جمعه، مرداد ۱۳، ۱۳۹۱

کمپین نه به حجاب اجباری

کمپین نه به حجاب اجباری
جمعه 3 اوت 2012
http://www.hambastegi-iran.org/spip.php?article2191

با آغاز فصل گرما بار دیگر مسئله حجاب و نوع پوشش زنان یکی از مهمترین دغدغه های حکومت قرار گرفته است. در پی تداوم و تشدید این فشارها کمپین “نه به حجاب اجباری” با شعار “حجاب اختیاری ،حق زن ایرانی” شروع به کار کرده است.

در اعلامیه اعلام موجودیت وآغاز فعالیت این کمپین که نسخه ای از آن در اختیار ملی-مذهبی قرار گرفته آمده است : “جمهوری اسلامی از آغاز پیروزی‌اش، اندک اندک گستره‌ی سیطره‌ی خود را بر تمامی شئونات زندگی فردی و اجتماعی شهروندان ایرانی اعمال کرده است.حق انتخاب سبْک زندگی و از جمله انتخاب آزادانه‌ی نوع و شکل پوشش هیچ‌گاه از این سلطه مصون نمانده است؛ و در این میان زنان و دختران متحمل ظلمی مضاعف شده‌اند.

حجاب اجباری و اعمال آن توسط حاکمیت، زنان را از حقوق حقّه‌ی خود محروم ساخت. حکومت با صرف هزینه‌های مادی و معنوی بسیار و نشاندن داروغه‌های سیّار بر کوی و برزن راه بر زن بست و با بزن و ببند تلاش کرد تا آن‌ها یا خود را بر اساس موازین و معیارهای تنگ و کور نظام هماهنگ کنند و یا طعم تلخ محرومیت و آزار را بچشند. در این میان هر چند حکومت هم‌واره با پایداری و نافرمانی زنان ایران مواجه بوده است اما تجربه نیاندوخته است و هر ساله با آغاز فصل گرما بیش از پیش بر سختگیری‌های بی منطق خود افزوده است.”

سحر رضازاده سخنگوی کمپین در خصوص شکل گیری ایده این کمپین گفته است ” ایده این کمپین توسط “گروه دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاههای ایران” مطرح گردید و بعد از آن با صحبتهایی که با دیگر صاحب نظران و فعالین سیاسی و فعالین زنان انجام شد ،طیف قابل توجه ای حمایت خود را از این جریان با ارسال عکس های خود و انجام گفتگو با این کمپین ابراز داشتند”.

وی در خصوص پافشاری جمهوری اسلامی در خصوص حجاب اجباری که حتی در شریعت به آن اصراری نیست گفته است :”جمهوری اسلامی خط قرمزهای ایدئولوژیکی دارد،که این خط قرمزهای ایدئولوژیک هویت جمهوری اسلامی را می سازند که یکی از آنان اجباری بودن حجاب است. ”

این کمپین آدرس فیس بوک خود را چنین اعلام کرده است:

https://www.facebook.com/na.be.heja

iran#

بايگانی وبلاگ