سه‌شنبه، خرداد ۱۲، ۱۳۹۴

محمود صالحی: کلیه‌‌هایم را در سلول از دست دادم


محمود صالحی: کلیه‌‌هایم را در سلول از دست دادم
http://iranscope.blogspot.com/2015/06/blog-post_60.html


کاوه قریشی
k.ghoreishi(at)roozonline.com

سه شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴
در مصاحبه با روز مطرح شد

 
منیع:

محمود صالحی، فعال کارگری که بعد از حدود یکماه حبس در زندان و نگهداری در بیمارستان، پیش از پایان مهلت قرار بازداشت، به علت وخامت حال جسمانی آزاد شده در مصاحبه با روز می‌گوید سلامتی او در زندان به خطر افتاده و کلیه‌هایش را از دست داده است.

این فعال حقوق کارگران و عضو کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل های کارگری روز شنبه، ۹ خرداد ماه، بعد از ۳۲ روز بازداشت با قید ضمانت آزاد شد. آقای صالحی در آستانه اول ماه مه، ‌روز جهانی کارگر، از سوی ماموران وزارت اطلاعات در استان کردستان بازداشت شده بود.

مقامات دادگستری در شهرستان سقز به نجیبه صالح‌زاده همسر این فعال کارگری گفته بودند که حکم بازداشت او مستقیما از تهران صادر شده است. آقای صالحی خود نیز می‌گوید که به استناد اظهارات مقامات قضایی، تصمیم بازداشت او مربوط به نهادهای استان نبوده است.

محمود صالحی از بیماری‌هایی مانند فشار خون و دیسک کمر در رنج است و نیاز به دیالیز مداوم دارد. دو هفته بعد از بازداشت، ماموران اداره اطلاعات به خانواده او اجازه داده بودند داروهایش را به زندان ارسال کنند، اما او خود می‌گوید از چهارشنبه گذشته تا روز آزادی به علت عدم دسترسی به امکانات پزشکی و وخامت حال جسمانی به بیمارستانی در سنندج منتقل و در این فاصله دو مرتبه دیالیز شده است.

او توضیح می‌دهد: "به علت عدم دسترسی به موقع به دارو، کلیه‌هایم را در سلول از دست دادم. بعد از وخامت حال جسمانی به بیمارستانی خارج از زندان منتقل و از آنجا نیز پیش از پایان قرار بازداشت که تا پایان خرداد تعیین شده بود، آزاد شدم. در حال حاضر نیز تحت مداوای پزشکان قرار دارم."

در آستانه اول ماه می، روز جهانی کارگر، علاوه بر آقای صالحی جمعی دیگر از فعالان سرشناس کارگری، مانند ابراهیم مددی و داوود رضوی، از اعضای هیات رئیسه سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، بازداشت شدند.

عثمان اسماعیلی، سخنگوی کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد نیز قبل از روز کارگر بازداشت شده بود.

ابراهیم مددی و داوود رضوی هفته گذشته بعد از ۲۲ روز بازداشت به قید وثیقه آزاد شدند.

هنوز مشخص نیست این دو فعال کارگری به چه اتهامی بازداشت شده بودند اما محمود صالحی می‌گوید یکی از اتهامات او "ارتباط با احزاب کُرد" بوده که از طرف وی رد شده است. دیگر اتهامی که به این فعال کارگری تفهیم شده، "تاسیس کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری" است.

محمود صالحی به روز می‌گوید: "من بانی کمیته هماهنگی هستم که یک تشکل کارگری مدافع حقوق کارگران است. از این اقدام همانطور پیش از بازداشت و در دادگاه دفاع کرده بودم اکنون نیز کاملا دفاع می‌کنم. این تشکل برای پیگیری حقوق کارگران است و تنها در این زمینه فعالیت می‌کند."

محمود صالحی، در سال‌های گذشته هم بارها احضار و بازداشت شده است.

این کمیته تنها چند روز قبل از بازداشت آقای صالحی، در بیانیه‌ای از "فشار سیستماتیک" علیه اعضای خود خبر داده بود.

شمار دیگری از اعضای کمیته هماهنگی با احکام قضایی همچنان در زندان به سر می‌برند.

کنفدراسيون بين‌المللی اتحاديه‌های کارگری و فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل در اردیبهشت‌ماه، از دولت جمهوری اسلامی به دلیل بازداشت فعالان کارگری به سازمان بين‌المللی کار شکايت کرده بودند.

این دو سازمان در شکایت خود به سازمان بین‌المللی کار، خواهان آزادی فعالان کارگری و منع تعقیب آنها شده بودند.

در ادامه موج بازداشت فعالان کارگری در ایران، روز یکشنبه، سوم خرداد ماه، جعفر عظیم‌زاده، رئیس هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، در شهرستان ساوه بازداشت شد. اتحاد، سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام کرده رئیس این تشکل کارگری به دلیل اعتراض به وضعیت پرونده شاپور احسانی‌راد‌ در دادگاه ساوه، بازداشت شده است.

شاپور احسانی‌راد، عضو هیات مدیره این تشکل نیز روز شنبه، ۲۶ اردیبهشت‌ماه با حکم دادستانی و به اتهام تحریک کارگران نورد لوله صفا در منزل شخصی خود بازداشت شده بود.

سایت "اتحاد" خبر داده که این دو فعال کارگری همچنان در قرنطینه زندان ساوه به سر می‌برند و کماکان اطلاعی از وضعیت نگهداری و سلامتی آنها در دست نیست.

سخنگوی قوه قضاییه اخیرا در اظهار نظری رسمی پیرامون بازداشت فعالان کارگری در ایران گفته بود اینکه بین هزاران کارگر دو نفر بازداشت شوند دلیل افزایش بازداشت‌ها نیست.

طبق قوانین جمهوری اسلامی فعالیت‌های صنفی و سندیکایی در انحصار نهادها و تشکل‌های حکومتی وابسته به آنهاست. در سالهای گذشته ده‌ها تن از فعالان کارگری به دلیل فعالیت‌های صنفی و جمعی بازداشت شده و به زندان رفته‌اند.

 

ایرانسکوپ#
#iranscope

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ