سه‌شنبه، اسفند ۱۱، ۱۳۸۸

شادی صدر یکی از برندگان جایزه بین المللی شجاعت زنان در سال ۲۰۱۰


شادی صدر یکی از برندگان جایزه بین المللی شجاعت زنان در سال ۲۰۱۰
http://www1.voanews.com/persian/news/iran/shadi-sadr-2010-03-02-85997317.html

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا نام شادی صدر همراه با ۹ زن دیگر را به عنوان برندگان جایزه بین المللی شجاعت زنان در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد. شادی صدر، وکیل شماری از پرونده های حقوق بشری در ایران و فعال حقوق زنان، روز دهم مارس، دو روز پس از روز جهانی زن ( ۸ مارس) جایزه خود را دریافت خواهد کرد.

شکریه اصیل و شفیقه قریشی از افغانستان، اندرولا هنریکس از قبرس، سونیا پیر از جمهوری دومنیکن، آن نجوگو از کنیا، لی آئه ران از جمهوری کره، جانسیله مجید از سریلانکا، ماری کلود نداف از سوریه، و جستینا موکوکو از زیمبابوه دیگر برندگان جایزه شجاعت زنان ۲۰۱۰ هستند.

شادی صدر، از جمله فعالان حقوق بشر است که در چند ماه گذشته و به دنبال ناآرامی های پس از انتخابات از ایران خارج شده اند. خانم صدر که چندی است مقیم کشور آلمان است در چند ماه گذشته چندین جایزه بین‌المللی را به خاطر فعالیت‌هایش در زمینه حقوق بشر کسب کرده است، از جمله در آبان گذشته در شهر لاهه هلند جایزه لاله حقوق بشر این کشور را به خود اختصاص داد.

به دنبال انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری در ایران و اوج گرفتن اعتراضات علنی مردم به نتیجه آن، شادی صدر در تیرماه سال جاری در راه شرکت در نماز جمعه تهران به بازداشت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی درآمد و پس از یازده روز آزاد شد.

مراسم جایزه بین المللی شجاعت زنان در سال ۲۰۰۷، با هدف شناسایی زنانی که در دفاع از حقوق زنان شجاعت استثنائی از خود نشان دادند و نقش رهبری ایفا کردند، با ابتکار کاندالیزا رایس وزیر خارجه وقت آمریکا، تأسیس شد.

این، تنها جایزه ایست که وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا به رهبران شجاع زن در سراسر جهان اهدا می کند و به پاس جرأت و جسارت و نقش رهبری زنانی که برای حقوق بشر و عدالت اجتماعی تلاش می کنند، به آنان تعلق میگیرد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا از قول ملانی ورویر، نخستین سفیر مسائل زنان جهان در این وزارتخانه، گفته شده است: «این ده زن با فائق آمدن بر مصائب شخصی، تهدیدها، بازداشت ها و حملات، خود را وقف فعالیت در راه حقوق بشر کردند». خانم ورویر همچنین گفته است: «این زنان قهرمان از کوشش برای زنان تحت فشار از نظر سیاسی در افغانستان، تا مستند کردن موارد سوء استفاده از حقوق بشر در زیمبابوه، سهم خود را برای افزایش آزادی و برابری در جهان انجام داده اند».

مراسم اهدای جوایز بین المللی شجاعت زنان قرار است روز دهم مارس در واشنگتن برگزار شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ