پنجشنبه، فروردین ۰۳، ۱۳۹۱

آرشيو کامل آلبرت انشتين در اينترنت


آرشيو کامل آلبرت انشتين در اينترنت
http://www.voanews.com/persian/news/Einstein_Archive-2012-03-22-143781276.html

آرشيو کامل نوشته ها و وسائل حرفه ای و شخصی آلبرت انشتين فيزيکدان بزرگ قرن بيستم هم اکنون برای اولين بار بر روی اينترنت و برای دسترسی همگان قرار گرفته است.

از نامه های شخصی او به معشوقه هايش تا دفتريادداشت هايی که شامل نوشته های او درباره تحقيقات انقلابی او درعلم می شوند، در اين آرشيو گنجانده شده اند.

دانشگاه عبری در اورشليم که مقالات و دستنوشته های آلبرت انشتين دانشمند آلمانی يهودی تبار را در اختيار دارد، از اين نوشته عکس هايی با کيفيت بالا گرفته و آنها را بر روی اينترنت قرار داده است.

اين آرشيو چهره کاملتری از اين نابغه قرن بيستم را آشکار می کند. اين اقدام به کمک وامی از بنيادپولانسکی در انگلستان که در گذشته نيز به ديجيتالی کردن نوشته های اسحاق نيوتون کمک کرده بود صورت گرفته است.

در اين آرشيو اينترنتی تمام ۸٠ هزار نمونه از کل مجموعه آثار انشتين را می توان ديد. بسياری از نوشته های داخل اين مجموعه تا کنون منتشر نشده بودند، اما هم اکنون محققان می توانند به تمام آنها دسترسی داشته باشند.

آلبرت انشتين، فيزيکدان برنده جايزه نوبل، با ارائه نظريه نسبيت خود فيزيک مدرن و مفاهيم اساسی آن را متحول کرد. او دستنوشته اوليه نظريه نسبيتش را ۵ سال پس از دريافت جايزه نوبل فيزيک به دانشگاه عبری اهدا کرد. او همچنين حق استفاده از ديگر مقالات و نوشته های خود پس از مرگش را به اين دانشگاه واگذار کرد. آلبرت انشتين در سال ۱۹۵۵ درگذشت.

در اين آرشيو اينترنتی همچنين دو هزار سند برابر با ۷ هزار صفحه از زندگی شخصی و اجتماعی انشتين تا سال ۱۹٢۱ قرار گرفته اند.

مجموعه آثار انشتين که در اختيار دانشگاه عبری است شامل ۱۴ دفتر يادداشت با دستنوشته های عملی او، نامه نگاری هايش با دانشمندان معاصر، و شرحی از نظريه نسبيت و فرمول معروفش E=mc2 است.

لئونارد پولانسکی، رييس بنياد پولانسکی، می گويد: نامه نگاری های انشتين دريچه ای است به ذهنيت شخصی او. ما نامه های زيادی داريم که بين او و معشوقه اش که در نهايت زن دوم او شد رد و بدل شدند. اينها جنبه ديگری از شخصيت او را نشان می دهند، شخصيتی گرم و پربار. اينها نوشته هايی با ماهيت انسانی هستند.

گرداننده اين آرشيو اينترنتی اعلام کرده است که دانشگاه بزودی نسخه ای از نمره های مدرسه ای انشتين در نوجوانی اش را چاپ خواهد کرد تا به اين داستان ساختگی که انشتين دانش آموز موفقی نبوده، پايان دهد.

از ديگر بخش های اين مجموعه عبارتند از نامه های او به چندين معشوقه اش و علاقه اش به مسائل مختلف سياسی و اجتماعی از قبيل خلع سلاح هسته ای، حقوق سياهان و همچنين تنش ميان اسراييل و اعراب.

در نامه ای که او پيش از تأسيس دولت اسراييل به يک روزنامه عرب نوشته، انشتين راه حلی برای صلح در خاورميانه ارائه کرده است. در اين نامه که برای اولين بار منتشر شده، او پيشنهاد می کند شورايی هشت نفری از نمايندگان پزشکان، حقوقدانان، کارگران، و سران مذهبی دو ملت يهود و عرب تشکيل شود تا با مذاکره و توافق دوطرفه به آنچه ميانشان جدايی افکنده پايان دهند.

هانوکگاتفروند، فيزيکدان و رييس پيشين دانشگاه عبری که مسوؤليت آثار فکری انشتين را به عهده دارد، می گويد: انشتين راجع به شکل گيری يک دولت مستقل اسراييل ترديدهايی داشت. تا سال ۱۹۴۷ او از يک دولت برای اسراييل با ارتش و مرزبندی مستقل پشتيبانی نمی کرد. به عقيده او چنين دولتی با سنت های يهود و ارزش های پيامبرانشان، و حداقل يهوديتی که انشتين به آن اعتقاد داشت در تناقض خواهد بود. ولی بعد همه چيز عوض شد.

رييس دانشگاه عبری اعلام کرده است که از اين به بعد آرشيو کامل مجموعه آثار انشتين بر روی اينترنت در دسترس همگان خواهد بود.



iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ