پنجشنبه، بهمن ۱۴، ۱۳۸۹

مستند نامزد جایزه اسکار، جزایر درحال غرق شدن و کوچ اجباری ساکنان آن ها را بررسی می کند


مستند نامزد جایزه اسکار، جزایر درحال غرق شدن و کوچ اجباری ساکنان آن ها را بررسی می کند
روزان اسکرب
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Oscarnomineedocumentary-2011-2-3-115193209.html

تغییرات روزافزون شرایط جوی کره زمین و گرمایش هوا موضوع فیلم مستند تاثیرگذاری است که امسال یکی از نامزدهای دریافت جایزه اسکار در رده بندی فیلم های مستند می باشد.

فیلم «خورشید طلوع کن» Sun Come Up داستان سلسله جزایری به نام «کارترت» در ساحل «پاپوآ» در «گینه نو» می باشد. جایی که فیلمساز، جنیفر ردفیم می گوید اهالی آن تحت شرایط خاصی که گرمایش هوا بوجود آورده مجبور شده اند به زمین هایی که در ارتفاع بالاتری از سطح دریا قرار گرفته نقل مکان کنند.

جنیفر ردفیم می گوید:«ما بخشی از خرابی های جبران ناپذیری که بالا آمدن سطح دریا در این جزایر بوجود آورده و ازدیاد تعداد طوفان های دریایی را در فیلم نشان می دهیم. ساکنان این جزایر هم چنین با مشکل پیدا کردن آب شیرین روبرو هستند و زمین های زراعتی و باغچه هایشان همه از سرایت آب شور دریا به آن ها دچار آلودگی شده است.»

حقیقت این است که کره زمین در حال گرم شدن است و در مجموع حد متوسط درجه هوا نسبت به یک قرن پیش یک درجه بالاتر رفته است. این بالارفتن حرارت هوا به ویژه در چند دهه گذشته به مراتب سریع تر و درنتیجه تاثیرگذارتر بوده است. دانشمندان معتقدند که شرایط گرمایش هوا موجب پیدایش بسیاری از موارد خشکسالی، سیل و طوفان های مخرب اخیر در مناطق مختلف کره زمین بوده و در نهایت در بالابردن سطح آب اقیانوس ها نقش اساسی داشته است.

«اورسولا راکوآ» در جزیره «کارترت» به دنیا آمده است:«آن زمان ها دریا تا این حد بیرحم نبود.» خانه «اورسولا» تا سال ٢٠١٥ به زیر آب خواهد رفت و او درحال حاضرمسئولیت جابه جایی بیش از ٣٠٠٠ تن از ساکنان جزیره را برعهده دارد. یکی از این ساکنان «جان سیلیک» سالخورده است که از شرایطی که در این جزایر بوجود آمده تاسف می خورد:«وقتی من یک پسربچه کوچک بودم، خیلی دوست داشتم به تماشای امواج بنشینم و با نیزه کوچکم به شکار زیرآبی ماهی ها بروم. اما حالا باید این خوشحالی کوچک را از دست بدهم. باید جزیره را ترک کنم و شنیدن صدای امواج که هرشب موقع خواب به آن گوش می دادم را فراموش کنم.»

سازنده فیلم «خورشید طلوع کن» می گوید ساکنان جزایر «کارترت» از نخستین اهالی جزیره نشین جهان هستند که مجبور به پناهندگی به منطقه دیگری می شوند.

سازمان بین المللی کوچ و مهاجرت پیش بینی کرده است که تعداد افرادی که به دلایل بالا آمدن سطح آب اقیانوس ها مجبور به تغییرمکان زندگی خود می شوند تا سال ٢٠٥٠ به ٢٠٠ میلیون نفر خواهد رسید.

جنیفر ردفیم امیدوار است که نامزدی جایزه اسکار برای فیلم مستند او در بخش فیلم های کوتاه بتواند توجه جهانیان را به این مسئله غم انگیز انسانی جلب کند:«من می خواهم مردم را با این فیلم تکان بدهم. می خواهم آن ها را عصبانی و غمگین کنم و آن ها را وادار کنم تا دراین مورد کاری انجام بدهند.»












هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ