأسفانه برخی در جنبش سیاسی ایران ترقی خواهی را هنوز درک نمی کنند. اگر کسی در ایران اینترنت و گوشی های همراه توسعه دهد کاری ترقی خواهانه کرده است اما هرگونه حمله ای به رژیم لزوماً کاری ترقی خواهانه نیست و تفاوتی بین نتیجه حمله صدام حسین به ایران و به اصطلاح انقلابی با پرچم فدرالیسم همراه متحدان خارجی اما با هدف تجزیه ایران، نخواهدبود.
 

سام قندچي، ناشر و سردبير
ايرانسکوپ
http://www.ghandchi.com
http://www.iranscope.com
هشتم شهریورماه 1393
August 30, 2014

 پانویس:
 
1.  بازهم درباره رد فدراليسم قومی
http://www.ghandchi.com/770-ethinic-federalism2.htm
 
2. فدرالیسم در برنامه پیشنهادی حزب آینده نگر ایران
3. چرا تجزيه طلبی را محکوم بايد کرد -ويرايش دوم
 

 

ایران#
#iran
iranscope@

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ