یکشنبه، مرداد ۰۱، ۱۳۹۱

قندچی-چرا رأی گيری ويسکانسين نماد دموکراسی است

چرا رأی گيری ويسکانسين نماد دموکراسی است
سام قندچی
http://www.ghandchi.com/702-WisconsinRecall.htm

 

گزارش ضميمه را حدود يک ماه پيش هنگام رأی گيری برای عزل فرماندار ايالت آريزونا در آمريکا نوشتم. ممکن است در نظر اول اين رأی گيری مهم جلوه ننمايد بويژه آنکه فرماندار آريزونا که سياست های وی باعث نارضايتی بخش مهمی از ساکنان آن ايالت - بويژه کارمندان دولت بود، در مقام خود ابقا شد. اما کل روند رأی گيری به بهترين شکل دموکراسی مدرن را به تصوير می کشد چرا که مردم توانستند برای عزل کسی که پيش از اين انتخاب کرده بودند، مستقيماً اقدام کنند. يعنی اگر يک چهارم تعدادی که در انتخاباتِ مقام فرماندار که معادل استاندار در ايران است تقاضا برای به رأی گذاشتن عزل آن مقام بکنند قادرند وی را عزل کنند. در ايالت کاليفرنيا در آمريکا نيز در سال 2003 در اقدام مشابهی عزل فرماندار آن ايالت آمريکا به رأی گذاشته شد و وی معزول شد. در قانون اساسی کاليفرنيا فقط امضای 3 درصد رأی دهندگان برای به رأی گذاشتن عزل فرماندار کافی است.

مهم است که برای قانون اساسی آينده ايران اين نوع مکانيسم ها در نظر گرفته شوند. مهم نيست که فردِ بهتر انتخاب شود يا نه، مهم آن است که مردم قادرند در مورد کارکرد او قضاوت کنند و حتی پيش از پايان دوره، وی را عزل کنند.

سام قندچی، ناشر و سردبير
ايرانسکوپ
http://www.iranscope.com
اول مردادماه 1391
July 22, 2012

ضميمه:

اِعمال یکی از شاخصهای دموکراسی در ویسکانسین
بلاگ فراديد
يازدهم تيرماه 1391
http://ir.voanews.com/content/wisconsin-governor-recall-voting/1178882.html

روز سه شنبه تلاش برای عزل اسکات واکر فرماندار جمهوريخواه ايالت ويسکانسين آمريکا شکست خورد: اسکات واکر 54 درصد و تام بارت 45 درصد رأی ها را کسب کردند.

در آمريکا نه تنها مقام فرمانداری ايالت - معادل استانداری در ايران - انتخابی است، بلکه در 19 ايالت آمریکا عزل فرماندار از طريق رأی گيری مستقيم قابل اجرا است.

در سال 2003 طبق قوانين کاليفرنيا تنها امضاء 3 درصد جمعيت آن ايالت کافی بود که عزل گری ديويس فرماندار وقت کاليفرنيا به رأی عمومی گذاشته شود. مردم به عزل گری دیويس رای دادند و او از مقام خود برکنار شد. بعد از عزل گری دیويس، در انتخابات میاندوره ای فرمانداری در کالیفرنیا آرنولد شوارتزنگر نامزد حزب جمهوريخواه پیروز شد.

قدرت مردم در عزل مقامهای انتخابی يکی از برجسته ترين شاخص های قوت دموکراسی در يک نظام مبتنی بر انتخابات است.

پيروزی فرماندار ويسکانسين از نظر برخی تحليلگران به معنی تقويت جمهوريخواهان در آن ايالت است. با اين حال نظرسنجی ها در بيرون از صندوق های اخذ رأی، حکايت از آن داشت که 81 درصد از حاميان آقای واکر جمهوریخواه به عنوان فرماندار ویسکانسین، هواداری خود را از انتخاب مجدد باراک اوباما به عنوان رئیس جمهوری اعلام کرده اند. آقای اوباما در انتخابات سال 2008 آراء ويسکانسين را به دست آورد.

مخالفت ها با آقای واکر از ماه فوريه سال 2011 پس از اعلام کاهش مزايا و حقوق اتحاديۀ کارمندان دولت آغاز شد.

قانون ايالتی ويسکانسين امضاء يک چهارم تعداد شرکت کنندگان در انتخابات قبلی را برای به رأی گذاشتن دادخواست عزل فرماندار مقرر کرده است. مخالفان تا ماه ژانويه 2012 حدود 900000 امضا جمع آوری کردند، که بيش از حد نصاب بود.

شکست طرح دادخواست عزل فرماندار در ويسکانسين، که شديداً مورد حمايت اتحاديه های کارگری در آن ايالت بود، نشاندهنده کاهش نفوذ اتحاديه ها در آن ايالت است.

در همين حال حاميان آقای واکر در خارج از ايالت ويسکانسين به کمپين وی کمک های مالی فراوانی رساندند. کمپين اسکات واکر حدود ۴۶ ميليون دلار در اختيار داشت، در صورتيکه کمپين آقای بارت، شهردار ميلواکی، تنها توانست حدود 81 ميليون دلار، جمع آوری کند.

بايگانی وبلاگ