چهارشنبه، اردیبهشت ۰۹، ۱۳۹۴

تبعیض سیاسی، مردم ایران را از سیاست و سیاسیون متنفر کرده است

http://iranscope.blogspot.com/2015/04/blog-post_4.html
تبعیض سیاسی، مردم ایران را از سیاست و سیاسیون متنفر کرده است

رژیم شاه تلاش می کرد مردم اصلاً از سیاست حرفی نزنند. در آن دوران گرچه مردم عادی از ترس در انظار عمومی خود را غیرسیاسی جلوه میدادند اما برای افراد سیاسی بسیار احترام قائل بودند و دوست داشتند از سیاست سر در بیاورند. خود شاه نیز در پایان کار وقتی موضع مستقلی در رابطه با نفت اتخاذ کرد با واکنش غیرمنتظره ای از سوی غرب مواجه شد. متأسفانه رژیم شاه با ترساندن مردم از تفکر سیاسی فقط توانست از آگاه شدن مردم از طرح های مختلف سیاسی برای آینده ایران جلوگیری کند و مردم به راحتی توانستند رژیم ولایت فقیه را بپذیرند.

در دوران جمهوری اسلامی، رژیم برعکس دوران شاه بسیار با مردم از سیاست حرف می زند. تلویزیون و رادیو بسیار سیاسی است و بویژه استقلال طلبی از آمریکا فضای بحثهای سیاسی را در ایران در سی و چند سال گذشته تقویت کرده است. اما تبعیض سیاسی باعث نفرت مردم از سیاست و کار سیاسی شده است. مردم نمی توانند لغت سازمان مجاهدین خلق را به کار ببرند حال چه در موافقت با آن تشکیلات و چه در مخالفت. باید بگویند "منافقین." به تازگی حتی حجت الاسلام خاتمی نیز ممنوع التصویر شد. شرایط مشابهی برای طیفهای سیاسی دیگر نظیر سلطنت طلبان و جبهه ملی و چپ و غیره وجود دارد.

در بیرون رژیم در اپوزیسیون خارج نیز تبعیض سیاسی بیداد می کند. در خارج کشور هر مؤسسه خبری و حقوق بشری در دست جریان سیاسی و فکری خاصی است و اقلا نمی آیند رسماً بگویند که تشکیلاتی خصوصی هستند و از یکسو خود را سازمانهای عمومی معرفی می کنند و از سوی دیگر تبعیض سیاسی در آنها از جمهوری اسلامی هم بدتر است و اگر کسی صدایش در آید مطمئناً استخدام نمی شود و اگر به هر دلیلی قبلاً استخدام شده، با به اصطلاح "حرف زیادی" اخراج است.

مردم عادی تصویری وحشتناک از سیاست و سیاسی بودن پیدا کرده اند و از فعالان سیاسی هم تصویر بدی دارند. کافی است از مردم سؤال کنید! به آنها بگویید که تصمیمات کلان در جامعه معنایش سیاست است و به شما خواهند گفت دست از سرشان بردارید و علاقه ای به این حرفها ندارند. برخوردشان هم به دلیل فقط ترس نیست. تبعیض سیاسی باعث شده اندیشه سیاسی به زنجیر کشیده شود. تبعیض سیاسی، به فعالان مدنی هم لطمه شدیدی وارد کرده است. مردم عادی می گویند که می دانند چرا فلانی یکدفعه در عرصه حقوق بشر برجسته شده و فلان جایزه را گرفته، کار این دولت خارجی و آن دسته سیاسی در پشت پرده است. جو بی اعتمادی محصول این تبعیضات سیاسی است. آخر وقتی فلان تلویزیون خارج کشور افرادی را بعنوان شخصیت های سیاسی دعوت می کند که در همه تاریخ جنبش سیاسی ایران کسی اسمشان را هم نشنیده، مردم حق دارند همه حرفها را دروغ بپندارند. مثل زمانی شده که در اواخر قاجار کشورهای خارجی می خواستند برای ایران شخصیت سیاسی بسازند.

قرار نیست این مسأله ما را دولت های خارجی، حل کنند. آنها دنبال منافع خود هستند و امکانات خود را هم در اختیار جاسوس هایشان قرار می دهند. هر قدر هم جاسوسهایشان بیشتر فعالان مستقل را اذیت کنند اعتبار آن دولتهاست که از بین می رود. قابل ذکر است که وقتی این موضوعات مطرح می شود بسیاری می خواهند بحثها را خفه کنند. وقتی کسی با نداشتن مدرک تحصیلی و بسیاری شرایط دیگر در این مؤسسات استخدام می شود و دیگری اخراج، معلوم است که در پشت پرده چه خبر است و همین آدم هایی که از این بلبشو منفعت می برند سعی می کنند برای کسانیکه حرف بزنند پاپوش امنیتی درست کنند و حمله شخصی راه بیاندازند، آنهم در دموکراتیک ترین کشورهای جهان. همانطور که بارها یادآوری کرده ام نقش لابی های مختلف در ایجاد این وضعیت غیرقابل انکار است (1).

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

 سام قندچی، ناشر و سردبير
ایرانسکوپ
http://www.ghandchi.com
دهم اردیبهشت ماه 1394
April 30, 2015


1. شفافیت: خبر ایران و گروه های لابی در واشنگتن
http://www.ghandchi.com/863-iran-news-lobby-groups.htm 

Transparency: Iran News and Lobby Groups in Washington, DC
http://www.ghandchi.com/863-iran-news-lobby-groups-english.htm


مقاله مرتبط:

1. آقای اوباما، لطفاً تبعیض سیاسی را در صدای آمریکا متوقف کنید
http://www.ghandchi.com/901-obama-voa.htm

Mr. Obama, Please Stop Political Discrimination at VOA
http://www.ghandchi.com/901-obama-voa-english.htm
 
ایرانسکوپ#
#iranscope

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ