شنبه، آبان ۰۶، ۱۳۹۱

رضا خندان: اعتصاب غذا تنها کاری است که نسرین توانسته انجام دهد، باید از او حمایت کنیم

رضا خندان: اعتصاب غذا تنها کاری است که نسرین توانسته انجام دهد، باید از او حمایت کنیم
http://www.we-change.org/spip.php?article10087

تا قانون خانواده برابر: روز 5 شنبه فعالان جنبش زنان و دانشجوی به دیداررضا خندان و نیما و مهرواه رفتند تا هم نگرانی خود را از اعتصاب غذای نسرین ستوده اعلام کنند و هم بار دیگر به خانواده این زندانی سیاسی بگویند که کنارشان هستند. عالیه مطلب زاده در این دیدار به نگرانی فعالان زنان نسبت به سلامت ستوده اشاره کرد و گفت: ما همه نگران سلامتی ایشان هستیم و نمی دانیم چه کاری از دست ما برمی آید سلامت نسرین برای همه ما مهم است و دوست نداریم آسیبی به وجود نازنین اش برسد.

رضا خندان بیان کرد: چندین سال است که کسانی که اعتصاب غذا می کنند حجم انبوهی از نامه ها و در خواست ها برای آن ها نوشته می شود که از آن ها می خواهند اعتصاب غدای خود را بشکنند که به جای زوم شدن روی حکومت روی شخص اعتصاب کننده زوم می کنند و به او فشار وارد می کنند. به نظر من هم زمان که تلاش می کنیم زندانی نیز به اعتصابش پایان دهد این فشارها باید روی مسئولانی باشد که شرایط را برای زندانی چنان سخت می کنند که زندانی مجبور باشد برای اعتراض دست به اعتصاب غذا بزند.

وی درباره اعتصاب غذای اخیر همسر خود افزود: ‌این دفعه از 4 تا 5 ماه پیش که پرونده مهراوه مطرح شد، نسرین گفته بود که اگر این پروسه ادامه یابد دست به اعتصاب غذا می زند و اینکه تنها کاری است که نسرین می تواند انجام دهد. من نمی دانم چقدر می تواند موفق باشد اما باید از او حمایت کنیم. وقتی کسی اعتصاب غدا میکند افرادی که بیرون هستند این را یا از سر دلسوزی قبول نمی کنند یا بخاطر نگاه انتقادی که به این مسئله دارند. من یکبار با نسرین صبحت می کردم نسرین گفت اعتصاب غذا معامله نیست بلکه فرد به جایی می رسد که دیگر باید فریاد بزند. به نظر من هم این جوری نیست که با اعتصاب غذا چیزی عوض نشود به حکومت هم فشار می آید. روزهای اول که نسرین اعتصاب غذای خود را شروع کرده معاونان زندان آمدند و روز ملاقات را عوض کردند. اینجوری نیست که چیزی عوض نشود.

اما اگر شنبه به من قرار ملاقات بدهند شاید بتوانم با او صحبت کنم. با تغییر روز ملاقات که موافقت کردند اما هنوز به بچه ها تلفن نداده اند.

که آقای خندان در پاسخ به این سوال که آیا ملاقات های حضوری به ستوده داده اند، گفت: ما در هر حال ملاقاتمان کابینی است. دادستانی در سال جدید یکبار نامه داد برای ملاقات حضوری اما ما در دادسرا در دو ماه اول سال چند بار ملاقات حضوری داشتیم البته در شرایط غیرعادی.

وی درباره تاثیر تغییر روز ملاقات ها گفت: همیشه چهارشنبه ها می رفتیم دوست داشتیم با بقیه باشیم اما این ها برای انزوای بیشتر نسرین روز دیدار را چهارشنبه داده اند. اگر روز ملاقات یکشنبه بود نسرین بالاخره می توانست خانواده های دیگر راهم ببیند. امسال چهارشنبه ها مهراوه 4 ساعت کلاس ریاضی دارد و نمی توانست بیاید. نسرین خواستار تغییر روز ملاقات شد البته اصراری هم بر یکشنبه بودن که روز ملاقات بقیه هست نداریم . فقط می خواستیم روز دیگری باشد اما مخالفت کردند. این مخالفت جرقه ای شد برای این که نسرین اعتصاب غذا کند.

یک ماه بود که گفته بودند بعد از ملاقات کابینی بچه ها بروند آن سوی شیشه و مادرشان را ببینید اما فقط این هفته بچه ها توانستند بروند و مادرشان را ببینیند. نسرین غذا درست کرده بود. خیلی هم شرایط ناجوری آن جا بود. ما از شب عید تا حالا فقط یک بار ملاقات حضوری داشتیم.

یکی دیگر از فعالان زن پرسید آیا هنوز ممنوعیت برای دیدار مادرو دیگر اعضای خانواده خانم ستوده با ایشان برقرار است؟ خندان بیان کرد: فقط خواهرشان می توانند با او دیدار داشته باشند و مادرو برادر نسرین تا حالا نتوانسته اند با او دیداری داشته باشند.

یکی دیگر از حاضران وضعیت پرونده وکالت ایشان در کانون وکلای دادگستری را جویا شد که همسر خانم ستوده اظهار داشت آن پرونده بلاتکلیف مانده است و به نظرم با توجه به حکمی که برای ایشان صادر کرده اند دیگر نیازی نمی ببیند که این پرونده را به جریان بیاندازند. اولین بار که ایشان را به دادگاه آوردند دوستان آمدند و سروصدای زیادی شد و بعد از آن دیگر نسرین را به دادگاه نیاوردند.

تهیه و تنظیم: فروغ سمیع نیا/ عکس: مریم رحمانی


iran#

بايگانی وبلاگ