همایش دوستانه شرق و غرب با صدای ملکوتی «شویتا جهاوری» خواننده موسیقی سنتی هند
فیروزه خطیبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/ShwetaJhaveri-2011-5-17-122036824.html
«شویتا جهاوری» آهنگساز، نوازنده و وکالیست برجسته هند، در یک اجرای زنده در مرکز فرهنگی «اسکربال» شهر لس آنجلس در آخر هفته ای که گذشت، موسیقی سنتی شمال هند که یکی از کهن ترین موسیقی های جهان است را با همراهی دستچینی از بهترین نوازندگان غربی با ترکیب تازه ای از جاز و فیوژن ارائه داد.
این اجرا نه تنها ارتباط عمیقی که بین موسیقی «راگا» و تعالی روحانی وجود دارد را به خوبی به نمایش گذاشت، بلکه توانست رابطه تنگاتنگی که در شیوه های مختلف بداهه سرایی بین دو نوع موسیقی شرقی و غربی وجود دارد را نیز برجسته تر کند.
موسیقی کلاسیک هند براساس سیستم «راگا» قدمتی هزاران ساله دارد. یک «راگا» یا دستگاه موسیقی دارای مولفه های خاصی است. از جمله نت های بالارونده، پائین رونده، تعداد نت ها که می تواند پنج، شش یا هفت نت باشد. نت اصلی، فرعی و فرعی دوم. هر راگا دارای فضای آهنگین مخصوص خود می باشد و حتی زمان اجرای آن در شبانه روز نیز معین شده است. تاجایی که درمواردی حتی فصول خاصی نیز به راگا نسبت داده می شود. این موسیقی از«بجن» یا اشعاری عمیق و عرفانی برخوردار است با معانی در رابطه با ستایش ازپروردگار و آفریننده جهان. در «بجن» که بیانگر حالات گوناگون است، کلمات مهم هستند و دربیان این کلمات هنگام اجرا، ریتم نقش اساسی ایفا می کند.
«شویتا جهاوری» یکی از مهم ترین خوانندگان نسل خود دراجرای این شیوه از موسیقی سنتی شمال هند به شمار می رود و تخصص اوبیش از هر چیز در بخشی از این موسیقی به نام «خیال» Khayal است. نوعی موسیقی مدرن، برازنده و از نظر تکنیکی طاقت فرسا که درعین حال زمینه های گسترده ای برای بداهه سرایی دراختیار هنرمند می گذارد.
قدرت خلاقه ، شیوه کار و صدای ملکوتی «شویتا» که عنوان «خیره کننده» و «طلای خالص» را نیزبه آن داده اند این خواننده را در رده بندی خاصی از محبوبیت در میان دوستداران موسیقی، چه درداخل و چه در خارج از هند قرار داده است.
«شویتا جهاوری» زاده «احمد آباد» و نخستین زن خواننده موسیقی سنتی شمال هند است که توانسته است به عنوان نماینده ایالت زدگاه خود «گوجارات» درسطح جهانی شناخته شود. او از آن زمان تا کنون بارها در ایالات متحده آمریکا و کانادا دست به اجرای برنامه زده و در آسیا و خاورمیانه ازمحبوبیت زیادی برخوردار است. «شویتا» که تحصیلات خود را در رشته ادبیات و آهنگسازی به پایان رسانده از سن ٦ سالگی به یادگیری آواز با استاد «پاندیت ویلاسرو خاندکار» پرداخت و به مدت ٨ سال نیز زیر نظر «پاندیت جاسراج» فقید به آموختن فنون آواز ادامه داد. او بارها با آهنگسازان و نوازندگان غربی همکاری داشته است و این بارنیز در مرکز اسکربال، ویل برنارد نوازنده گیتار، آیویند کانگ، نوازنده «ویولا» و ویلن و اسکات آمندولا نوازنده «درام»، الکترونیک و «لوپ» با او به اجرای موسیقی پرداختند. موسیقی مجذوب کننده و کم نظیری که از همان دقایق اول اجرا، تماشاگران را به شدت تحت تاثیر قرار داد.
«یاتریکا شهرآئیس» مدیر و کیوریتور ایرانی مرکز «اسکربال»، یک موسسه فرهنگی غیرانتفاعی در شهر لس آنجلس، درباره انتخاب هنرمندانی که در این مرکز به اجرای برنامه می پردازند می گوید:«گاه این هنرمندان بر مبنای موضوع و تم های بخصوصی که برای سری کنسرت ها در نظر گرفته شده دعوت به اجرای برنامه می شوند. برخی اوقات هم تنها مزیت و برتری های این هنرمندان در نظر گرفته می شود. اما در مجموع ما اغلب می کوشیم تا بین این دو مسئله تعادل و توازنی برقرار کنیم. البته بودجه و دسترسی به این هنرمندان نیز از عوامل مهم دیگراین انتخاب ها هستند.»
یاتریکا شهر آئیس که در ضمن مجری یک برنامه موسیقی هفتگی رادیویی به نام «دهکده جهانی» در رادیوی محلی KPFK – بخشی از رادیوی پاسیفیکا- در شهر لس آنجلس است در باره هنر خوانندگی«شویتا جهاوری» می گوید: «او به سادگی یک وکالیست برجسته است با صدایی رفیع و تکنیکی کم نظیر. شویتا با ریشه های عمیقی که درموسیقی خاص شمال هند دارد در این تازه ترین سری کنسرت های ما به نام «موزاییک جهانی» که به منظور شناساندن موسیقی نواحی مختلف جهان برگزار شده اجایگاه مخصوصی دارد.»
یاتریکا می گوید او درانتخاب برنامه های موسیقی مرکز«اسکربال» همواره خواست های تماشاگران را در نظرمی گیرد:«ما اغلب به دنبال برنامه هایی هستیم که هم اعضای همیشگی مرکز را راضی نگهدارد و هم این که بتوانیم با عموم تماشاگران و علاقمندان موسیقی درجوامع مختلف و چندگونه شهر لس آنجلس ارتباط برقرار کنیم.»
فیروزه خطیبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/ShwetaJhaveri-2011-5-17-122036824.html
«شویتا جهاوری» آهنگساز، نوازنده و وکالیست برجسته هند، در یک اجرای زنده در مرکز فرهنگی «اسکربال» شهر لس آنجلس در آخر هفته ای که گذشت، موسیقی سنتی شمال هند که یکی از کهن ترین موسیقی های جهان است را با همراهی دستچینی از بهترین نوازندگان غربی با ترکیب تازه ای از جاز و فیوژن ارائه داد.
این اجرا نه تنها ارتباط عمیقی که بین موسیقی «راگا» و تعالی روحانی وجود دارد را به خوبی به نمایش گذاشت، بلکه توانست رابطه تنگاتنگی که در شیوه های مختلف بداهه سرایی بین دو نوع موسیقی شرقی و غربی وجود دارد را نیز برجسته تر کند.
موسیقی کلاسیک هند براساس سیستم «راگا» قدمتی هزاران ساله دارد. یک «راگا» یا دستگاه موسیقی دارای مولفه های خاصی است. از جمله نت های بالارونده، پائین رونده، تعداد نت ها که می تواند پنج، شش یا هفت نت باشد. نت اصلی، فرعی و فرعی دوم. هر راگا دارای فضای آهنگین مخصوص خود می باشد و حتی زمان اجرای آن در شبانه روز نیز معین شده است. تاجایی که درمواردی حتی فصول خاصی نیز به راگا نسبت داده می شود. این موسیقی از«بجن» یا اشعاری عمیق و عرفانی برخوردار است با معانی در رابطه با ستایش ازپروردگار و آفریننده جهان. در «بجن» که بیانگر حالات گوناگون است، کلمات مهم هستند و دربیان این کلمات هنگام اجرا، ریتم نقش اساسی ایفا می کند.
«شویتا جهاوری» یکی از مهم ترین خوانندگان نسل خود دراجرای این شیوه از موسیقی سنتی شمال هند به شمار می رود و تخصص اوبیش از هر چیز در بخشی از این موسیقی به نام «خیال» Khayal است. نوعی موسیقی مدرن، برازنده و از نظر تکنیکی طاقت فرسا که درعین حال زمینه های گسترده ای برای بداهه سرایی دراختیار هنرمند می گذارد.
قدرت خلاقه ، شیوه کار و صدای ملکوتی «شویتا» که عنوان «خیره کننده» و «طلای خالص» را نیزبه آن داده اند این خواننده را در رده بندی خاصی از محبوبیت در میان دوستداران موسیقی، چه درداخل و چه در خارج از هند قرار داده است.
«شویتا جهاوری» زاده «احمد آباد» و نخستین زن خواننده موسیقی سنتی شمال هند است که توانسته است به عنوان نماینده ایالت زدگاه خود «گوجارات» درسطح جهانی شناخته شود. او از آن زمان تا کنون بارها در ایالات متحده آمریکا و کانادا دست به اجرای برنامه زده و در آسیا و خاورمیانه ازمحبوبیت زیادی برخوردار است. «شویتا» که تحصیلات خود را در رشته ادبیات و آهنگسازی به پایان رسانده از سن ٦ سالگی به یادگیری آواز با استاد «پاندیت ویلاسرو خاندکار» پرداخت و به مدت ٨ سال نیز زیر نظر «پاندیت جاسراج» فقید به آموختن فنون آواز ادامه داد. او بارها با آهنگسازان و نوازندگان غربی همکاری داشته است و این بارنیز در مرکز اسکربال، ویل برنارد نوازنده گیتار، آیویند کانگ، نوازنده «ویولا» و ویلن و اسکات آمندولا نوازنده «درام»، الکترونیک و «لوپ» با او به اجرای موسیقی پرداختند. موسیقی مجذوب کننده و کم نظیری که از همان دقایق اول اجرا، تماشاگران را به شدت تحت تاثیر قرار داد.
«یاتریکا شهرآئیس» مدیر و کیوریتور ایرانی مرکز «اسکربال»، یک موسسه فرهنگی غیرانتفاعی در شهر لس آنجلس، درباره انتخاب هنرمندانی که در این مرکز به اجرای برنامه می پردازند می گوید:«گاه این هنرمندان بر مبنای موضوع و تم های بخصوصی که برای سری کنسرت ها در نظر گرفته شده دعوت به اجرای برنامه می شوند. برخی اوقات هم تنها مزیت و برتری های این هنرمندان در نظر گرفته می شود. اما در مجموع ما اغلب می کوشیم تا بین این دو مسئله تعادل و توازنی برقرار کنیم. البته بودجه و دسترسی به این هنرمندان نیز از عوامل مهم دیگراین انتخاب ها هستند.»
یاتریکا شهر آئیس که در ضمن مجری یک برنامه موسیقی هفتگی رادیویی به نام «دهکده جهانی» در رادیوی محلی KPFK – بخشی از رادیوی پاسیفیکا- در شهر لس آنجلس است در باره هنر خوانندگی«شویتا جهاوری» می گوید: «او به سادگی یک وکالیست برجسته است با صدایی رفیع و تکنیکی کم نظیر. شویتا با ریشه های عمیقی که درموسیقی خاص شمال هند دارد در این تازه ترین سری کنسرت های ما به نام «موزاییک جهانی» که به منظور شناساندن موسیقی نواحی مختلف جهان برگزار شده اجایگاه مخصوصی دارد.»
یاتریکا می گوید او درانتخاب برنامه های موسیقی مرکز«اسکربال» همواره خواست های تماشاگران را در نظرمی گیرد:«ما اغلب به دنبال برنامه هایی هستیم که هم اعضای همیشگی مرکز را راضی نگهدارد و هم این که بتوانیم با عموم تماشاگران و علاقمندان موسیقی درجوامع مختلف و چندگونه شهر لس آنجلس ارتباط برقرار کنیم.»
iran#
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر