یکشنبه، اسفند ۰۸، ۱۳۸۹

فیروزه خطیبی - برندگان اصلی جوایز اسکار: فیلم نطق پادشاه، کالین فیرث و ناتالی پورتمن


برندگان اصلی جوایز اسکار: فیلم نطق پادشاه، کالین فیرث و ناتالی پورتمن
فیروزه خطیبی - لس آنجلس
http://www.voanews.com/persian/news/Oscarwinners-2011-2-27-117037523.html

فیلم «نطق پادشاه» King's Speech با به دست آوردن جایزه اسکار برای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی برای کارگردان انگلیسی تام هوپر، و بهترین بازیگر نقش اول مرد برای کالین فیرث از برندگان اصلی مراسم اهدای جوایز اسکار امسال بود. جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن اسکار هم به ناتالی پورتمن برای ایفای نقش یک رقاص باله در فیلم «قوی سیاه» رسید

هشتاد و سومین مراسم اهدای جوایز اسکار با اهدای جایزه بهترین طراحی صحنه به فیلم «آلیس در سرزمین عجایب» ساخته «تیم برتن» آغاز شد. در این مراسم که یکشنبه شب درتالار «کداک» Kodak Theatre در شهر هالیوود برگزار شد، کرگ داگلاس بازیگر ٩٤ ساله سینمای هالیوود، اهدا کننده جایزه بهترین بازیگرنقش مکمل زن اسکار بود. این جایره به ملیسا لئو برای ابازی در فیلم «مشت زن» اهدا شد. لئو که برای دومین بار به نامزدی جایزه اسکار می رسید، در این رده بندی با بازیگران برجسته دیگری چون ایمی آدامز و هلنا بونهام کارتر رقابت می کرد.

دو بازیگر جوان هالیوود، آن هاتووی و جیمز فرانکو که مجریان امسال مراسم اسکار بودند، میلا کونیس و جاستین تیمبرلیک را بر روی صحنه دعوت کردند تا بهترین فیلم انیمیشن کوتاه سال گذشته را معرفی کنند. این جایزه به «شاون تن» کارگردان فیلم «یک چیز گمشده» A Lost Thing اهدا شد. جایزه بهترین فیلم انیمیشن داستانی و بلند به فیلم «داستان اسباب بازی ٣» اهدا شد.

جایزه بهترین فیلمنامه اقتباس شده از دست حاویه باردم نامزد جایزه بهترین بازیگر مرد سال به «ارون سورکین» برای نوشتن فیلمنامه فیلم «شبکه اجتماعی» Social Network رسید. این فیلمنامه نویس درنطق دریافت جایزه خود گفت :«برای من این یک تجربه باورنکردنی است . من امشب افتخار می کنم که جایزه ای که سه دهه پیش به پدی چایفسکی برای فیلم Network یا «شبکه» اهدا شد اکنون در دست های من است.»

جایزه بهترین فیلمنامه اصلی به «نطق پادشاه» و نویسنده بریتانیایی تبار آن دیوید سایدلر اهدا شد. این نویسنده هنگام دریافت جایزه خود گفت:«من احتمالا مسن ترین نویسنده ای هستم که تا کنون این جایزه را دریافت کرده است اما امیدوارم ازاین گونه اتفاق ها بیشتر بیافتد. من این جایزه را به تمام کسانی که از لکنت زبان رنج کشیده اند تقدیم می کنم.»

جایزه بهترین فیلم خارجی سال به فیلم دانمارکی «در یک دنیای بهتر» In A Better World اهدا شد. این سومین بار است که یک فیلم دانمارکی جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار را به دست می آورد.

«رییس ویدرسپون» بازیگر برنده اسکارهالیوود، جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد اسکار را به «کریستیان بیل» برای بازی درفیلم «مشت زن» اهدا کرد. در این رده بندی بازیگران دیگر از جمله جرمی رنر برای بازی در فیلم «شهر»، مارک روفالو برای فیلم «بچه ها حالشان خوب است» و «جفری راش» برای فیلم «نطق پادشاه» با «بیل» رقابت داشتند. این نخستین نامزدی جایزه اسکار برای کریستیان بیل محسوب می شد.

«نیکول کیدمن» و «هیوجکسون»جایزه بهترین موسیقی متن فیلم امسال را به «ترنس رتنور» برای موسیقی متن فیلم «شبکه اجتماعی»اهدا کردند. هردو جایزه بهترین صدابرداری و تدوین صدا به فیلم «آغاز» ساخته کریستوفرنولان رسید.این دو عامل مهم در فیلمسازی و ایجاد فضای فیلم نقش عمده ای را ایفا می کنند.

کیت بلانشت جایزه بهترین «صورت پردازی» را به فیلم «مرد گرگ نما» اهدا کرد و جایزه بهترین طراحی لباس به طراح فیلم «آلیس در سرزمین عجایب»، «کالین آتوود» رسید.

«اپرا وینفری» جایزه بهترین مستند سال را به فیلم «کاراعضای داخلی» Insider's Job درباره دلایل شکست های اخیر اقتصادی و عوامل آن در «وال استریت» اهدا کرد.

ازلحظات نوستالژیک مراسم اهدای جوایز اسکار، حضور یکی از مجریان پیشین اسکار، بیلی کریستال، کمدین و بازیگر سینما و سرسپاری به «باب هوپ» مجری فقید این مراسم بود که با استفاده از جلوه های ویژه صورتی حقیقی به خود گرفت و ازطریق این جلوه های ویژه، جود لاو و رابرت داونی جونیور اهدا کنندگان این جایزه را معرفی کرد. جایزه ای که در نهایت به فیلم علمی/خیالی «آغاز» تعلق گرفت.


فهرست اسامی برندگان اصلی جوایز اسکار:

بهترین فیلم:نطق پادشاه

بهترین بازیگر نقش اول مرد سال: کالین فیرث

بهترین بازیگر نقش اول زن سال : ناتالی پورتمن

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: کریستیان بیل

بهترین بازیگر نقش مکمل زن: ملیسا لئو

بهترین فیلم خارجی سال: در یک دنیای بهتر (دانمارک)

بهترین فیلم انیمیشن داستانی: داستان اسباب بازی ٣

بهترین موسیقی متن فیلم : شبکه اجتماعی

بهترین صدابرداری: آغاز

بهترین طراحی لباس: آلیس درسرزمین عجایب

بهترین جلوه های ویژه: آغاز

بهترین تدوین: شبکه اجتماعی

iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ