چهارشنبه، خرداد ۲۶، ۱۳۸۹

انگشتان «گالیله» در موزه تاریخ علوم فلورانس در ایتالیا


انگشتان «گالیله» در موزه تاریخ علوم فلورانس در ایتالیا
http://www1.voanews.com/persian/news/arts/Galille-2010-6-16-96510319.html

برای نخستین بار پس از سال ها، موزه تاریخ علوم وابسته به دانشگاه فلورانس ایتالیا، نمایشگاهی از دستاوردهای علمی برگزار کرده است که در آن بخش هایی از بازمانده پیکر گالیله، پدر علم مدرن به نمایش درآمده است. این بخش ها بیش از یک صد سال پیش ربوده شده بودند.

درنمایشگاه تازه برگزار شده موزه تاریخ علوم شهر فلورانس، اتاقی به نام گالیله وجود دارد که اشیا و ابزار مورد استفاده «گالیله ئو گالیله» دانشمند بزرگ ایتالیایی که عنوان پدر علم مدرن نیز به او داده شده در آن به نمایش درآمده است. از جمله دیدنی های این تالار کوچک ، دو انگشت، ستون فقرات و یک دندان گالیله است که بیش از یک صد سال پیش توسط دزدان ربوده شده بودند.

گالیله درسال ١٦٤٢ در سن ٩٥ سالگی درگذشت و گروهی از دانشمندان و شاگردان او دو انگشت، دندان و سقوط فقرات او را برای پژوهش از پیکر بی جانش جدا کردند و آن را به آزمایشگاه بردند. این قطعات از سال ١٧٣٧ و پس از پایان آزمایش ها تحت محافظت دانشگاه فلورانس قرار گرفته اما در سال ١٩٠٥ ربوده شد.

پروفسور «پائولو گال ویزی» گالیله شناس و مدیر موزه تاریخ علوم فلورانس می گوید:«ماجرای دوباره بازیافتن انگشتان و دندان های گالیله در یک حراجی اتفاق افتاد. فردی بخش بزرگی از وسایل یک حراجی را خریداری کرده بود و دختر او که در زمینه علوم کار می کرد و پژوهش های مرا در باره گم شدن بخش هایی از پیکره گالیله خوانده بود متوجه آن بازمانده های پیکر گالیله می شود. او با من و پروفسور کریستینا آسیدنی از گالری «ئوفزی» تماس گرفت تا ما در این باره نظر بدهیم. پس از بررسی هایی که انجام شد، واقعی بودن اشیا را تایید کردیم و امروز هم همانطور که می بینید این تکه های یافت شده در این نمایشگاه یک بار دیگر به نمایش گذاشته شده است.

پرفسور گال ویزی در ادامه این سخنان می گوید:«ما تصور می کنیم که ممکن است کارگرانی که در آن زمان در موزه مشغول کار بوده اند این بقایا را به عنوان سوغات ویادگاری با خود برده بوده اند!»

گالیله زاده شهر «پیزا» بود که به عنوان استاد ریاضیات، ستاره شناسی و فیزیک در دانشگاه این شهر به شهرتی کم نظیر دست یافت. او برای نخستین بار نظریه کاتولیکی مسیحیت مبنی بر این مسئله که زمین مرکز جهان است را رد کرد و گفت:«زمین هم چون دیگر سیارات منظومه شمسی به دور خورشید می چرخد.»

این دیدگاه گالیله چنان خشم مقامات مذهبی واتیکان را برانگیخت که او را وادار کردند از این نظریات خود توبه کند. با این همه گفته می شود که گالیله همان دم که دربرابر کشیشان دادگاه تفتیش عقاید زانو زده بود می گوید:«بله زمین ایستاست» و سپس خطاب به زمین می گوید:«با این همه تو هم چنان می چرخی!»


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ