جمعه، فروردین ۰۷، ۱۳۹۴

دلیل وضعیت ایران در مذاکرات و در جنگ

http://iranscope.blogspot.com/2015/03/blog-post_27.html
دلیل وضعیت ایران در مذاکرات و در جنگ

آنچه امروز در وضعیت ایران در جنگ یمن و عراق و نیز در مذاکرات با آمریکا می بینیم چندان تفاوتی با دوران حمله صدام به ایران و یا  زمان مذاکرات صلح با صدام در پایان جنگ و بالاخره حمله آمریکا به عراق ندارد. ممکن است این حرف گفتن بدیهیات باشد اما مشکل دولت ایران این است که برای اپوزیسیون حق حیات قائل نیست و در نتیجه با چنین وضعی، نه در جنگ و نه در مذاکره موفقیتی حاصل نمی شود.

فقط نگاهی به خبرهای حقوق بشری در ماه های اخیر بیاندازید و ببینید نیازی به کشف اتم نیست که کسی بفهمد چرا ایران در مذاکرات هسته ای ناموفق است.

آیا این وضع با تغییر رفتار این رهبر و آن مدیر حل می شود. گویی سیاست برخی دولت های غربی مدتهاست بر اینگونه تحلیلهای سست بنا شده که مثلاً بن لادن را بکشید و القاعده و اسلامگرایی رادیکال نابود می شود یا اینکه فلان ولی و رهبر و سردار ایرانی را هدف بگیرید یا با او بسازید و همه مشکلات تمام می شود. اما عملاً این دیدگاه هایی که همه چیز، چه خوب و چه بد را با شخصیتها و رفتن و آمدن آنها توضیح می دهند فقط برای تیتر روزنامه ها خوب هستند وگرنه واقعیت دولت ها و اپوزیسیون همچنان اصل قضیه بوده و باقی است.

دولت ایران بجای جستجو برای متحد خارجی برای جنگ با عربستان و اسراییل یا چانه زدن و امتیاز دادن به این دولت و آن دولت خارجی باید با اپوزیسیون ایران حرف بزند. مشکلات ایران از نارضایتی مردم کشور است که به دلیل عدم وجود دیالوگ دولت و اپوزیسیون راهیابی نمی شود و تا زمانی که هردو طرف به هر دلیلی نتوانند با هم باب مراوده را باز کنند تغییری در وضعیت ایران چه در جنگ و چه در مذاکره صورت نخواهد گرفت (1).

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

سام قندچی، ناشر و سردبير
ایرانسکوپ
http://www.ghandchi.com
هفتم فروردین ماه 1394
March 27, 2015
پانویس:
1. وقت مذاکرات 1+1 فرا رسيده است
http://www.ghandchi.com/790-iran-talks-1plus1.htm

Time for Iran 1+1 Talks
http://www.ghandchi.com/790-iran-talks-1plus1-eng.htm

ایرانسکوپ#
#iranscope

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ