چهارشنبه، آبان ۰۳، ۱۳۹۱

برگزاری مراسم تدفين احمد قابل در ميان انبوه نيروهای امنيتی

برگزاری مراسم تدفين احمد قابل در ميان انبوه نيروهای امنيتی
http://news.gooya.com/politics/archives/2012/10/149202.php

ندای سبز آزادی: مراسم تشييع و تدفين استاد احمد قابل امرور در مشهد با حضور جمع کثيری از مردم در کمال آرامش و نظم برگزار شد.

در اين مراسم که از صحن آزادی حرم امام رضا انجام شد، جمع کثيری از مردم، شخصيت های سياسی و مذهبی شرکت داشتند.

شرکت کنندگان در مراسم تدفين استاد احمد قابل با شعارهای "لااله الا الله" ، "الله اکبر" و "ای قابل آزاده راهت ادامه دارد"، اين رزمنده هشت سال دفاع مقدس را راهی ديار ابدی کردند.

گزارش خبرنگار ما حاکی است که حضور نيروهای امنيتی در مراسم بسيار گسترده و کاملا مشهود بود . نيروهای امنيتی با تعداد بسيار زيادی دوربين از مردم حاضر در مراسم فيلم می گرفتند، اما مردم آرامش را کاملا حفظ کردند و تا اين لحظه هيچ برخوردی بين مردم و ماموران گزارش نشده است.

عليرغم اينکه اين مراسم با بايکوت خبری رسانه های رسمی در مشهد همراه شده بود، جمع کثيری از مردم از ساعات اوليه صبح در صحن آزادی و بهشت رضا حاضر شده بودند تا در مراسم تشييع استاد قابل شرکت کنند. به عقيده کسانی که در مراسم حاضر بودند مشهد در سالهای اخير چنين تشييع جنازه باشکوهی به خود نديده بود.

در اين مراسم پيام آيت الله صانعی در خصوص ويژگی های شخصيتی و علمی استاد احمد قابل توسط نماينده اين مرجع تقليد قرائت شد.

پس از مراسم تشييع، پيکر استاد احمد قابل در بهشت رضا در ميان اندوه خانواده و دوستان در آرامش به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرنگار ندای سبز آزادی حجت الاسلام و المسلمين احمد منتظری بر پيکر اين انديشمند فرزانه نماز گزارد.

در مراسم تشييع استاد احمد قابل نماينده دفتر آيات عظام صانعی، بيات، احمد منتظری، عمادالدين باقی، محمد نوری زاد، ابوالفضل موسويان ، مهندس حسين فرزين ، عبايی ، ناصر آملی و جمع ديگری از شخصيت های سياسی و مذهبی شرکت داشتند.

مراسم ختم احمد قابل روز پنجشنبه صبح از ساعت ۹ تا ۱۱ و عصر از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶:۳۰ در مسجدالنبی واقع در خيابان کوهسنگی، و جمعه صبح از ساعت ۹ تا ۱۱ درحسينيه انصار الحسين واقع در خيابان امام خمينی، ميدان ده دی برگزار می گردد.

بر اساس گزارش های رسيده، در شهرهای قم، تهران و نجف آباد نيز مراسم جداگانه ای برگزار خواهد شد.

استاد قابل پس از يک دوره طولانی درمان و عمل جراحی در تهران و مشهد و در حاليکه دوران نقاهت را ميگذراند، با وخيم شدن حالش از شنبه هفته پيش ۱۵ مهر از منزل به بيمارستان قائم مشهد منتقل شد و در بخش داخلی اورژانس بيمارستان قائم مشهد و روز چهارشنبه اتاق آی سی يو اين بخش بستری بود. از روز چهارشنبه پزشکان احتمال بروز مرگ مغزی می دادند . ظهر امروز دوشنبه اول آبان ماه استاد قابل در سن ۵۵ سالگی درگذشت.‏

اين پژوهشگر دينی، جانباز جنگ تحميلی و از انقلابيون و بنيان‌گذاران جمهوری اسلامی بود، از نيمه ی دهه ۷۰ به علت انتقادهای بی پروا و مشفقانه اش ، بارها هدف سرکوب و برخورد امنيتی و قضايی قرار گرفت. بارها به زندان رفت و رفتار غيرانسانی و ضدقانونی را تجربه کرد. ازجمله در سال ۱۳۸۰ و ۸۱ که ۱۲۵ روز در بند امنيتی ۲۴۰ اوين در انفرادی گذراند.

وی همچون استادش آيت الله منتظری، از فعالان فکری، معنوی و سياسی جنبش سبز بود. در جريان بازداشت پس از کودتای انتخاباتی ۱۳۸۸، در دفاعيه اش در برابر قاضی دادگاه انقلاب با اشاره به عکس رهبر جمهوری اسلامی روی ديوار دادگاه، گفت: «اين آقا در خطبه های نمازجمعه و پيش چشم همه ی من و شما و در ساير سخنرانی هاشان، بارها و بارها حکومت پر از ظلم و جور خويش را با حکومت سراسر عدل امير مؤمنان علی(ع) مقايسه می کند و به اين وسيله صراحتا به مولای متقيان(ع) و پيامبر خدا(ص) و اسلام اهانت می کند!! چطور است که شما به اتهام «اهانت احتمالی به رهبری» غيرت می ورزيد و صدها نفر را ماه ها بازداشت کرده و برخی را به مدت های طولانی زندانی می کنيد، ولی من مدعی پيروی از امير مؤمنان(ع) اينقدر بی غيرت باشم که در برابر اين جسارت ها و اهانت های آشکار هيچ واکنشی نشان ندهم؟!! مگر من بی غيرت باشم که سکوت کنم. والله در برابر اين جسارت ها و اهانت ها می ايستم حتی اگر به قيمت جانم تمام شود!».

iran#

بايگانی وبلاگ