سه‌شنبه، اردیبهشت ۳۱، ۱۳۹۲

قندچی-جنگ طلبی با خجالت


جنگ طلبی با خجالت
سام قندچی
 
عده ای با گرايشات مختلف سياسی از اصولگرايان جمهوری اسلامی گرفته تا جريانات چپ، ملی، مذهبی، سکولار، جمهوريخواه و پادشاهی خواه اپوزيسيون در اين روزهای پيش از انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوری در ايران تحت عنوان افشاگری از حجت الاسلام اکبر هاشمی رفسنجانی تا می توانند به اصلاح طلبی در ايران حمله کرده و می کنند. يک ماه پيش در مقاله ای که مخاطبم سايت "سکولاريسم نو" بود در اين مورد نوشتم و به روشنی گفتم که خود را يک اصلاح طلب می دانم هرچند با اصلاح طلبی ارتجاعی مخالفم (1) و دوست عزيزم آقای دکتر نوری علا نيز پاسخی علمی به اينجانب نوشت که از ايشان سپاسگزارم (2).

در واقع سکولارهای سبز که به ابتکار دکتر نوری علا شکل گرفت جريانی ضد اصلاح طلبان اسلامی نبوده و نيست و دست بر قضا به موازات جريانات اصلاح طلب برای حمايت از جنبش سبز توسط نيروهای سکولار از همان آغاز جنبش سبز در سال 1388 به وجود آمد (3). اصل بحثم نيز در مورد حمله مداوم به اصلاح طلبی با آقای نوری علا و سکولاريسم نو نيست. شخصا همراه اين دوستان همواره انتقادات خود را از اصلاح طلبان اسلامی سالها پيش از جنبش سبز مطرح کرده ام (4). و اتفاقا دکتر نوری علا در پاسخ اخير بهتر از خودم بحث مرا مطرح ساخته است به اين معنی که آيا اين کسانيکه صبح تا شام کارشان حمله به اصلاح طلبان شده است دنبال انقلاب در ايران هستند؟ دکتر نوری علا پاسخش مثبت است و خود را سکولار انقلابی خوانده است.

اما آيا واقعا حمله وران به اصلاح طلبی که با گرايشات سياسی مختلف بويژه در طول اين روزهای پيش از انتخابات در همه جا ديده می شوند در پی انقلاب هستند؟ اکثر اين افراد و نيروها را در 30 سال گذشته ديده ايم و ابدا در پی تدارک انقلاب نبوده اند. کداميک از اين جريانات تحليلی ارائه داده اند که راه انقلاب در ايران را از ديدگاه خود توصيف کنند؟ کداميک از اينها گفته اند که نيروهای انقلاب را در ايران چه طبقات و قشرهای جامعه می شناسند. کداميک از اينها تشکيلات مخفی انقلابی در ايران ساخته اند. لازم نيست مشخصات تشکيلات مخفی را بگويند ولی حتی ادعايش را نکرده اند. تشکيلات انقلابی لزوماً نظامی نيست اما هيچکدام از اينها چنين کاری را نکرده اند و حتی در پی اش نبوده اند. درزمان شاه از نيروهای مذهبی نظير هيئت مؤتلفه و مجاهدين تا نيروهای چپ نظير گروه فلسطين پاک نژاد و کاخساز که سياسی کار بودند و چريکهای فدايی خلق که نظامی کار بودند جملگی تشکيلات انقلابی مخفی ساخته بودند. کداميک از اين نيروهای ضد اصلاح طلبان در اين 30 و چند سال چنين کاری کرده اند؟ در نتيجه آشکار است که اين نيروها در پی انقلاب نبوده اند. پس در پی چه هستند؟

واقعيت اين است که اين نيروها جنگ طلبان خجالتی هستند. منظورم اين است که نمی گويند خواستار جنگ هستند اما اگر ضداصلاح طلبی هستند و هيچ قدمی هم برای انقلاب بر نداشته اند حمله مداومشان به اصلاح طلبی معنايی جز جنگ طلبی ندارد. يعنی می خواهند يک کشور خارجی به ايران حمله کند و آنها به هدفشان برسند آنچه که در شهريور 20 در ايران اتفاق افتاد (5).
 
به امید جمهوری آینده نگر  دموکراتیک و سکولار در ایران،

سام قندچی، ناشر و سردبير
ايرانسکوپ
http://www.iranscope.com
سی و يکم ارديبهشت ماه 1392
May 21, 2013

پانويس:


iran#
iranscope#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ