یکشنبه، تیر ۰۷، ۱۳۹۴

درباره نامه استالین به پیشه وری

درباره نامه استالین به پیشه وری
مایه خوشوقتی است که پس از بیش از نیم قرن، اسناد اصلی مربوط به تأسیس فرقه دموکرات آذربایجان به دستور استالین و بویژه نامه استالین به پیشه وری در دوران خروج ارتش سرخ از استان آذربایجان ایران، منتشر شده اند (1).
 
البته اپوزیسیون ایران پیش از انتشار این اسناد، جسته و گریخته حدسهایی در این مورد زده بود. مثلاً اسناد انتشارات مزدک دکتر خسرو شاکری در مورد پیشه وری در سالهای پیش از انقلاب بهترین منابع موجود بودند، هرچند اسناد فوق العاده محرمانه شوروی که در دو سه سال اخیر منتشر شده اند، بدون شبهه از این حقایق تلخ پرده برداشته اند.
 
اما اهمیت مطالعه اسنادی نظیر نامه استالین به پیشه وری به دلیل موضوعات مشخصی همچون ارزیابی استالین از قوام السلطنه نیست. نامه نشان می دهد که چگونه دولتی خارجی آنهم در قامت رییس کشور خود استالین به خود اجازه داده به بخشی از اپوزیسیون ایران دستور دهد که چگونه در کشور خود ایران فعالیت سیاسی کنند. بحثی که همین امروز نیز در مورد رابطه اپوزیسیون ایران با دولتهای خارجی مطرح است و برخی افراد و سایتهای وابسته انتقادات را تحریف می کنند (2).
 
شاید همه این بحثها تکراری جلوه کند. هدف نیز از پیش کشیدن این موضوعات ایجاد روابط بد بین اپوزیسیون و تشکیلاتهای بین المللی و دولتهای خارجی نیست اما حضور کسانی را که نظیر باقروف در زمان استالین مأمور دولتهای بیگانه در برخی تشکیلاتهای اپوزیسیون هستند باید جدی گرفت و لازم است به آنها پاسخی روشن داد که سفیران دولتهای خارجی حق ندارند برای اپوزیسیون ایران تعیین تکلیف کنند و به چنین کارها نمی شود نام کمک گذاشت (3).
 
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران
 
سام قندچی، ناشر و سردبير ایرانسکوپ
http://www.ghandchi.com 
هشتم تیر ماه 1394
June 29, 2015
 
پانویس:
 
1. نامه تاریخی استالین به پیشه‌وری (به بخش سوم لینک زیر اسکرول کنید)
 
2. درباره دریافت کمک عطا مهاجرانی از عربستان
http://www.ghandchi.com/947-mohajerani-saudi.htm
 
3. بازهم درباره گرفتن کمک خارجی
http://www.ghandchi.com/925-foreign-help.htm
 
 
متون برگزیده

 

ایرانسکوپ#
#iranscope

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ