چهارشنبه، خرداد ۲۷، ۱۳۹۴

آیا برای بار سوم سر به سر گوریل می گذارند

آیا برای بار سوم سر به سر گوریل می گذارند
http://iranscope.blogspot.com/2015/06/blog-post_39.html

فارغ التحصیلان رشته بازاریابی این بحث گوریل را بهتر می توانند در معاملات توضیح دهند. آنها خیلی حواسشان را جمع می کنند وقتی در شرکتی کوچک بخواهند با غولی در عرصه کالای معینی، مناسبات برقرار کنند. شرکت کوچک ممکن است در عرصه کالای معینی امکان داشته باشد که با غول همکار شود و نه رقیب، اما اگر اشتباه کند و بیهوده سر به سر غول بگذارد، غول هم ممکن است پای بزرگش را بر سر شرکت کوچک فرود آورد، و حتی اگر بعداً به غول ثابت شود که شرکت کوچک همکار است و نه رقیب، تا بخواهد پایش را دوباره بلند کند، ممکن است شرکت کوچک نابود شده باشد. مدرسین بازاریابی، غول را در چنین معامله ای گوریل مینامند که خیلی طول می کشد تکان بخورد و پایش را جایی بگذارد اما اگر گذاشت خیلی سخت است که پایش را دوباره بلند کند. مرا ببخشید اگر این مثال را خیلی بد توضیح دادم که تحصیلاتم در این رشته نیست و در مثل هم مناقشه نیست.
 
مناسبات ایران و آمریکا سه بار شبیه این وضعیت شده است:
 
اول بار در زمان گروگانگیری سفارت آمریکا که به تحریمهای آمریکایی علیه ایران انجامید و هر قدر هم دولتهای مختلف بعدی در ایران سعی کردند آن تحریمها را با نشان دادن حسن نیت برطرف کنند، دیدند که بلند کردن پای گوریل به این راحتی نیست (1).
 
بار دوم نیز در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد با نفی هولوکاست و نامه نگاری به بوش سر به سر غول گذاشتند و تصور می شد که مسأله اتمی ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع نخواهد شد، اما که شد، و تحریمهای تازه تر سازمان ملل علیه ایران برقرار شد که هنوز هم ایران نتوانسته آنها را برطرف کند.
 
بنظر می رسد برای بار سوم است که سر به سر گوریل می گذارند. اینکه این بار پای گوریل کجا فرود آید هنوز معلوم نیست اما شرکت مقامات آمریکایی در مراسم مجاهدین خلق در پاریس در خود تلویزیون ایران گزارش شده و نمی شود گفت ایران خبر ندارد (2).
 
دلیل شکست مذاکرات اتمی جاری با آمریکا نیز قبلاً توضیح داده شده و نیاری به تکرار نیست (3).
 
 
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران
 
سام قندچی، ناشر و سردبير ایرانسکوپ
http://www.ghandchi.com 
بیست و هشتم خرداد ماه 1394
June 18, 2015
 
پانویس:
 
1. گزارش تلویزیون ایران از دریافت روزی 7000 دلار برای هر روز اسارت هر گروگان سفارت آمریکا در تهران
 
2. گزارش شرکت مقامات آمریکایی در مراسم سازمان مجاهدین خلق در پاریس
 
3. چرا توافق اتمی با آمریکا شکست خورد
http://www.ghandchi.com/916-iran-nuke-deal.htm
 
 
متون برگزیده

 

ایرانسکوپ#
#iranscope

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ