جمعه، خرداد ۱۵، ۱۳۹۴

برای حقوق بهاییان ایران چه کار می شود کرد؟

برای حقوق بهاییان ایران چه کار می شود کرد؟
http://iranscope.blogspot.com/2015/06/blog-post_5.html

سه هفته پیش پیامی ویدیویی را نسرین ستوده به مناسبت سالگرد بازداشت مدیران جامعه بهاییان ایران، منتشر کرد (1). چهار ماه پیش نیز بهمن احمدی امویی به محض آزاد شدن از زندان با شجاعت در مورد وضعیت بهاییان زندانی و دیگر زندانیان، اطلاع رسانی کرد (2). این اقدامات اولین تلاشها در این زمینه نبوده اند، اما پس از 36 سال می توان گفت که چندان نتیجه ای از همه فعالیتهایی که برای احقاق حقوق بهاییان در ایران شده، به دست نیامده است. البته منظور این نیست که حقوق بشر غیربهاییان در ایران رعایت می شود، لیکن معتقدان به هیچ نحله فکری و مذهبی بدینگونه به روشنی بخاطر آیین اجدادی خود مورد تبعض آشکار و نفی حقوق شهروندی، قرار ندارند.
 
درباره اینکه چرا این تبعیض آشکار علیه بهاییان وجود دارد، کتابها نوشته شده است و بویژه در سالهای اخیر روشنفکران ایران به طرز بی سابقه ای رفتار جمهوری اسلامی را با بهاییان محکوم کرده اند. حتی کسانیکه در اپوزیسیون منتقد آشکار آیین و تشکیلات بهاییان هستند؛ در عین حال، مدافعان سرسخت حقوق بهاییان بوده و رژیم جمهوری اسلامی را بخاطر نقض آشکار حقوق انسانی بهاییان به شدت محکوم می کنند (3).
 
در نتیجه سؤال این است که به رغم همه این تلاشها چرا نتیجه چندانی به دست نیامده است؟ بنظر می رسد راه حل را باید با کمک روحانیت شیعه پیدا کرد. لازم است روحانیت شیعه بطور مشخص در مورد حقوق شهروندی بهاییان بدون اما و اگر موضع بگیرد. می بایست از رهبران اصلاح طلب و روحانیون طرفدار اصلاح طلبی و نیز از تک تک رهبران اصول گرا و روحانیون طرفدار آنها، بطور روشن درخواست کرد موضع خود را درباره حقوق شهروندی مساوی بهاییان، علناً اعلام کنند (4).
 
این کاری است که در زمان هیتلر هنگام فرستادن یهودیان به کوره های آدم سوزی در رابطه با مسیحیت انجام شد و از پاپ خواسته شد موضع روشن درباره حقوق شهروندی مساوی یهودیان اعلام کند. موضوعی که تاریخ ویژه خود را دارد اما در تغییر وضعیت حقوقی یهودیان در جهان مسیحیت نقش به سرایی ایفا کرده است. شاید بهتر باشد به هر حوزه علمیه شیعه، از نجف و کربلا گرفته تا قم، اصفهان و مشهد برویم و این موضوع حقوق شهروندی مساوی برای بهاییان را از فقهای شیعه استفسار کنیم و از آنها خواهان موضع گیری علنی شویم. کاری که مرحوم آیت الله منتظری بطور داوطلبانه انجام داد.
 
 
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

سام قندچی، ناشر و سردبير ایرانسکوپ
http://www.ghandchi.com 
شانزدهم خرداد ماه 1394
June 6, 2015

1. پیام تصویری نسرین ستوده بمناسبت هفتمین سالگرد دستگیری مدیران جامعه بهایی ایران
https://www.youtube.com/watch?v=ZtZ0cAlqT6c
 
2. روایت بهمن احمد امویی از وضعیت ۱۳ زندانی عقیدتی بالای ۶۰ سال زندان رجایی شهر کرج
http://goo.gl/cstb9n
 
3. Ahreeman X: Baha’i Cult Contradictions, 28 Contradictions of Bahai Doctrine
http://iranpoliticsclub.net/philosophy/bahai-cult/index.htm
 
4. آقای خاتمی مذهب بهائی را برسمیت بشناسید
http://www.ghandchi.com/489-recognizebahais.htm
 
 

ایرانسکوپ#
#iranscope

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ