سه‌شنبه، بهمن ۱۸، ۱۳۹۰

دويستمين سالگرد تولد چارلز ديکنز در پورتزموث


دويستمين سالگرد تولد چارلز ديکنز در پورتزموث
http://www.voanews.com/persian/news/Charles_Dickens-2012-02-07-138837419.html

هفتم فوريه، برابر با ۱۸ بهمن، دويستمين سال تولد چارلز ديکنز، يکی از پر طرفدارترين رمان نويسان جهان است. ديکنز گرچه در آثارش واقعيتهای تلخ قرن نوزدهم انگلستان را به تصوير می کشد، اما ياد و خاطره پرافتخار او، در سراسر بريتانيا گرامی داشته می شود.

پورتزموث، شهری در جنوب لندن، با گذشته ای افتخارآميز، و از مراکز اصلی نيروی دريايی بريتانيا است. هر سال تعداد زيادی جهانگرد نه فقط برای ديدن شهر و آثار تاريخی بلکه برای ارج گذاری به بار و ميراث فرهنگی آن، به اين شهر می روند.

بسياری از ساکنان شهر با کمکهای خيريه زندگی می کنند و پايگاه نيروی دريايی مثل گذشته ها ديگر توان مالی استخدام افراد جديد را ندارد. آخرين بقايای صنعت کشتی سازی هم که ۱۵۰۰ خانوار را نان می دهد، با خطر بسته شدن روبروست.

اما شهر، فرزندی دارد که ياد و خاطره اش هرگز از ياد نخواهد رفت. چارلز ديکنز، رمان نويس نام آشنای جهان که در روز هفتم فوريه سال ۱۸۱۲ در آن چشم بر جهان گشود.

پورتزموث به حق سعی می کند هر آنچه ندارد را با نام و افتخارات فرزند خود، ديکنز پر کند؛ جديدترين اقدام، برگزاری نمايشگاه ويژه ای از نسخه اصلی و دستنويس رمان سوم ديکنز، ماجراهای نيکلاس نيکلبی در کتابخانه شهر است.

لی هانت، عضو شورای شهر پورتزموث، می گويد: ميليونها نفر برای ديدن اين نمايشگاه به اينجا می آيند. البته، که با آمدن اين همه مردم به شهر، کنجکاوی کودکان محلی برانگيخته خواهد شد و کل اين مراسم باعث خواهد شد تا تعداد زيادی از کودکان به ديکنز رو بياورند و شروع به خواندن آثار او کنند.

پورتزموث زادگاه ديکنز است، اما بخش زيادی از دوران کودکی و بزرگسالی او در لندن گذشته است. جای جای لندن، تصاوير داستانهای او را در ذهن زنده می کند. به رغم آنکه اثری از آن خانه های قديمی به چشم نمی خورد، اما محله های قديمی مرکز شهر هنوز برای خوانندگان رمانهای او آشنا است.



iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ