سه‌شنبه، فروردین ۲۴، ۱۳۹۵

حشمت الله طبرزدی: ثروت های کلان کشور باید ملی شوند

حشمت الله طبرزدی: ثروت های کلان کشور باید ملی شوند
http://iranscope.blogspot.com/2016/04/blog-post_21.html

تاریخ انتشار: 25 فروردين 1395
کمپین معیشت، فرصتی تاریخی برای نجات اقتصاد ایران
ثروت های کلان کشور باید ملی شوند
انتخاب خبر: انباشت مطالبات اقشار مختلف مردم از مشکلات و مسایل پیش روی کشور طی ماه ها و سال های آینده است.

مهندس حشمت الله طبرزدی، سخنگوی کمپین معیشت(فریاد گرسنگان) با اعلام این مطلب افزود: طی سالیان گذشته از نظر اقتصادی شرایطی در کشور ایجاد شده که شکاف طبقاتی در جامعه را بسیار عمیق کرده و به دلایل گوناگون مسایلی مانند تورم و گرانی دامنگیر کشور شده و میزان آن افزایش یافته است.

وی در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر ادامه داد: شکاف طبقاتی موجود در جامعه ایران منجر به حضور میلیون ها بیکار در کشور و همچنین افزایش خط فقر به 3 میلیون و پانصد هزار تومان برای یک خانوار چهار نفره شده است، به طوری که حتی مسئولان و مقامات حکومتی بارها و بارها به مشکلات موجود اقتصادی کشور اعتراف و اذعان کرده اند.

بازگشت بیش از یکصد و پنجاه میلیارد دلار از سرمایه های مردم ایران به کشور
مسئله معیشت مردم ایران باید مورد توجه جدی نهادهای حکومتی قرار گیرد

این فعال مدنی با اشاره به انجام توافقنامه هسته ای تصریح کرد: اکنون برجام در حال اجرا است و گفته می شود بیش از یکصد و پنجاه میلیارد دلار از سرمایه های مردم ایران به داخل کشور باز می گردد و اکنون حکومت نمی تواند ادعا کند که کشور در تحریم است.

طبرزدی در پاسخ به سؤالی درباره ضرورت تشکیل کمپین معیشت از سوی جمعی از هموطنان ایرانی خاطرنشان کرد: دولت آقای روحانی اعلام کرده که قصد دارد برای مردم کار و تلاش کند و همچنین مجلسی که در آینده تشکیل می گردد گفته شده مجلسی خواهد بود که هماهنگ با دولت عمل می کند، پس همه این موارد باعث شده تا مسئله معیشت مردم ایران به ویژه مزدبگیران، کارگران، زحمت کشان، دست فروشان و سایر اقشار زحمتکش جامعه مورد توجه جدی حکومتیان قرار گرفته و کمپین معیشت نیز در راستای حل مشکلات اقتصادی کشور تشکیل شد و آغاز به کار کرد.

دولت، ثروت های کلان کشور را ملی کند و به مردم بازگرداند
اما آیا تشکیل کمپین معیشت به این مفهوم است که این کمپین در مقابل حکومت قرار گرفته یا در کنار حکومت برای بهبود اقتصادی کشور قرار خواهد گرفت؟

حامی کمپین معیشت در همین رابطه گفت: این کمپین نه در مقابل حکومت است و نه در کنار حکومت قرار خواهد گرفت و هیچکدام از این ادعاها صحت ندارد، بلکه این کمپین خواسته های معینی را در چهار بند مطرح کرده است.

وی؛ تناسب دریافت های مزدبگیران با خط فقر، ایجاد اشتغال در کشور، آزادی نمایندگان مزدبگیران اعم از کارگران، معلمان و سایر طبقات اجتماعی از زندان و همچنین ملی شدن ثروت های درون کشور را از جمله مسائلی عنوان کرد که در اساسنامه کمپین مورد توجه قرار گرفته است.

طبرزدی اضافه کرد: کمپین معیشت تأکید دارد تا دولت به گونه ای نسبت به ارایه لایحه ای یا طرحی به مجلس آینده اقدام کند که برپایه آن، ثروت های کلان کشور که بالغ بر یک تریلیون دلار است به نحوی به مردم بازگردانده شده و یا ملی شود.

ملی شدن ثروت های کشور یک خواست قانونی است
این فعال مدنی تصریح کرد: چنین ثروت هایی اکنون در اختیار افراد یا نهادهایی است که پاسخگو نیستند، مالیات نمی پردازند، فراقانونی عمل می کنند و بنابراین ملی شدن ثروت های کشور یک خواست قانونی است که کمپین معیشت آن را پیگیری می کند.

وی افزود: طرح خواسته های کمپین معیشت، مواجهه و یا مقابله با حکومت یا وجه مقابل آن نیست، بلکه این کمپین یک خواسته منطقی و قانونی را مطرح کرده و امیدوار است که دولت این آمادگی را داشته باشد تا خواسته های به حق و قانونی کمپین را مورد توجه قرار دهد.

سخنگوی کمپین معیشت تأکید کرد: این کمپین تصمیم دارد نامه ای را که تاکنون بیش از 1500 نفر آن را امضا کرده اند در یک فرصت مناسب تحویل آقای روحانی به عنوان رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران دهد.

مجلس آینده باید ثروت های ملی را شناسنامه دار کند
طبرزدی در ادامه با اشاره به نقش و جایگاه نهادهای انتخابی حکومتی در ملی شدن ثروت های کشور گفت: از دیدگاه دست اندرکاران کمپین معیشت، این مجلس کشور است که در درجه اول باید به وظایف خود عمل کند.

وی تأکید کرد: مجلس آینده می تواند طی مصوبه ای با صراحت اعلام کند که تمامی ثروت هایی که متعلق به مردم است اما این ثروت ها اکنون در انحصار برخی از نهادهایی است که مالیات هم به دولت پرداخت نمی کنند باید ملی شوند و در اختیار دولت جمهوری اسلامی یا خانه ملت قرار گیرند.

سخنگوی کمپین معیشت با بیان اینکه به عنوان نمونه یکی از نهادهای حکومتی اکنون دارای ثروتی معادل یکصد میلیارد دلار سرمایه است، تصریح کرد: وقت آن رسیده که ثروت نهادهای حکومتی ملی شود و به عبارتی در اختیار دولت قرار گیرد و شناسنامه دار شود و مشخص گردد که اصولاً چه حجمی از سرمایه در کشور وجود دارد که در نظام محاسباتی و نظام مالیاتی کشور قرار ندارد.

کمپین معیشت در آینده به عنوان یک نیروی اجتماعی فعال مطرح خواهد شد
کمپین معیشت قصد دارد دولت و مجلس را به نفع مصالح ملی یاری کند

وی اظهار داشت: کمپین معیشت بنا دارد دولت را یاری کند تا این نهاد حکومتی به عنوان نماینده مردم و به عنوان یک نهاد پاسخگو قادر باشد تا به کمک مجلس، سرمایه های ملی کشور را شناسایی کرده و در اختیار خود قرار دهد.

طبرزدی در پاسخ به این پرسش خبرنگار انتخاب خبر که کمپین معیشت از چه طریقی قصد تحقق خواسته های مطروحه را دارد، گفت: در مرحله اول، کمپین معیشت تلاش کرده نظرات تعداد زیادی از مردم را برای تحقق خواسته های خود جلب کند. بیش از هزاران نفر تاکنون اساسنامه کمپین را امضا کرده اند و این امضاها حتماً در آینده افزایش پیدا می کند و کمپین در آینده به عنوان یک نیروی اجتماعی فعال در سطح جامعه مطرح خواهد شد.

حامی کمپین فریاد گرسنگان افزود: این نیروی اجتماعی از یک سو نامه خود را به آقای روحانی تحویل خواهد داد و از دیگر سو آمادگی دارد تا طی ارایه طرحی به مجلس آینده، این نهاد انتخابی حکومتی را کمک کند تا قادر باشد قانونی را تصویب کند تا ثروت های ملی به صاحبان اصلی آن بازگردانده شود.

وی ادامه داد: در این صورت، خواسته های کمپین معیشت مانند: ایجاد اشتغال، آزادی زندانیان گروه های مزدبگیر و تأمینات اجتماعی در آینده تحقق پیدا خواهد کرد و کمپین معتقد است که اگر مجلس و دولت تصمیم داشته باشند که ثروت های کلان کشور را ملی کنند قطعاً می توانند به خواسته هایی که از سوی کمپین معیشت به عنوان نماینده بخشی از جامعه ایران مطرح شده جامه عمل پوشانده و نسبت به رفع مشکلات اقتصادی کشور اقدام کنند.

کمپین معیشت صرفاً بر خواسته های عمومی تأکید می کند
اما آیا کمپین معیشت، نماینده تمامی جامعه کارگری و مزدبگیر ایران است و این کمپین به طور کل، خواسته های جامعه کارگری و مزدبگیر و گرسنگان جامعه را پیگیری می کند؟

سخنگوی کمپین معیشت تأکید کرد: نمی توان گفت این کمپین، نماینده تمامی اقشار کارگری و مزدبگیر و زحمت کشان جامعه است و اصلاً چنین بحثی نیز مطرح نبوده بلکه این کمپین متشکل از افراد و گروه های مختلف اجتماعی است و اقشار مختلف مردم اعم از کارگران، معلمان، دستفروشان، تولیدگران، مهندسان، بیکاران و تمامی گروه های اجتماعی در این کمپین حضور داشته و از این کمپین حمایت می کنند.

وی با بیان اینکه کمپین ادعا نمی کند که نمایندگی طبقات اجتماعی را به عهده دارد، افزود: این کمپین صرفاً بر چند خواست عمومی تأکید می کند، و این خواسته ها، خواسته های بخش بزرگی از جامعه ایران یعنی کارگران، مزدبگیران، بیکاران، دستفروشان و همه زحمت کشان و همه کسانی است که زندگی آنها به سختی می گذرد و زیر خط فقر زندگی می کنند.

هموطنان ایرانی خارج از کشور صرفاً حامی کمپین معیشت هستند
طبرزدی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره حضور برخی چهره های ایرانی خارج از کشور در این کمپین اظهار داشت: هموطنان ایرانی خارج از کشور صرفاً حامی کمپین معیشت هستند و در واقع هر ایرانی چه در داخل و چه در خارج از کشور حق این را دارد که از خواسته های کمپین حمایت کند.

وی تصریح کرد: هموطنان ایرانی خارج از کشور در واقع با حضور خود در کمپین معیشت این پیام را می رسانند که آنها نیز با خواست عمومی کمپین معیشت همراه بوده و خود را در رسیدگی به وضع معیشت بیکاران، گرسنگان، کارگران و مزدبگیران داخل جامعه، سهیم دانسته و از خواست آنها حمایت می کنند، بنابراین حضور هموطنان خارج از کشور صرفاً جنبه حمایتی دارد.

کمپین معیشت اصلاً یک حرکت سیاسی نیست
کمپین معیشت دست هر ایرانی را برای نجات اقتصادی کشور می فشارد

سخنگوی کمپین فریاد گرسنگان در پاسخ به این سؤال که آیا هموطنان ایرانی خارج از کشور هم که به این کمپین پیوسته اند حاضر هستند که دولت آقای روحانی و مجلس آینده را در جهت تحقق خواسته های کمپین معیشت یاری کنند، گفت: اعضا و حامیان کمپین معیشت آمادگی دارند تا هر فرد و نهادی که قصد تحقق خواسته های منطقی و قانونی کمپین را داشته باشد یاری و کمک کنند.

وی تصریح کرد: اینکه چه افراد و جریان های سیاسی و اجتماعی قصد حمایت از خواسته های کمپین معیشت را داشته باشند مهم نیست و تفاوتی برای کمپین نمی کند چرا که کمپین معیشت اصلاً یک حرکت سیاسی نیست، بلکه یک کمپین مدنی، اجتماعی و اقتصادی است، و بنابراین این کمپین دست هر ایرانی را در هر پست و مقامی که می تواند اقتصاد کشور را از شرایط فعلی خارج کند و جامعه را کمک و یاری کند، می فشارد.

طبرزدی اضافه کرد: به عنوان مثال، افراد یا نهادهایی که اقتصاد کشور و ثروت های کلان جامعه را در اختیار دارند اگر حاضر باشند با دولت و مجلس همکاری کنند، کمپین از این اقدام آنها حمایت می کند و دست آنها را به گرمی می فشارد.

قاچاق بسیار گسترده، اقتصاد کشور را با بحران مواجه کرده است
قاچاق افسار گسیخته از طریق اسکله ها و بنادر رسمی در حال انجام است

این کوشنده اجتماعی در ادامه تصریح کرد: اکنون یکی از مهمترین مسائل دولت جمهوری اسلامی نه تنها ثروت های غیرپاسخگو است، بلکه همزمان، قاچاق بسیار گسترده در کشور متأسفانه اقتصاد ایران را با بحران مواجه کرده است و گفته می شود که از طریق اسکله ها و بنادر رسمی این قاچاق در حال انجام است.

وی افزود: لذا هر نهاد یا هر فردی که حاضر باشد با قاچاق کالا در کشور مخالفت کند و همچنین آمادگی داشته باشد تا ثروت های ملی کشورمان را در اختیار دولت ایران به نمایندگی از مردم قرار دهد و همچنین حاضر باشد که برای ایجاد اشتغال، تأمین خواسته های مزدبگیران، برای آزادی زندانیان و برای تأمینات اجتماعی تلاش کند، این کمپین قطعاً با آن ها همکاری خواهد کرد و همکار این افراد یا نهادها خواهد بود و اعضای کمپین دست آنها را نیز می فشارند.

تمام تلاش کمپین معیشت، سیاسی نشدن خواست عمومی است
اقدام کمین معیشت، یک کار اجتماعی و مدنی است

سخنگوی کمپین معیشت در پاسخ به این سؤال انتخاب خبر که آیا حرف و سخن کمپین معیشت و همکاری این کمپین مشمول تمامی گروه های اجتماعی و سیاسی از جمله اصول گرایان هم خواهد بود، اشاره کرد: در ثبت نامی که در کمپین معیشت صورت گرفته، مرزبندی سیاسی وجود ندارد و تمام تلاش کمپین آن است که این کمپین سیاسی نشود.

طبرزدی گفت: اینجانب به عنوان یک چهره سیاسی شناخته شده همواره تأکید کرده ام که هیچ یک از دوستان و دست اندرکاران کمپین حق ندارند که گرایش سیاسی خود را وارد فعالیت های کمپین کنند، بلکه فعالیت و اقدام کمین معیشت، یک کار اجتماعی و مدنی است و حتی شنیده می شود که گروه های اصول گرا و اصلاح طلب و حتی گروه های اپوزیسیون و توده های بیشمار مردم به علت اینکه صرفاً تأکید کمپین آن بوده که این کمپین، سیاسی نیست، اساسنامه کمپین معیشت را امضا کرده و جزو ثبت نام شدگان آن هستند.

پیام کمپین معیشت را باید غیرسیاسی و بلکه مدنی و اجتماعی تلقی کرد
پیام کمپین معیشت مشمول تمامی ایرانیان و نهادهای حکومتی است

وی در بخش دیگری از سخنان خود پیام کمپین معیشت(فریاد گرسنگان) را مشمول تمامی افراد جامعه و نهادهای حکومتی و ایرانیان خارج و داخل کشور دانست و تأکید کرد: افراد، جریان های سیاسی داخل و خارج از حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و همچنین نهادهای حکومتی باید پیام کمپین معیشت را غیرسیاسی و بلکه مدنی و اجتماعی تلقی کنند و موضع گیری معیشتی نسبت به آن داشته باشند.

حامی کمپین معیشت تصریح کرد: اعضای کمپین معیشت معتقد هستند که تشکیل و فعالیت این کمپین، فرصتی برای آنهایی است که قصد دارند در هر پست و مقامی که هستند با مردم باشند.

وی ادامه داد: این کمپین از هر فرد یا مقام یا نهادی که حتی هر اقدامی را در گذشته برخلاف مصالح اقتصادی کشور انجام داده اند اما اکنون تصمیم دارند که ثروت های مردم را به مردم بازگردانند و با قاچاق گسترده و رسمی کالا مبارزه کنند، استقبال می کند، چراکه اقدام آن ها در راستای تحقق خواسته های قانونی کمپین معیشت صورت می گیرد.

تشکیل کمپین معیشت، فرصتی تاریخی برای همدلی، همفکری و رفاقت ملی است
طبرزدی تأکید کرد: حرف و سخن کمپین معیشت آن است که تشکیل این کمپین فرصتی تاریخی برای همدلی، همفکری و رفاقت ملی است و اعضا و حامیان این کمپین انتظار دارند که افراد و نهادهایی که صاحبان قدرت در کشور هستند و ثروت ها را در اختیار دارند این پیام را جدی و دوستانه تلقی کنند و خود آنها بپذیرند که اکنون باید دولت و مجلس را در راستای رفع مشکلات اقتصادی کشور کمک کنند، دستور صادر کنند و حمایت کنند تا دولت و مجلس به وظایف محوله خود عمل کنند.

دولت روحانی قصد دارد برای گرسنگان و فقیران جامعه کار کند
وی تصریح کرد: آنچه مسلم است دولت آقای روحانی بارها گفته که قصد دارد برای گرسنگان و فقیران جامعه کار کند، لذا کمپین معیشت امیدوار است نهادهایی که ثروت های ملی در اختیار آنها قرار گرفته است دولت را یاری و کمک کنند و در این راستا قاچاق کالا را قطع کنند و اموال و ثروت های کلان مردم و کشور را نیز در اختیار دولت و مجلس قرار دهند تا آنها نیز به نمایندگی از مردم از این منابع ملی در خدمت محرومین، فقرا، مستضعفین و بیکاران جامعه استفاده کنند.

تأکید بر ضرورت اجرای قاطع اعلامیه جهانی حقوق بشر و قانون اساسی
حشمت الله طبرزدی در پایان با تأکید بر ضرورت اجرای قاطع اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین قانون اساسی در کشور، بیان داشت: به یاد داشته باشیم که هم در اعلامیه جهانی حقوق بشر و هم در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسئله داشتن مسکن، داشتن شغل، داشتن آموزش، داشتن بهداشت و برخورداری از یک زندگی شرافتمندانه حق هر ایرانی است و این وظیفه حکومت و دولت ها است که در این زمینه هرچه سریعتر و با قید فوریت اقدام کنند.


منبع:
http://entekhabkhabar.ir/VisitorPages/show.aspx?IsDetailList=true&ItemID=8023,1


http://entekhabkhabar.ir/VisitorPages


----------------------

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ