چهارشنبه، بهمن ۲۶، ۱۳۹۰

وبلاگ نویس سعودی در برابر حکم ارتداد


وبلاگ نویس سعودی در برابر حکم ارتداد
http://www.voanews.com/persian/news/Saudi-Blogger-Malaysia-death-penalty-139384453.html

به گزارش روزنامه سعودی عرب نیوز، جوان وبلاگ نویس سعودی که از مالزی به عربستان مسترد شده، به محض ورود به عربستان بازداشت شد.

حمزه كاشغری، مقاله نویس روزنامه البلد با نوشتن مطالبی در باره پیامبر اسلام بر توییتر خود واکنش خشم آمیز ده ها هزار تن از مؤمنان را در عربستان سعودی برانگیخت. بسیاری از آنان خواستار قتل او شده بودند.

حمزه كاشغری بیدرنگ از نوشته خود عذر خواهی کرد و آن را از توییتر حذف کرد . با این همه با بالا گرفتن دامنه خشم مسلمانان روز سه شنبه گذشته از عربستان به مالزی گریخت.

یک روز پس از آن بود که مجمع فقه اسلامی که از فقیهان ارشد سعودی منصوب ملک عبدالله تشکیل شده، كاشغری را مرتد اعلام کرد و خواستار برگزاری دادگاه برای او شد. مجازات ارتداد در اسلام مرگ است.

اعتراض گروه های حقوق بشری

کریستف ویلک، از سازمان دیدبان حقوق بشر که در نیویورک مستقر است، به صدای آمریکا گفت احتمال برخورداری كاشغری از دادگاهی منصفانه که گوش شنوایی برای شنیدن توضیحات كاشغری داشته باشد «بسیا ر ضعیف است».

به گفته او روحانیونی که خواستار محاکمه كاشغری شده اند، خود پیشاپیش حکم ارتداد او را صادر کرده اند. حتی یکی از آنها خواستار اعدام اوشده است.

در عربستان سعودی، مجمع دائمی تحقیقات و احکام مذهبی اختیار تفسیر قوانین شرع را در دست دارد. به گفته کریستف ویلک، احکامی که این کمیته صادر می کند هم ارز با «قوانین مصوب در کنگره آمریکا یا حکم دیوان عالی کشور است.»

بااین حال به گفته ویلک هنوز فرصتی برای كاشغری وجود دارد. او می تواند از شخص ملک عبدالله پادشاه عربستان درخواست عفو یا تخفیف مجازات کند واز اعدام رهایی یابد. ویلک به مورد هادی المفتی ، از اعضای فرقه اسماعیلیه اشاره کرد که در سال ۱۹۹۳ به جرم ارتداد بازداشت و به مرگ محکوم شد، اما هفته گذشته مورد عفو قرار گرفت.

مالزی نیز با بازپس دادن كاشغری اعتراض فعالان حقوق بشر را برانگیخته است. روز چهارشنبه پلیس مالزی این وبلاگ نویس را بر سر راهش به کشوری دیگر، در فرودگاه بین المللی کوالا لومپور، بازداشت کرد. روز یکشنبه پلیس مالزی اورا به مقام های سعودی تحویل داد که تحت الحفظ اورا به ریاض باز گرداندند.

مالزی: مسئله داخلی عربستان سعودی

با آن که مالزی با عربستان سعودی پیمانی برای استرداد مجرمان ندارد، اما دارای «قوانینی برای باز گرداندن افراد به کشورهایشان است». مقام های مالزی رسیدگی به اتهام های كاشغری را یک مسئله داخلی سعودی ذکر کرده اند.

علی عیلامی، رئیس مرکز دمکراسی و حقوق بشر عربستان سعودی که در واشنگتن مستقر است به صدای آمریکا گفته است به نظر او مالزی برای استرداد كاشغری دلایل دیگری دارد. به گفته او «حکومت سعودی و نهاد مذهبی آن به خاطر کمک ها و حمایت های مالی به مالزی در این کشور نفوذ بسیار دارند.» و میان بازرگانان مالزیایی و سعودی نیز پیوندهای بسیار محکمی برقرار است.

کریستف ویلک معتقد است که دولت مالزی در این باره حسن نیت نشان نداده است. به گفته او وکیلان مدافع كاشغری حکم دادگاه را برای جلوگیری از اخراج كاشغری گرفته بودند اما نتوانستند در مدت بازداشت موکل خود در مالزی با او ملاقات کنند.

او می افزاید: «هنوز روشن نیست که دلایل بازداشت و حبس كاشغری در مالزی چه بوده زیرا تا آنجا که می دانیم ورود او به مالزی قانونی بوده و هیچ عمل مجرمانه ای نیز در مالزی انجام نداده است.»

كاشغری در توییتر خود به گفت و گویی تخیلی با محمد پیامبر اسلام پرداخته و در آن گفته است که هردو با هم برابرند. همچنین گفته است که بعضی از خصایل اورا تحسین می کند اما از برخی از خصوصیات اوخوشش نمی آید.

عیلامی می گوید در عربستان سعودی پرسش درباره اسلام حرام است زیرا مذهب «وسیله ای ست در دست حاکمان این کشور برای کنترل امور مالی و اقتصادی افراد و تبعیض علیه اقلیت های مذهبی.» به گفته او: «بسیاری از مردم عربستان از نظر مذهبی شست و شوی مغزی شده اند و فکر می کنند که اگر خواستار مرگ كاشغری باشند "ثواب" کرده اند.»

در عربستان سعودی انجام تکالیف مذهبی در عرصه عمومی سوای اسلام ممنوع است. براساس گزارش حقوق بشر سال ۲۰۱۱ وزارت خارجه آمریکا ، مسلمانانی که به قرائت ریاض از اسلام تن نمی دهند «با تبعیض های شدید سیاسی، اقتصادی، حقوقی، اجتماعی، و مذهبی» روبرو هستند.

سفارت عربستان سعودی در واشنگتن به پرسش های صدای آمریکا دراین باره پاسخی نداده است. اما وب سایت آن حکایت از آن دارد که حکومت سعودی در حال حاضر دست در کار «تهیه برنامه ای فراگیر برای تحرک اقتصادی ، بهبود جامعه مدنی، و مشارکت سیاسی گسترده تر شهروندان سعودی است.»

آقای عیلامی می گوید در عربستان تنها كاشغری نیست که به موضوع های بحث انگیز می پردازد. میلیون ها زن و مرد جوان سعودی در این کشور «از نبودن آزادی سیاسی ، آزادی جنسی ، و بیکاری به سرخوردگی دچارند». او می گوید: «این جوانان خود را هم از بقیه جهان و ... هم از سنت های مذهبی گذشته، دور و منزوی می یابند.»

عیلامی می گوید: «اکنون برای اولین بار جوانان سعودی از طریق رسانه های اجتماعی فرصت گفت و گو و مباحثه با یکدیگر یافته اند» و «ناتوانی» حاکمان سعودی از درک این رسم و راه تازه خطری بزرگ برای این کشور به بار خواهد آورد.



iran#

بايگانی وبلاگ