دوشنبه، خرداد ۱۸، ۱۳۹۴

کلاهی که عربستان در اوپک بر سر ایران گذاشت

کلاهی که عربستان در اوپک بر سر ایران گذاشت
http://iranscope.blogspot.com/2015/06/blog-post_8.html

یکسال است عربستان قصه ای راه انداخته است که گویا نفت شیل آمریکا چنان رقابت عظیمی را با اوپک می تواند رقم زند که خیرخواهانه لازم شده عربستان تولید نفتش را شدیداً بالا ببرد تا رقبای آمریکایی را ورشکست کند. در باره دلائل واقعی اقدام عربستان سال گذشته بحث شد (1).
 
آیا ورشکست شدن شرکتهای نفت شیل و تعطیلی چاه ها واقعی است؟ بله واقعی است اما اینها آنقدر اهمیتی ندارند. این ها تعدادی شرکت نوپا هستند. اگر چشم انداز نفت شیل آنقدر عظیم بود، شرکتهای اصلی نفتی، اول در خارج و بعد هم در خود آمریکا، از تولید شیل بیرون نمی آمدند.
 
درست است که از نظر هزینه تولید، شیل مسأله هزینه بالای انرژی های آلترناتیو دیگر مانند انرژی خورشیدی را ندارد؛ اما، نظیر ذغال سنگ، با معضلات زیاد زیست محیطی روبرو است. اولین ایالتی که در آمریکا فرکینگ را ممنوع کرد، نیویورک بود. لطماتی که استخراج شیل به مخازن آب زیرزمینی میزند بسیار زیاد است. تازه خود این سوخت شیل به موازات استفاده بیشتر، مخاطرات دیگرش را برای سلامتی مردم، در فرآورده هایش نشان خواهد داد، و این نیست که می تواند به این راحتی جایگزین نفتی شود که یک قرن آزمایش خوب و بد خود را در فرآورده های مختلف نشان داده است.
 
اقلاً در آمریکا بهای گاز داخلی که اصل تولید شیل باید بر آن اول اثر بگذارد، تنزلی نکرده است. تنها تنزل در بازار داخلی آمریکا، پایین آمدن قیمت بنزین است که به دلیل سیاست عربستان و اوپک است و ربطی به نفت شیل ندارد. به هر حال قصه عربستان سعودی کار خود را کرد و ایران که اجازه گرفته یک میلیون بشکه بر تولید خود بعد از لغو تحریم ها بیافزاید، خوشحال شد و در اجلاس اوپک با تصمیم عربستان برای ثابت نگهداشتن سقف تولید همکاری کرد.
 
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

سام قندچی، ناشر و سردبير ایرانسکوپ
http://www.ghandchi.com 
هجدهم خرداد ماه 1394
June 8, 2015

1. نفت ارزان سعودی برای نگهداشتن آمریکا در عراق و سوریه
http://www.ghandchi.com/842-saudi-oil.htm
 
 
 

ایرانسکوپ#
#iranscope

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ