جمعه، خرداد ۲۱، ۱۳۸۹

نسرین ستوده: روند رسیدگی به پرونده آقای طبرزدی نامتعارف و غیرقانونی است


نسرین ستوده: روند رسیدگی به پرونده آقای طبرزدی نامتعارف و غیرقانونی است
http://daneshjoonews.com/news/humanrights/1450-1389-03-20-14-25-33.html

پنجشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۸۹
اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده حشمت‌الله طبرزدی روز گذشته در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی برگزار شد.

در این جلسه دادگاه که نسرین ستوده و گیتی پورفاضل وکلای طبرزدی نیز حضور داشتند اتهامات او «فعالیت تبلیغی علیه نظام، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، توهین به رهبری و رییس‌جمهور و اخلال در نظم و آسایش عمومی» عنوان شد. نسرین ستوده یکی از وکلای حشمت‌الله طبرزدی در خصوص اتهامات موکل خود اظهار داشت: "از میان این موارد بررسی اتهامات توهین به رییس‌جمهور و اخلال در نظم و آسایش عمومی اساساً در صلاحیت دادگاه انقلاب نیست و در مورد توهین به رییس جمهوری باید پرونده شاکی خصوصی داشته باشد".

نسرین ستوده با تشریح وضعیت موکل خود در ایام بازداشت و نیز روند دادرسی پرونده، موارد نقض قانونی حقوق موکل خود را یادآور شده و اظهار داشت: "رسیدگی به پرونده آقای طبرزدی از ابتدا و در مراحل بازداشت و ادامه بازداشت که بدون تمدید قرار بازداشت بوده و در نهایت بازپرسی که طبق اظهارات موکلم به طور غیرقانونی صورت گرفته است، در روندی نامتعارف و کاملا غیرقانونی انجام شده است. ایشان را نیمه شب هفتم دیماه در منزل و با کپی قرار کلی از سوی دادستان بازداشت شد و اسم و دلایل بازداشت ایشان در این قرار ذکر نشده بود. این اقدام غیرقانونی است، به این دلیل که براساس نص صریح قانون، این موارد باید با دلایل کافی ذکر شود. علاوه بر آن در جرایمی از قبیل اتهاماتی که به موکل من تفهیم شده و جرایم مشابه، باید هر دوماه یک بار قرار بازداشت ایشان تمدید می شد و در پرونده ایشان قرار تمدید نشده، اما ایشان همچنان به شکل غیرقانونی در بازداشت هستند. من این موضوع را به دادگاه اعلام کردم و از این بابت شکایت موکلم را به دلیل بازداشت غیرقانونی اعلام کردم و تقاضای اتخاذ تصمیم قضایی کردم چون این عمل جرم بوده است. اما دادگاه به جای این که وارد رسیدگی و تصمیم قانونی شود پرونده را به دادسرا ارجاع کرد. علاوه بر آن به دلیل نقایص دیگری که در پرونده وجود داشت، قاضی شعبه ۲۶ آقای پیرعباسی پرونده را به دادسرا ارجاع کردند و بعد از قریب به شش‌ماه که از بازداشت آقای طبرزدی می گذرد تازه از دادسرا درخواست کرده‌اند پرونده را تکمیل کنند".

نسرین ستوده با اشاره به انتقال غیرقانونی موکل خود به زندانی خارج از شهر تهران، این اقدام را برخلاف آیین نامه اجرایی سازمان زندان ها دانست و اظهار داشت: "هیچ قول مساعدی برای آزادی ایشان داده نشده است. طی یک ماه گذشته یک بار ایشان را به زندان شهید کچویی پردیس و باز از آنجا به زندان رجایی شهر منتقل کردند. این کاملا بر خلاف آیین‌نامه اجرایی امور زندان‌ها است. بر اساس ماده ۲۱۷ این آیین‌نامه هر زندانی باید در زندان شهر صدور قرار نگهداری شود، بنابراین چون قرار ایشان از تهران صادر شده بود حتما باید در زندان تهران نگهداری می شدند. من در گفتگویی که با رییس شعبه ۲۶ داشتم موضوع انتقال ایشان از تهران و نقض قانون در این اقدام را نیز یاد آور شدم و از دادگاه درخواست رسیدگی کردم که دادگاه این موضوع را مربوط به دادستان دانست. ما موضوع را به دادستان هم منتقل کردیم، اما تا کنون تمام نامه های من هم در مورد انتقال آقای طبرزدی و هم در مورد آقای سحرخیز به زندان رجایی شهر بدون پاسخ باقی مانده است. در این مورد هم از شعبه ۲۶ درخواست اتخاذ تصمیم کردیم که گفتند ما تصمیمی نمی توانیم بگیریم وموضوع را به دادستانی احاله کردند".

ستوده در خصوص روند دادگاه رسیدگی به پرونده حشمت الله طبرزدی گفت: "صرف نظر از این که من از دادگاه انتظار داشتم در مورد بازداشت غیرقانونی وارد رسیدگی شود بقیه ایراداتی که به پرونده گرفتند قانونی بود و پرونده را برای اتخاذ تصمیم به دادسرا برگرداند. وقتی بازپرس ورییس زندان یا مسئولین پرونده اینقدر آشکارا قانون را نقض کرده اند که به بازداشت غیرقانونی افراد منجر شده باید مورد مجازات قرار بگیرند و قاضی شعبه ۲۶ به نظر من برای این که آنها را از این مجازات برهاند به پرونده ایرادات اداری گرفته است. این موارد ایراد اداری نیست و مطابق قانون جرمی است که باید به آن رسیدگی می شد. ایراد بزرگ من به جلسه دادرسی امروز این بود که به این جرم بازپرس و رییس زندان دادگاه رسیدگی نکرد".

این وکیل دادگستری همچنین به اعمال محدودیت های فراوان در امر ملاقات آقای طبرزدی با خانواده اش اشاره کرد و گفت: "هر چند جلوی ملاقات آقای طبرزدی با خانواده ایشان گرفته نشده، اما وقتی یک زندانی را از تهران که محل زندگی خود و خانواده اش است یک بار به فردیس کرج تبعید می کنند، تا خانواده تطبیق پیدا کند در رفت و آمدها هم به لحاظ سختی راه و هم به لحاظ هزینه رفت و آمد و سایر مشکلات، از آنجا مجددا ایشان را به زندان رجایی شهر منتقل می کنند. این گردش غیرقانونی زندانی در زندان های مختلف باعث می شود که اساسا حق ملاقات او دستخوش عواملی قرار بگیرد که مانع ملاقات با ایشان شود و در بسیاری از موارد ممکن است خانواده قادر به تحمل این شرایط دشوار نباشد. بعلاوه بر اساس قانون مصوب جمهوری اسلامی انتقال ایشان به زندانی غیر از شهر تهران غیرقانونی است. این مشکل در مورد زندانیان دیگری هم که به شهرهای دیگر منتقل می شوند وجود دارد".

کمیته گزارشگران حقوق بشر


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ