چهارشنبه، خرداد ۲۰، ۱۳۹۴

چرا دیگر نباید از رهبری میر حسین موسوی دفاع کرد

چرا دیگر نباید از رهبری میر حسین موسوی دفاع کرد
http://iranscope.blogspot.com/2015/06/blog-post_10.html

در چند سال گذشته در مورد اینکه چرا رژیم، میر حسین موسوی را از حصر آزاد نمی کند، به تفصیل بحث شده است (1). انقلاب 1388 ایران (2) که 31 سال پس از انقلاب 1357 روی داد، گرچه شکست خورد اما انقلابی ناتمام بود. به رغم آنکه قیام خرداد جنبش سبز شکست خورد (3)، امواج انقلاب 1388 امروز که 6 سال از آن رویداد می گذرد، همچنان قدرتمند است. همانگونه که پس از قیام 15 خرداد 1342 سالها سکولارها با آیت الله خمینی و هوادارانش گفتگو کردند، در چند سال گذشته در مورد سکولاریسم بسیار با اصلاح طلبان بحث شده است (4).
 
واقعیت امر این است که آقای میرحسین موسوی و کسانی که مورد حمایت ایشان بوده اند در پی احیاء "عصر طلایی" امام خمینی بوده و هستند و این خواست در تضاد با هدف انقلاب ناتمام 1388 بود، جنبشی که برای پایان دادن به دولت مذهبی در ایران به پا خاست. درست است که انتخابات 1388 را سکولارها تحریم کردند و نیروهای هوادار آقایان موسوی و کروبی شرکت کنندگان در آن انتخابات بودند، اما این شرکت کنندگان کسانی بودند که هیچ علاقه ای به ادامه دولت مذهبی حتی به شکل اصلاح شده آن هم نداشتند، و این تفاوت شرکت کنندگان در انتخابات 1388 با انتخابات 1376 خاتمی، برای رژیم روشن بود؛ و دقیقاً به همین دلیل بود که رژیم به هر قیمتی حاضر به سرکوب این جنبش شد در صورتیکه با نتیجه انتخابات 1376 کنار آمد.
 
متأسفانه نه تنها در ایران به توهم اینکه حرکت مردم در انقلاب 1388 برای درخواستهای اصلاح طلبان است دامن زده می شد بلکه در خارج نیز دولت اوباما در ابتدا از همین توهم حمایت کرد و بعداً نیز که دید رژیم برعکس سال 1376 حاضر به کنار آمدن با موسوی نشده، از حمایت این جنبش دست کشید و در ایران مردم با هوشیاری شعار "اوباما یا با اونا یا با ما" را سر دادند.
 
به رغم صبر آقای موسوی در حصر، دیگر زمان آن فرارسیده که رهروان انقلاب 1388 راه خود را از آقای موسوی جدا کنند. مقاومت و پایداری رهبران برای پیروزی هیچ جنبشی کافی نیست. آقای خمینی با پایداری در انقلاب 1357 توانست از جنبش سکولاری که در سال 1356 با شبهای گوته آغاز شده بود پیشی بگیرد و عاقبت رهبر بلامنازع انقلاب 1357 شد، اما دقیقاً برنامه ای که او و همراهانش برای آینده ایران داشتند باعث 36 سال فلاکت در ایران شده است (5). حتی کسانی را که آقای موسوی بعنوان سخنگویان خود در خارج تعیین کردند در همه این سالها جز تنگ نظری از خود نماد دیگری نشان ندادند و همچنان برنامه شان بازگشت به "عصر طلایی" امام خمینی است و هیچ همکاری مؤثری با نیروهای سکولار انجام نداده اند، و حتی اگر انجام می دادند نیز مانند دوران آیت الله خمینی در خارج، به برنامه بازگشت به تاریک اندیشی "عصر طلایی" امام خمینی یاری می رساندند، اما اینها حتی از آیت الله خمینی هم تنگ نظر تر بودند.
 
انقلاب 1388 رهبران سکولار خود را داشته و متأسفانه نام آنها حتی مطرح نیز نمی شود. حشمت اله طبرزدی همچنان در زندان رژیم است. کوچکترین فعالیتهای جبهه ملی متوقف می شود. بسیاری از رهبران سکولار انقلاب 1388 در جنبش های مدنی و حقوق بشری شناخته شده اند و رژیم همه این سالها اجازه ایجاد تشکیلات سیاسی را به آنها نداده است (6). اما راه حل، قبول تاریک اندیشی "عصر طلایی امام" نیست که تحولی به جلو نبوده و رفتن به قهقرایی دیگر است. نه تنها سکولارهای عضو تشکیلاتهای اصلاح طلب لازم است که فراکسیونی با پلاتفرم سکولار تشکیل دهند بلکه در صورت ندیدن چنین افقی، درست است که انشعاب کنند. دفاع از آزادی میر حسین موسوی کاملا به حق، اما دفاع از برنامه آقای موسوی و رهبری او بسیار غلط است بویژه امروز که دیگر جوانان ایران به کمتر از سکولاریسم راضی نیستند (7).
 
 
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

سام قندچی، ناشر و سردبير ایرانسکوپ
http://www.ghandchi.com 
بیستم خرداد ماه 1394
June 10, 2015

1. نتيجه حصر ميرحسين موسوی
http://www.ghandchi.com/804-hasr-e-mousavi.htm
 
2. ايران: انقلاب يا اصلاحات
http://www.ghandchi.com/579-EnghelabEslahat.htm
 
3. بهار سبز ايرانی پيروز شد يا شکست خورد؟
http://www.ghandchi.com/693-BaharSabz.htm
 
4. پيشنهاد يک راه حل ساده برای اصلاح طلبان ايران
http://www.ghandchi.com/686-ReformersSolution.htm
 
5. ايران آينده نگر: آينده نگري در برابر تروريسم
http://www.ghandchi.com/500-FuturistIran.htm
 
FUTURIST IRAN: Futurism vs Terrorism
 
6. چند کلمه درباره براندازان و اصلاح طلبان
http://www.ghandchi.com/929-barandaazaan.htm
 
7. جوانان امروز چندان شباهتی به نسل جنبش سبز ندارند
http://www.ghandchi.com/833-new-youth.htm
 

ایرانسکوپ#
#iranscope

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ