شنبه، آذر ۲۹، ۱۳۹۳

برخی تفاوت های اپوزیسیون قدیم و جدید

http://iranscope.blogspot.com/2014/12/blog-post_20.html
برخی تفاوت های اپوزیسیون  قدیم و  جدید

در اینترنت بسیاری از تفاوتهای اپوزیسیون قدیم و جدید ایران را می شود مشاهده کرد.  منظورم تفاوت در برنامه های سیاسی یا مدنی نیست که بسیار بحث شده است.  شاید منظورم را با ذکر مثالی بتوانم بهتر توضیح دهم. دانیل اورتگا شخصیت معروفی در آمریکای لاتین است. او یکی از رهبران چپ انقلاب نیکاراگوئه بود، انقلابی که همزمان با انقلاب 57 ایران به وقوع پیوست. بعدها نیز رییس جمهور شد. همان سالهای اول انقلاب بیاد دارم آقای اورتگا مصاحبه ای داشت با مجله پلی بوی در مورد گروه ساندنیست ها و انقلاب نیکاراگوئه. یا مثالی دیگر، در میان آینده نگرهای آمربکایی، آلوین تافلر سالها پیش از آنکه کتابهایش پرفروش شوند در پلی بوی مقاله می نوشت. در مقایسه به یاد ندارم، نه تنها رهبران گروه های اسلامی، بلکه رهبران گروه های چپ یا دیگر جریانات نظری ایران با پلی بوی یا مطبوعات مشابه مصاحبه ای کرده باشند، یا در آنگونه نشریات مقاله ای درج کنند.

بعد از اختراع وب در دنیای اینترنت، گروه های قدیمی سیاسی و مدنی ایران در این فضا فعال شدند و فرهنگ اپوزیسیون قدیم را نیز با خود آوردند. منظورم فقط افراد سالخورده از اپوزیسیون گذشته نیست بلکه جوانان نیز در همه نحله های فکری قدیم ایران در خارج کشور، اکثر فرهنگی را با خود حمل می کنند که به سالهای قبل از انقلاب شبیه است. جالب است جوانان مخالف در داخل ایران به رغم فعالیت در زیر فشار دولت اسلامی کمتر فرهنگ اپوزیسیون قدیم ایران را دارند. منظورم قضاوت نیست که یکی را خوب بدانم یا دیگری را بد، بلکه هدف نشان دادن تفاوت هاست. اما قبل از رشد وبسایتها در اینترنت جمع های مختلف ایرانی وجود داشتند که در فوروم های یوزنت نظیر اس سی آی، یا از طریق لیستهای ایمیلی یا بولتن بوردهایی نظیر بولتن بورد جبهه ملی در واشنگتن، و بالاخره اولین چت روم ها با یکدیگر در تماس بودند. بسیاری از این جمع ها شرکت کنندگانی از ایران را هم در خود داشتند اما به زبان انگلیسی مراوده می کردند. برخی اوقات هم فارسی را به خط لاتین می نوشتند.

یکی از جریاناتی که از آن دوران اولیه اینترنت باقی مانده است "آی پی سی" بمعنی کلوپ سیاسی ایران است (1). سایت آی پی سی برعکس اکثر جریانات اینترنتی ایرانی در گذشته که غیرسیاسی بوده و به موضوعات اجتماعی توجه داشتند، از اول سیاسی بود. البته در ابتدا پادشاهی خواه بودند اما بعداً جمهوریخواه شدند هرچند ناسیونالیست هستند و طرفدار محمد رضا شاه و رضا شاه در تاریخ گذشته ایران می باشند (2). این را هم بگویم که بحثم در مورد تفاوت آنها با اپوزیسیون قدیم بخاطر مواضع سیاسی آنها نیست، بلکه فرهنگ متفاوت آنها است. در گذشته نظیر بقیه به انگلیسی می نوشتند اما بعدها که نرم افزارهای فارسی درست شد، این جمع کماکان انتشار به زبان انگلیسی را ادامه داده اند. نام حقیقی هیچکس را در این جمع نمی دانم چون همه با نام مستعار فعالیت می کنند و خارج از فضای مجازی نیز هیچکدام از اعضاء این جمع را ندیده ام. آنها در مورد یکی دو سایت فعال اینترنتی خارج کشور موضع سختی دارند و آن مجلات اینترنتی را عامل جمهوری اسلامی می خوانند. شخصاً به این دوستان هم نوشته ام که با این نظرشان مخالفم اما آنها دلائل خود را دارند که به هر حال مسأله به آی پی سی و آن سایتها مربوط می شود و موضوع بحث این نوشتار نیست.

اگر نگاهی به وب سایت آی پی سی بکنید آشکار است که با همه سایتهای اپوزیسیون ایران متفاوت است. یکبار سابت آی پی سی را به پلی بوی تشبیه کردم و آنها ناراحت شدند و گفتند تصاویر مدلهای خود را هنر اروتیک می دانند. ضمناً جالب است که بسیاری از بحثهای فلسفی و علمی که فراسوی دیدگاه های اپوزیسیون قدیم مطرح شده مورد توجه این دوستان قرار گرفته است (3).
 
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران
 
سام قندچي، ناشر و سردبير
ايرانسکوپ
http://www.ghandchi.com  
بیست و نهم آذر ماه 1393
December 20, 2014

پانویس:

1. Iran Politics Club


3. Futurism, Time, Singularity and Consciousness


ایرانسکوپ#
#iranscope

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ