سه‌شنبه، فروردین ۲۴، ۱۳۹۵

عدالت برای ایران: تجربه سپیده پورآقایی از فضای بازجویی

عدالت برای ایران: تجربه سپیده پورآقایی از فضای بازجویی
http://iranscope.blogspot.com/2016/04/blog-post_87.html

زنان زندانیان سیاسی در ایران، پس از انقلاب در طول مراحل بازجویی، همیشه حق انتخاب بین فاحشه یا جاسوسه بودن را نداشته‌اند بلکه گاهی آنقدر تحت فشار قرار می‌گرفتند که به هر دو اعتراف کنند و همانطور که بازجویان می‌گفته‌اند، بپذیرند که نه یک زن "مومنه عفیفه"، که "یک فاحشه جاسوسه کثیف" هستند. هدف این بازجویی‌ها، نهایت فروریختگی روانی زندانی و رساندن او به نقطه‌ای است که به هر آنچه بازجویان می‌خواهند، اقرار کند و دیگر هیچ‌گونه کرامت و شخصیت انسانی برای خود قائل نباشد. در چنین مرحله‌ای، زندانی زن آنقدر تحت فشار قرار می‌گیرد که حتی خود، باور می‌کند که نه به دلیل آرمان‌ها و اعتقاداتش، که به دلیل داشتن رابطه جنسی وارد فعالیت سیاسی شده است.
سپیده پورآقایی، تجربه‌ای مشابه از فضای خردکننده‌ای که در اینگونه بازجویی‌ها ایجاد می‌شود دارد:
« به من گفتند: یک دختر سالم نمی‌نشیند توی یک اتاق به اسم جلسه با چهارتا مرد تنها باشد. یعنی من را در فضایی قرار می‌دادند که ثابت کنم اینجوری نیست ولی در واقع برای خرد کردن شخصیت من بود. من الان می‌دانم که برای اینکه اعتماد به نفس طرف را کم کنند و عزت نفسش را پایین بیاورند، در درجه اول فرد را نسبت به خودش بی‌اطمینان می‌کنند و من آرام آرام داشت بهم القا می‌شد که چرا آن روز که رفتیم در را بستیم. می‌گفت: اگر اینجور نبود چرا می‌رفتید تو اتاق در را می‌بستید، اگر تو مشکلی نداشتی. من پیش خودم می‌گفتم ای کاش در را نمی‌بستم. یعنی ذهن من را کاملا درگیر این مسئله کرده بودند. برای اینکه این وسط هم بتوانند سوالات خودشان را مطرح کنند و اطلاعات خودشان را به دست بیاورند و این قضیه کاملا عادی بود. بعدا هم که خیلی عصبانی می‌شدند فحش‌های رکیک هم می‌دادند و من آن موقع شدید گریه می‌کردم...»
منبع: کتاب جنایت بی‌عقوبت-شکنجه و خشونت جنسی علیه زندانیان زن در دهه ۷٠ و ۸٠-انتشارات عدالت برای ایران ١٣۹٢
برای دریافت فایل پی دی اف کتاب اینجا را کلیک کنید:
http://goo.gl/m98pbn

کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید
https://telegram.me/Justice4iran
 
منبع:



----------------------

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ