پنجشنبه، بهمن ۳۰، ۱۳۹۳

دو نوع حمله فاشیستی به محمد خاتمی

http://iranscope.blogspot.com/2015/02/blog-post_19.html
دو نوع حمله فاشیستی به محمد خاتمی

سه روز پیش جریانات تندرو در ایران حمله فاشیستی تازه ای را علیه سید محمد خاتمی راه انداختند.  سخنگوی قوه قضاییه گفت رسانه ها حق ندارند تصویر یا مطلبی را از آقای خاتمی منتشر کنند و اقدام به چنین کاری را تخلف حقوقی برای نشریات اعلام کرد . استبدادی بودن تصمیم اخیر قوه قضاییه در مورد رییس جمهوری اسبق ایران و محکوم بودن چنین حکم حقوقی از دیدگاه هر انسان پای بند به حقوق بشر آنقدر آشکار است که نیازی به توضیح ندارد (1).

اما مخالفان آقای خاتمی تنها تندرو های اصولگرا نیستند. بسیاری از اصلاح طلبان نیز از سوی دیگر نظرات ایشان را محافظه کارانه دانسته و نقد می کنند. برخی سکولارها نظیر نگارنده این سظور با کل برنامه اصلاح طلبان از جمله آقای خاتمی اختلاف دارند و هیچگاه ایشان را امیرکبیر ایران تصور نکرده اند (2).

با اینحال اختلاف نظری با برخورد فاشیستی به آقای خاتمی متفاوت است. متأسفانه در این چند روز فقط شاهد حمله تندروهای رژیم به سید محمد خاتمی نبوده ایم. برخی سکولارها نیز بجای حمایت از حقوق آقای خاتمی و محکوم کردن این اقدام استبدادی قوه قضاییه، به ایشان بخاظر آخوند بودن حمله ور شده اند. اتفاقاً فاشیسم هیتلری هم روحانیون را منسوخ می دانست که باید نابود شوند.

متأسفانه در اپوزیسیون ایران عده ای درباره آخوندها نظیر فاشیسم هیتلری حرف می زنند. ممکن است بخشی از مسلمانان تصمیم بگیرند بدون آخوند، خود مسائل مذهبی شان را حل و فصل کنند؛ حتی عده ای اسلام را کنار بگذارند. اما آنهایی که مسلمان می مانند و می خواهند که آخوندی به امور مذهبی شان رسیدگی کند، حق دارند در جامعه سکولار مسجد خود را داشته باشند و آخوند هم برایشان کار کند گرچه به خرج خودشان و نه دولت. اینکه کار آخوندها بنظر برخی افراد غیرمذهبی، مفتخوری است، کار بسیاری دیگران نظیر سیاستمداران، فلاسفه و ادیبان هم از نظر عده ای دیگر مفتخوری است. حملات فاشیستی به هر آخوند از جمله آقای خاتمی آنهم وقتی ایشان مورد حمله جریانات راست افراطی قرار دارد اصلا برازنده هیچ هوادار حقوق بشر نیست.

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

سام قندچی، ناشر و سردبير
ایرانسکوپ
http://www.ghandchi.com  
سی ام بهمن ماه 1393
February 19, 2015

پانویس:
1. محسنی اژه‌ای: رسانه‌ها حق انتشار تصویر یا مطلبی از محمد خاتمی ندارند
http://www.radiofarda.com/content/f4_ejei_ban_khatami_text_picture/26852598.html


2. اصلاح طلبی ارتجاعی
http://www.ghandchi.com/249-ReactionaryReformism.htm


 
متون برگزیده


 

ایرانسکوپ#
#iranscope

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ