دوشنبه، بهمن ۲۴، ۱۳۹۰

رستوران «دی دی آر» در برلين با فضای دوران پرده آهنين


رستوران «دی دی آر» در برلين با فضای دوران پرده آهنين
http://www.voanews.com/persian/news/Berlin_Restaurant-2012-02-13-139203644.html

رستورانی در برلين آغاز به سرو غذا به سبک آلمان شرقی سابق کرده است. دستور غذاها همه مربوط به زمان پرده آهنين است، يعنی پيش از فرو ريختن ديوار برلين.

از مهمانان اين رستوران در يکی از محله های قديمی شرق برلين، با غذاهايی که زمانی آنسوی ديوار برلين سرو می شد، پذيرايی می شود. جمله «در تجليل از کمونيسم» سرتاسر يکی از ديوارهای رستوران را فرا گرفته است. نقاشيهای ديواری، بازی بچه ها، کارگران کارخانه و سربازان محافظ هميشه در صحنه را به تصوير ميکشد. گردشگران و ساکنان آلمان شرقی از غذاهای تاريخی رستوران دی دی آر، دويچه دموکراتيشه رپوبليک، ميل ميکنند.

زندگی در زمان جنگ سرد و پشت پرده آهنين، آسان نبود. آزادی بيان وجود نداشت، ترس از پليس مخفی استازی و جاسوسها حکمفرما بود و ارتش شوروی هميشه آماده خفه کردن صداهای مخالف بود.

جمهوری دموکراتيک آلمان شرقی در سال ۱۹۴۹ به وسيله اتحاد شوروی بر پا شد و در سال ۱۹۹۰ با به هم پيوستگی آلمان، از هم پاشيد.

جدايی آلمان شرقی و آلمان غربی به شکل گرفتن نوع جديدی از پخت و پز، تحت تاثير کشورهای کمونيست بلوک شرق انجاميد.

توريستی از ايالت تورينگن در شرق آلمان، ميگويد: رستوران دی دی آر در زنده کردن مزه غذاهای آن دوره، موفق بوده است. ما آلمان شرقی و غذاهايش را خيلی خوب ميشناسيم.

او پيش از سقوط ديوار برلين در آلمان شرقی زندگی ميکرد و پس از آن نيز مسائل مربوط به بخش کمونيست را دنبال کرده است.

آشپزی در آلمان شرقی سابق به مواد غذايی ارزان و قابل دسترس تکيه داشت.

رنه لوک يکی از سرآشپزهای اين رستوران که کودکی را در آلمان شرقی گذرانده و از غذاهای آن زمان مطلع است، می گويد: غذای آلمان شرقی غذای سنتی و سالمی تحت تاثير کشورهای بلوک شرق، لهستان و شوروی بود - معمولا غذاهايی ساده که پختنشان خرج زيادی نداشت.

سادگی و ارزانی مواد غذايی در آن دوران اهميت خاصی داشت چرا که سبزی ها و مواد غذايی گرانقيمت فقط در دسترس سران حزب کمونيست قرار ميگرفت، ساير مردم با آنچه در دسترس بود غذا ميپختند.

دستور پخت شنيتزل سوسيس آلمانی به روش آلمان شرقی جالب است. معمولا شنيتزل را با گوشت گوساله، سالاد سيب زمينی و سس قارچ درست ميکنند. اما در اين روش، برش بزرگی از سوسيس آلمانی را سرخ و با پاستا و سس سرو ميکنند.

رنه لوک می گويد: اين غذا را با مواد ارزان تر درست ميکردند چرا که گوشت گوساله گران بود. برای همين از گوشت خوک يا مرغ در سوسيس استفاده ميشد.

از ديگر غذاهای سنتی می توان از سوپ گوشت روسی و سالاد به سبک بلژيکی نام برد.

آنت ميتِنسوای که مزه غذاهای اين رستوران را ميپسندد، می گويد: ۸۰ تا ۹۰ درصد از غذاها کاملا مزه غذاهای سنی آلمان شرقی را ميدهد.

يک گردشگر انگليسی که ميخواست اين نوع غذا را امتحان کند، می گويد: خيلی ها از اين رستوران تعريف ميکنند. من در انگليس معلم تاريخ بودم و خيلی درباره جنگ جهانی دوم و جنگ سرد خوانده ام برای همين دلم ميخواست اينجا را امتحان کنم.

رستوران دی دی آر تمام روزهای هفته باز است و حالا تبديل به مکانی برای ديدار هزاران گردشگر شده است.

گردشگران زيادی برای ديدن بقايای ديوار برلين، مجسمه کارل مارکس و فردريک انگلس، و محل وقوع جنگ سرد به آنجا سفر ميکنند

در موزه ای کنار رستوران دی دی آر، خودروهای قديمی ترابانت* و ملشين آلات ساخت آلمان شرقی به چشم ميخورد و تلويزيونها فيلمی از سخنرانی اريک هونکر را نشان ميدهند. اين همه چگونگی زندگی در آن زمان را در ذهن بيننده تداعی ميکند.

اگر ميخواهيد مزه جنگ سرد را بچشيد، سری به رستوران «دی دی آر» بزنيد.

* trabant




iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ