دوشنبه، فروردین ۲۳، ۱۳۹۵

مشکل اپوزیسیون عینکهای قرن نوزدهم است

مشکل اپوزیسیون عینکهای قرن نوزدهم است

http://iranscope.blogspot.com/2016/04/blog-post_42.html
 
اپوزیسیون ایران یکی از فعالترین جریانات روشنفکری در کل خاورمیانه است و در برابر رژیمی قرار دارد که در  37 سال گذشته در تلاش بوده تا برنامه هزار و چند صد ساله دولت شیعیان را در ایران پیاده کند، اما خود اپوزیسیون مدرن سکولار نیز با عینکهای قرن نوزدهمی به این وضعیت نگاه می کند.
 
موضوع ترقی خواهی در عصر حاضر در پرتو تجربه انقلاب 57 بیش از سه دهه است که بطور مفصل بحث شده (1)، اما اگر نگاهی به آنچه هر روز در مطبوعات اپوزیسیون منتشر می شود بیاندازیم گویی در دیدگاه های محافظه کار، لیبرال یا چپ قرن نوزدهم دنبال راهکاریم.
 
بعنوان مثال، نگاه کنیم به روابط پسا برجام ایران با دنیا. آیا مسأله اساساً رابطه دولت ایران با دولت آمریکا یا دولت های دیگر است. بسیاری مردم آمریکا حتی فکر می کنند کانادا که در یک قدمی اینجاست، رییس جمهور دارد و اگر هم بدانند نخست وزیر دارد نام او را نمی دانند. اما هر کجای دنیا بروید نام مک دونالد را شنیده اند. مسأله فقط ناآگاهی نیست بلکه بحث برسر اهمیت دولتها در زندگی قرن بیست و یکم است.
 
چند روز پیش درباره قبرستان مجازی فیسبوک می خواندم و اینکه در سال 2016 حدود 972 هزار نفر از اعضا فیسبوک فوت خواهند شد (2). آیا می شود درباره فیسبوک با جمعیت بیش از یک میلیارد نفر با دیدگاهی قرن نوزدهمی اندیشید. بگذریم که جمهوری اسلامی با نگاه هزار و چهارصد سال پیش به این واقعیت نگاه می کند و فیسبوک را فیلتر می کند. اینجا بحث بر سر اپوزیسیون است! اگر روشنفکران قرن نوزدهم با عینک دو هزار سال پیش به دنیا نگاه می کردند، دچار افسردگی می شدند. فاصله ما از قرن نوزدهم بیشتر از اندازه فاصله آنها از دوهزار پیش از خود است چرا که ما در دنیایی پرشتاب زندگی می کنیم (3).
 
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ
http://www.ghandchi.com
بیست و سوم فروردین ماه 1395
April 11, 2016
پانویس:

1.  ترقی خواهی در عصر کنونی
http://www.ghandchi.com/352-taraghikhahi.htm
 
2. Dead Facebook Users Will Outnumber the Living by 2098
http://www.newsweek.com/dead-facebook-users-will-outnumber-living-2098-434682
 
3. یکتائی انفصالی و ما
http://www.ghandchi.com/423-Singularity.htm

Singularity and Us
http://www.ghandchi.com/423-SingularityEng.htm
 

 
متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com

 


----------------------
http://www.iranscope.com

SEARCH

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ