چهارشنبه، تیر ۰۹، ۱۳۸۹
گنجینه ای از آثارهنری گمشده در جنگ جهانی دوم برای نخستین بار در پاریس به نمایش گذاشته شد
گنجینه ای از آثارهنری گمشده در جنگ جهانی دوم برای نخستین بار در پاریس به نمایش گذاشته شد
http://www1.voanews.com/persian/news/arts/Worldwarpaintings-2010-6-30-97497329.html
زیرزمین بانک فرانسوی «وائو»، چون بسیاری از انبارها و زیرزمین های پاریس درطول دوران اشغال فرانسه توسط آلمان نازی، مکان نگهداری اشیای گرانبها و آثار هنری بود که برخی از آن ها از مهم ترین آثار هنری و میراث فرهنگی این کشور بشمار می رود.
ارتش آلمان نازی درآن زمان با آگاهی از وجود این گنجینه غنی همواره در پی کشف و ضبط این آثار بود. در این دوران، شرایط نامناسب انبارها برای نگهداری تابلوهای نقاشی، باعث شد تا بخش عظیمی از این میراث فرهنگی فرانسه نابود شود. برهمین اساس بسیاری فکر می کردند بخش بزرگی از دارایی هنری «اریک سلومویچ»، مجموعه دار یهودی تبار اهل یوگسلاوی براثر جنگ یا نابود شده و یا به غارت رفته است، زیرا او در سال ۱۹۴۲ توسط نازی ها دستگیر شد و به قتل رسید و درآن زمان کسی گمان نمی برد که او، این مجموعه را در زیرزمین بانک« وائو» به امانت گذاشته است.
اریک سلومویچ ۴۰۰ اثر دیگر از متعلقات خود را پیش از دستگیری به یوگسلاوی فرستاد اما با اشغال یوگسلاوی توسط نازی ها، پدر و برادراو نیزدستگیر و روانه اتاق گاز شدند. این ۴۰۰ اثر هم اکنون در موزه ملی صربستان نگهداری می شود .
مجموعه بازیافته در انبار بانک فرانسوی شامل ۱۳۹ اثر هنرمندان امپرسیونیست و پسا امپرسیونیستی چون سزان، رنوار، دگا، ماتیس، گوگن، پیکاسو وبا ارزش اولیه ای برابر با چندین میلیون یورو هم اکنون برای نخستین بار پس از وقایع جنگ دوم جهانی برای فروش در یک گالری پاریسی به نمایش درآمده اند. به گفته کارشناسان آثار هنری، بخش هایی از این آثار بر اثر رطوبت و شرایط بد نگهداری آسیب های شدیدی دیده اند. برای نمونه پرتره امیل زولا، نویسنده نامدار فرانسوی که توسط دوست دوران مدرسه اش و نقاش سرشناس پل سزان کشیده شده، دچار آسیب های جدی شده است. هرچند خود سزان چندان علاقه ای به این اثرنداشته است.
پل سزان نقاش بزرگ فرانسوی زاده ۱۸۳۹ در ناحیه پرووانس درجنوب فرانسه درخانواده ای مرفه بود.که در مدرسه «اکس دو پرووانس» که امیل زولا نیز در آنجا تحصیل می کرد درس می خواند و پیوند دوستی میان آن دو از همانجا آغاز شد. در روزهای عید مسیح که شاگردان رژه می رفتند، پل در ارکسترمدرسه شیپور و امیل قره نی می زد.
سزان با ادامه کارنقاشی که همه عمر به آن پرداخت بعدها به دایره هنری پاریس پیوست و با نقاشان، شاعران و نویسندگان مطرح آن دوران از جمله زولا محشور شد. او یکی از تاثیرگدارترین نقاشان مدرن فرانسوی و هم چنین یکی از برجسته ترین نقاشان پسا دریافتگر (پست امپرسیونیست) محسوب می شود. اما مردی کم حرف و غمگین بود و اغلب در جمع این هنرمندان بیگانه به شمار می آمد. شهرت هنری سزان نیز دیرگاه فرا رسید و تنها در دروه کهنسالی بود که نقاشان جوان به اهمیت او پی بردند.
درسال ۱۸۸۶ امیل زولا نسخه ای از کتاب داستان خود «شاهکار» را برای دوستش سزان فرستاد. شاهکار داستان زندگی هنری پاریس است در چرخه امپراطوری دوم که بخشی از زندگی خود زولا را نیز آشکار می کند. امیل زولا تا پیش از نوشتن شاهکار در میان نگاره گران و تندیس سازان پاریس به عنوان نویسنده ای گستاخ و بپاخیز شناخته می شد. ورق بازان یکی از نقاشی های سزان نمایانگر تنش هایی است که در رابطه میان سزان آسیمه سر و نگران و زولای خونسرد وجود داشته است.
درداستان شاهکار، امیل زولا از خاطرات دوران کودکی و زندگی در کنار رود «آرک» و گذشته ای که با سزان و دوست دیگرشان باستی داشته است می نویسد. هنگامی که دوازده سال داشتند و شیفته آن بودند که در ژرفای آب رودخانه شنا کنند و برهنه روی شن های سوزان کنار رودخانه دراز می کشیدند و سپس یک بار دیگر به درون آن می جهیدند.
زولا در این داستان از دلسردی ها و دل نگرانی های سزان پرده برمی دارد و بیم او را از ناکامی در تلاش خستگی ناپذیرش در کاردوباره و چندباره روی پرده هایش را نشان می دهد. زولا می نویسد:«او درنقاشی به خوی پیشینه اش، دودلی و بی باوری بازگشت. هر پرده ای را که پذیرفته نمی شد پرده ای بد می خواند. همین سستی او را سرآسیمه و آزرده می کرد. آنچه او را بی تاب می کرد این بود که هزگز نتوانست آنگونه که باید هنر خود را به شایستگی ابراز کند زیرا که این سرآسیمگی توان آفرینندگی او و زایش یک شاهکار را از او گرفته بود و چون این آشوبها بیشتر و پشت سرهم رخ میداد او هفتهها را به شکنجه خود سر میکرد. او همواره میان امید و دو دلی بود و ساعت ها به کشمکش با افکار آزاد دهنده و شوریده اش می گذشت با این رویا که روزی دست هایش از بند زنجیرهای ناپدیدار کنونی رها شده بالاخره نگارهای خواهد کشید که او را خرسند خواهد کرد.»
چنان مینمود که زولا در داستان «شاهکار» سزان را هنرمندی سرخورده و پایان یافته میشناساند و راز پیوندهای ناشیانه و خشک او را نیزبا زنان بر ملا میکرد. پس از رسیدن این کتاب به دست سزان او این نامهٔ کوتاه و خشک را برای زولا فرستاد: «من از نگارشگر برای یادآوری این یادها سپاسگزارم و از خداوند می خواهم تا به من جراتی دهد تا دستهایش را بفشرم . پل سزان» و با همین نامه بود که سزان برای همیشه به دوستی خود با زولا پایان داد.»
درسال اواخر سال های ۱۸۹۰میلادی، سزان سه پرده از دو مرد ورق باز کشیده است که بسیاری تصویری از او و زولا را در این پرده های نقاشی می بینند. شاید ورق بازان پاسخ سزان به «شاهکار» زولا بود. در این نقاشی دو ورق باز در اندیشه ای ژرف فرو رفته اند.
سزان دراین نقاشی به تماشا گر نزدیکتر مینماید. او بخش بزرگتری از میز بازی را فراگرفته، سر به پیش خم کرده و نگران تر مینماید. زولا خونسرد و پر باور به بازیگری خود ، درحالتی مستقیم نشسته با کلاه و لباسی بی چین و چروک. اما سزان با کلاه تاب خورده و لباس ناجور خود در آن چارپوب نمیگنجد. در هر بخش کوچک این پرده نشانی از رویارویی به چشم میخورد. پرده سوم که پرده پایانی «ورق بازان »است اینک در موزه لوور نگهداری می شود و یکی از شاهکارهای نقاشی جهان به شمار می رود.
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
بايگانی وبلاگ
-
▼
2010
(741)
-
▼
ژوئن
(62)
- گنجینه ای از آثارهنری گمشده در جنگ جهانی دوم برای ...
- در مورد حکم اعدام زينب جلاليان-گفتگو با امير سالار...
- نمایش فیلم «بی تا» و گرامی داشت یاد هژیر داریوش در...
- [فکاهی] حبيب- محمود --- بی تو تنها و غريبم
- سه شهر ژاپن در فهرست نخست گران ترین شهرهای دنیا
- اجرای موسیقی، ویتنام و آمریکا این دشمنان سابق را ...
- شرکت هزاران جوان و نوجوان در کارناوال صلح و موسیقی...
- بریتانیا، منشور حقوق بشر کوروش را به ایران نخواهد ...
- سناتور رابرت برد درگذشت
- کورش زعیم-جایگاه نهاد مجلس در سیاست ایران
- گفتگو با پسر حشمت الله طبرزدی، 6 تيرماه 1389
- قندچی-مستقل انديشی
- سخنرانی محرمانه معاون وزیر اطلاعات در مشهد، آبان م...
- گفتگو با همسر منصور اسانلو در مورد ضرب و شتم عروس ...
- کيانوش سنجری و پانته آ بهرامی- شکنجه
- قندچی-حزب آينده نگر يا جبهه واحد
- تخریب پنجاه منزل از منازل بهائیان در روستای ایول م...
- دکتر اسماعيل نوری علا-پای سخن حجة الاسلام کديور
- نامه پارسا، فرزند هفت ساله محمد اولیاییفرد به پدر...
- فيروزه خطيبی-چگونه مقاله مجله رولینگ استون مسیر حر...
- نامه شیوا نظرآهاری خطاب به پدرش:تو یادم دادی که نش...
- پاسخ غيرمستقيم آيـت الله صادق لاريجانی به محمود اح...
- تنش بی سابقه در مجلس شورای اسلامی
- گل های رز سرخ و سفیدی که برای یادبود کشته شدگان سی...
- تلويزيون 24 ساعته برای کودکان به فارسی
- ترانه فريدون فرخزاد در مورد سعيد سلطانپور
- مصاحبه با محمد رضا شجريان
- درخواست عفو بین الملل برای آزادی شیوا نظر آهاری
- گفت و گويی با مهدی خانباباتهرانی در مورد اوضاع ايران
- پدر محمد کامراني (يکي از جان باختگان) : در دادگاه ...
- ف.م. سخن-حداکثرها و حداقلها
- علی حبيبی موسوی (خواهر زاده میرحسین موسوی) دقایقی...
- قبض جریمه خانم های بد حجاب
- اکبر گنجی-آیت الله خمینی؛ بی گناه یا... چند نکته پ...
- اجرای نخستین کنسرت موسیقی وآوازخوانی دستجمعی زندان...
- نسخه شنيداری شاهنامه
- مریم زندی مدرک درجه یک هنری را نپذیرفت
- سيمين بهبهانی-هرگزنخواب کورش
- انگشتان «گالیله» در موزه تاریخ علوم فلورانس در ایت...
- یادمان جان لنون وصلح جهانی در غرفه لیورپول نمایشگا...
- پنج ماه قبل ازحمله صدام به ایران
- فکری برای اختلافات مرزی ایران و عراق کنید
- نخستین نگاه به داخل پارک تفریحی «هری پاتر» در فلوریدا
- گفتگو با الهه نازجو در مورد بازداشت بابک حشمت ساران
- قندچی-آقای موسوی ديگر بس است با جان مردم بازی نکنيد
- بابک ساران فرزند زنده یاد امیر حسین حشمت ساران دست...
- قندچی-یک پیشنهاد به تبعیدیان جدید ایرانی
- نسرین ستوده: روند رسیدگی به پرونده آقای طبرزدی نام...
- روایت تازه ای ازداستان «موبی دیک» یا «وال سفید» با...
- سیلویو رودریگز، آوازخوان انقلابی کوبا، روی صحنه تا...
- مجيد توکلی: ما آينده را می سازيم
- اعضای شورای مرکزی جبهه دموکراتیک ایران خواستار روش...
- شماره خرداد ماه نشريه جهان نوين
- عیادت اعضای ارشد جبهه ملی ایران از دکتر محمد ملکی
- مراجعۀ مادر فرزاد کمانگر به استاندار کردستان برای ...
- قندچی-آيا مسأله آيت الله خمينی است؟
- جولی تابوه -اهدای جایزه موسیقی به پل مک کارتنی در ...
- عرفان قانعی فرد-در پاسخ به لُمپنیسم و تزویر
- شرح ملاقاتی با مهندس حشمت الله طبرزدي
- فيلم برای ندا توليد اچ بی او
- حشمت الله طبرزدی، دبیر کل جبهه دموکراتیک ایران به ...
- يوسف رشيدی محکوم به اعدام
-
▼
ژوئن
(62)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر