چهارشنبه، شهریور ۲۹، ۱۳۹۱

آنگ سان سوچی: نشستن و امید داشتن کافی نیست

آنگ سان سوچی: نشستن و امید داشتن کافی نیست
http://ir.voanews.com/content/burma-voa/1510735.html

 
آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی خواهان برمه و برنده جایزه صلح نوبل، از مقر صدای آمریکا در شهر واشنگتن دیدن کرد.

تغییرات سیاسی برمه در دوسال گذشته، از زمان آزادی آنگ سان سوچی از حصر خانگی، تا پیروزی او در انتخابات پارلمانی،  تا برداشته شدن اکثر تحریم های بین المللی علیه این کشور، شگفت انگیز بوده است. این هفته نیز بیش از ۵۰۰ زندانی سیاسی در برمه آزاد شدند.

با این حال، آنگ سان سوچی می گوید تا زمانی که ارتش برمه خود را نسبت به تغییرات کاملا متعهد نکند، نمی توان اصلاحات در این کشور را غیرقابل برگشت دانست.

رهبر دموکراسی خواهان برمه گفت: «در قانون اساسی فعلی ارتش می تواند هر زمان که لازم بداند، کنترل همه بخش های حکومت را بدست بگیرد. بنابراین، تا زمانی که ارتش بطور روشن و مداوم حمایت خود را از روند دموکراسی اعلام نکند، ما نمی توانیم بگوییم که ]روند دموکراسی[ غیرقابل برگشت است.»

ارتش، چندین دهه بر برمه حکومت کرده و همه اپوزیسیون این کشور را سرکوب کرده است.

انتخابات سال ۲۰۱۰ برمه رهبران سیاسی جدیدی را به روی کار آورد. با وجود آنکه مسوولان جدید غیرنظامی هستند، با ارتش روابط نزدیکی دارند. با این حال، دولت جدید برمه در عرصه سیاسی و اقتصادی، به تدریج دست به اصلاحات زده است.

آنگ سان سوچی روز سه شنبه در مصاحبه با صدای آمریکا گفت او از برداشته شدن تحریم های تجاری آمریکا علیه برمه دفاع می کند، چرا که زمان آن رسیده مردم برمه روی پای خود بایستند.

آنگ سان سوچی در پاسخ به این پرسش که برای مردم دیگر کشورها که وضعیت مشابهی دارند و به او برای الهام گرفتن نگاه می کنند، چه پیامی دارید؟ گفت:

«ابتدا می گویم امید خود را از دست ندهید. همزمان می گویم بدون کوشش، امیدی هم نیست. باید فعالیت کنید. باید یک تلاشی کنید. نشستن و امید داشتن کافی نیست. باید اقدام کنید تا امیدهایتان را تحقق ببخشید.»

آنگ سان سوچی، به عنوان رهبر اتحاد ملی برای دموکراسی، از گروه های اپوزیسیون در برمه، نزدیک به دو دهه بازداشت بود.

خانم سوچی می گوید در دوران بازداشت، باور داشته در مسیری قرار دارد که آن را انتخاب کرده است و کاملا آماده بود که در همان مسیر باقی بماند.

آنگ سان سوچی در  آمریکا مدال طلای کنگره را دریافت می کند.
 

iran#

بايگانی وبلاگ