چهارشنبه، خرداد ۰۶، ۱۳۹۴

فرض کنیم ایران در جنگ با داعش در عراق پیروز شود

فرض کنیم  ایران در جنگ با داعش در عراق پیروز شود
http://iranscope.blogspot.com/2015/05/blog-post_27.html

 
سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران می گوید که ایران جنگ با داعش را در رمادی به تنهایی انجام می دهد و آمریکا نظاره گر است (1). فرض کنیم همینطور باشد و حتی فرض کنیم نه تنها در رمادی بلکه در کل عراق، ایران در جنگ با داعش پیروز شود. آمریکا در زمان دولت بوش حمله به عراق را برای پایان دادن به رژیم صدام حسین به سرعت انجام داد و پیروز شد. بعد هم توانست ژنرال شوارتسکف و پل برمر را بعنوان فرمانداران آمریکایی برای آن کشور منصوب کند. آخرش چه شد؟ مجبور شد دولت محلی عراقی را بپذیرد. ایران هم به فرض پیروزی بر داعش نمی تواند از عراق مستعمره بسازد.
 
در آمریکا نئوکان هایی نظیر جان بولتون همچنان اعتقاد دارند حمله به عراق درست بوده و چاره عدم وجود انگیزه در ارتش عراق کنونی برای جنگ در رمادی را ایجاد دولتی سنی مذهب در غرب عراق و شرق سوریه می بیینند و همچنان بر سیاستی نظیر آنچه تعبیه فرمانداران آمریکایی در آغاز جنگ عراق بود، پافشاری می کنند اما اینک با نسخه ایجاد سه کشور در عراق و تجزیه سوریه (2). البته شکی نیست که مسأله انگیزه به وجود دولت مذهبی شیعه در عراق کنونی مرتبط است که باعث نارضایتی اهل تسنن است و بالاخره دولت عراق باید سکولار شود تا از حمایت همه جریانات مذهبی و قومی برخوردار شود. اما این مهم هم به مردم عراق مربوط است و کسی از خارج نمی تواند برای آنها این مشکل را حل کند.  آنچه از تصرف عراق توسط آمریکا می توان درس گرفت این است که حتی بزرگترین قدرت نظامی دنیا دیگر نمی تواند به شکل استعماری جایی را اداره کند، آنچه بریتانیا نیم قرن پیش تجربه کرد.
 
تازه در مورد ایران، حضور مداوم در عراق احساسات ضد ایرانی را در میان اعراب تشدید می کند. شیعه و سنی بودن مؤلفه مذهبی است. در تنش های خاورمیانه مؤلفه های دیگر نظیر اختلافات قومی و زبانی نیز جای خود را دارند و بالاخره معضل بهره برداری از منابع طبیعی نظیر نفت که خود به تنهایی باعث رقابت و حتی جنگ می شود. آنچه با اطمینان می توان گفت این است  که تصرف کشوری از سوی کشوری دیگر حتی وقتی با استقبال اولیه همراه باشد از کشور اولی سیمای متجاوز می سازد و دوستانی که در آن کشور داشته است هم پس از مدتی از آن فاصله می گیرند.
 
حتی اگر با طاعونی در کشور همسایه روبرو هستیم بهترین چاره، سیاستی دفاعی و ایجاد فرنطینه و بستن راه بر آن طاعون است و نه دخالت نظامی در کشوری دیگر. از تجربه آمریکا در عراق بیاموزیم و در امور داخلی عراق دخالت نکنیم. به ایران بیاندیشیم و مسائل خود را حل کنیم و اجازه ندهیم سرمایه های بزرگ ایران نظیر حسین رونقی ها و نرگس محمدی ها و خانواده هایشان نابود شوند (3).
 
 
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

سام قندچی، ناشر و سردبير ایرانسکوپ
http://www.ghandchi.com 
ششم خرداد ماه 1394
May 27, 2015
 
1. سخنرانی سردار قاسم سلیمانی در کرمان بمناسبت سالگرد آزادسازی خرمشهر
https://www.youtube.com/watch?v=RRSDDc6wGec
 
2. John Bolton: I think our objective should be a new Sunni state out of the western part of Iraq, the eastern part of Syria run by moderates or at least authoritarians who are not radical Islamists
 
3. گردهمایی یاران «نرگس محمدی» در دیدار با خانواده اش
https://goo.gl/hJanHW

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ