سه‌شنبه، خرداد ۱۸، ۱۳۸۹

سیلویو رودریگز، آوازخوان انقلابی کوبا، روی صحنه تالار کارنگی شهر نیویورک


سیلویو رودریگز، آوازخوان انقلابی کوبا، روی صحنه تالار کارنگی شهر نیویورک
http://www1.voanews.com/persian/news/arts/Silviorodreguese-2010-6-8-95931919.html

تالارکارنگی شهر نیویورک این هفته شاهد اجرای نخستین برنامه هنری «سیلویو رودریگز» آوازه خوان انقلابی موسیقی مردمی و فولکلوریک کوبایی بود.

این کنسرت درمقابل طرفداران بی شمار این خواننده و مشتاقانی اجرا می شد که بیش از سه دهه در انتظار بازگشت او به خاک آمریکا بوده اند.

رودریگز، آهنگساز و گیتاریستی که در جریان انقلاب کوبا در فضای موسیقی این کشور ظهورکرد از جمله خوانندگانی با درجه اهمیت بین المللی است که همراه با پابلو میلانس، نوئل نیکولا و ویسنته فلیو به تشکیل جنبش موسیقی «نونبا ترویای» کوبا کمک کرد.

رودریگز این بار به لطف روادیدی پای بر خاک ایالات متحده آمریکا نهاده است که به او اجازه می دهد در مدت زمانی مشخص در چند شهر آمریکا از جمله لس آنجلس، سن فرانسیسکو و شیکاگو به روی صحنه برود.

رودریگز ۶۳ ساله تازه ترین مورد هنرمندان کوبایی است که اجازه می یابند در ایالات متحده برنامه اجرا کنند. حال آن که این اجازه در دوران ریاست جمهوری جورج بوش از آنان سلب شده بود.در توشه موزیکال سیلویو رودریگز پاره ای از آهنگ ها در مدح انقلابی است که فیدل کاسترو را در سال ۱۹۵۹ میلادی برمسند قدرت نشاند. اما شماری دیگر از آثار او نیزنگاهی بس انتقادی به جامعه تحت رهبری کمونیست ها در کوبا دارد.

یکی از تماشاگران کنسرت «کارنگی هال» نیویورک «خوان ویلگاس» که از تماشای رودریگز هیجان زده شده است می گوید:«عالی است..فکر کنم سی سالی از آخرین باری که به این مملکت آمده است گذشته . تقریبا همه ساکنان کشورهای آمریکای لاتین ارزش سیلویو رودریگز را به عنوان یک شاعر می دانند. ازنظر شعر و ادبیات او هنرمندی است با سلیقه ای بی نظیر و ما همه می توانیم خودمان را در موضوع اشعار اوببینیم. از دید فرهنگی، اجتماعی، سیاسی این خیلی عالی است. شاید هم چیزی است تاریخی.»

اجرای کنسرت های سیلویو رودریگز شور و شوق زیادی در میان مردم ایجاد کرده است و این درحالی است که مناسبات آمریکا و کوبا از آغاز دوره زمامداری پرزیدنت باراک اوباما تا کنون اندکی بهبود یافته است. به صورتی که محدودیت های آمد و شد آمریکایی های کوبایی تبار میان این دو کشور تا حدود زیادی برچیده شده و بر میزان مبادلات فرهنگی بین آمریکا و کوبا نیز افزوده شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ