آغاز کار جشنواره سالیانه سینمای ایران در دانشگاه لس آنجلس
فيروزه خطيبی
«ایرانی ها به خاطر نتایج منفی انقلابی خودخواسته اما منحرف شده، ماجراهای گروگانگیری که آن ها را در انظار جهانی به ملتی «منفور» تبدل کرد، جنگ مخرب هشت ساله با عراق و درنهایت سرکوبی های رژیم در مقابل هرگونه دستیابی و دسترسی به حقوق بشری و ارزش های انسانی و هنری در شرایطی قرار گرفته اند که به شدت در جستجوی جامعه ای ایده آل و هارمونیک هستند. جامعه ای که انعکاس آن در این فیلم ها دیده می شود و جامعه ای که برجسته ترین ارزش های انسانی در آن حکومت می کند.»
http://www.voanews.com/persian/news/arts/IranianCinemaFestival-2011-2-4-115293269.html
بیست و یکمین جشنواره سالیانه سینمای ایران که از سال ١٩٩٠ در دانشگاه لس آنجلس پایه گذاری شده، از روز جمعه چهارم فوریه کارخود را آغاز کرده و به مدت یک ماه با نمایش مجموعه ای از فیلم های قدیمی و جدید ایرانی ادامه خواهد یافت.
روزنامه «لس آنجلس تایمز» در رابطه با آغاز کار جشنواره سینمای ایران می نویسد:«درشرایطی که فیلمسازی در ایران هرروز سخت تر و فیلمساز هنری بودن تحت رژیم اسلامی با درنظر گرفتن احکامی که بتازگی برای دو فیلمساز ایرانی، جعفر پناهی و محمد رسول اف تعیین شده هرآن مشکل تر می شود، اغلب فیلم های ایرانی که در جشنواره های مختلف بین المللی به نمایش گذاشته می شوند هرگز در داخل مملکت اجازه اکران پیدا نمی کنند. درعوض این فیلم ها یا به صورت زیرزمینی و درخفا و یا به شکل دی وی دی در بازار سیاه در اختیار علاقمندان قرار می گیرد. با این همه و علیرغم مشکلاتی که بر سرراه فیلمسازان در داخل ایران وجود دارد، جریان فیلمسازی هنری در ایران هنوز به صورت معجزه آسایی ادامه دارد.»
«شانون کلی» کیوریتور جشنواره سینمای ایران در دانشگاه لس آنجلس می گوید:«برای من خیلی جالبه که فیلمسازان هنری ایرانی درطول همه این سال ها هم چنان به ساختن این فیلم ها ادامه می دهند. فیلم هایی جذاب با داستان هایی پیچیده وبی نهایت قابل توجه و تعمق.»
جشنواره اسینمای ایران امسال هم چون چند سال گذشته در سینمای «بیلی وایلدر» درمحل موزه «آرمین همر» وابسته به دانشگاه لس آنجلس و در منطقه ایرانی نشین «وست وود» برگزار خواهد شد.
فیلم های امسال جشنواره مجموعه ای است از آثار دراماتیک و تفکر برانگیزسیاسی و مستند هایی از کارگردان هایی چون تهمینه میلانی، رخشان بنی اعتماد و وحید وکیلی فر. این جشنواره علاوه بر نمایش چند فیلم قدیمی ایرانی، فیلم «دشت های سفید» رسول اف را هم در روز٩ فوریه به نمایش می گذارد.
«ژان کریستفر هوراک» رئیس آرشیو فیلم و تلویزیون دانشگاه لس آنجلس UCLA Film & Television Archive، می گوید علیرغم دستگیری و زندانی شدن پناهی و رسول اف در ایران، دست اندرکاران جشنواره امسال مشکلی برای گرفتن اجازه نمایش این فیلم ها نداشته اند. فیلم کمدی «تصویه حساب» Payback تهمینه میلانی آغاز گر جشنواره سینمای ایران امسال خواهد بود. این فیلم درباره چهار زن است که در زندان با هم آشنا می شوند و تصمیم می گیرند از مردانی که زندگی آن ها را تباه کرده اند انتقام بگیرند.
هوراک که در طول سال چندین جشنواره را از ملل مختلف آسیایی در دانشگاه لس آنجلس زیر نظردارد می گوید:«باید اقرار کنم که برنامه ریزی برای جشنواره سینمای ایران کارمشکلی است. چرا که ما باید از لحاظ سیاسی بسیار مواظب باشیم ودر عین حال باید قوانین دانشگاهی و قوانین دولتی را هم رعایت کنیم. اما بیش از هرچیز ایجاد ارتباط و صحبت با فیلمسازان در داخل ایران برای ما مشکل است. این که بتوانیم حرف همدیگر را درست بفهمیم و درک کنیم.»
درجشنواره امسال سینمای ایران «تهمینه میلانی» و «علیرضا داودنژاد» که فیلم «مرهم» خود را به جشنواره آورده است حضور خواهند داشت. «مرهم» درباره پیرمردی است که با مشکل اعتیاد نوه خود که دختر جوانی است درگیر است.
میلانی سازنده ١٣ فیلم سینمایی است که به خاطر فیلم «نیمه پنهان» محصول سال ٢٠٠١ خود مدتی هم زندانی کشیده است:«من وقتی در زندان بودم با زنی آشنا شدم که به شدت مرا تحت تاثیرقرار داد. تصویه حساب نتیجه همین تجربه است.»
هرچند اغلب فیلم های جشنواره امسال در ایران مجوز پخش نداشته اند اما «تصویه حساب» در داخل مملکت اکران شده است. میلانی در این مورد در یک مصاحبه ایمیلی با روزنامه لس آنجلس تایمزمی گوید:«این فیلم در تهران نمایش داده شده اما پیش از آن سه سال توقیف بوده است. ما با درآوردن بخش هایی از فیلم مجوز پخش گرفتیم و توانستیم در برخی از شهرها آن را نشان بدهیم. اما بسیاری از مردان تماشاگر که شباهت هایی بین خود و شخصیت های منفی این فیلم می بینند آن را دوست نداشته اند.»
«شانون کلی» می گوید برنامه نمایش فیلم های قدیمی چون «دخترلر» و «قیصر» هم بنا بر تقاضای تماشاگران ایرانی ساکن شهر لس آنجلس درفستیوال گنجانده شده است که البته جمع کثیری از تماشاگران فستیوال را شهروندان ایرانی ساکن لس آنجلس تشکیل می دهند:«ما می دانیم که خیلی از ایرانیانی جوان تر و نسل دومی هایی که در آمریکا متولد شده اند هرگز فرصتی نداشته اند تا این فیلم ها را روی پرده بزرگ سینما ببینند. برخی از این فیلم ها جزو آرشیو سینمایی و از آثار فرهنگی سینمای ایران می باشند. ما فکر کردیم چه خوب می شود اگر بتوانیم بخشی از تاریخچه غنی سینمای ایران را هم در جشنواره امسال به نمایش بگذاریم.»
فیلم های کلاسیک و قدیمی امسال جشنواره را حمید نفیسی، پروفسور رشته رادیو، تلویزیون و فیلم دانشگاه «نورث وسترن» انتخاب کرده است. نفیسی درواقع در دهه ٩٠ میلادی و زمانی که به تحصیل در رشته فیلم در دانشگاه لس آنجلس اشتغال داشت مسئول گزینش فیلم های نخستین جشنواره سینمای ایران در این جشنواره بوده است:«من فکر کردم نمایش فیلم های کلاسیک سینمای ایران از دوران صامت و اولین فیلم های ناطق می تواند خیلی آگاهی دهنده باشد. هم چنین فیلم های دوران پیش از انقلاب که خیلی به ندرت در ایالات متحده آمریکا به نمایش درآمده است.»
حمید نفیسی بخش «سمپوزیوم آثار کلاسیک سینمای ایران» را در جشنواره امسال با حضور تهمینه میلانی هدایت خواهد کرد. قدیمی ترین فیلم سینمایی موجود از دوران سینمای صامت ، فیلم «حاجی آقا، آکتور سینما» محصول سال ١٩٣٢ میلادی است که در کنار «دختر لر» اولین فیلم ناطق ایرانی ساخته شده درهندوستان درسال ١٩٣٣ به نمایش درخواهد آمد. نفیسی می گوید:«هردو فیلم به صورتی دوران اولیه و گذر از مراحل مختلف فیلمسازی در ایران را نشان می دهند.»
حمید نفیسی معتقد است که سینمای ایران درطول سال ها علیرغم دشواری هایی که بر سر راه آن قرار داشته توانسته است شکوفایی لازم را پیدا کند:«بدون شک این فیلم ها دربرابر مشکلات عدیده و ضدیتی که فیلمسازی هنری تحت حکومت یک رژیم اسلامی خشونت بار داشته ایستادگی کرده اند. ایرانی ها به خاطر نتایج منفی انقلابی خودخواسته اما منحرف شده، ماجراهای گروگانگیری که آن ها را در انظار جهانی به ملتی «منفور» تبدل کرد، جنگ مخرب هشت ساله با عراق و درنهایت سرکوبی های رژیم در مقابل هرگونه دستیابی و دسترسی به حقوق بشری و ارزش های انسانی و هنری در شرایطی قرار گرفته اند که به شدت در جستجوی جامعه ای ایده آل و هارمونیک هستند. جامعه ای که انعکاس آن در این فیلم ها دیده می شود و جامعه ای که تنها برجسته ترین ارزش های انسانی در آن حکومت می کند.»
فيروزه خطيبی
«ایرانی ها به خاطر نتایج منفی انقلابی خودخواسته اما منحرف شده، ماجراهای گروگانگیری که آن ها را در انظار جهانی به ملتی «منفور» تبدل کرد، جنگ مخرب هشت ساله با عراق و درنهایت سرکوبی های رژیم در مقابل هرگونه دستیابی و دسترسی به حقوق بشری و ارزش های انسانی و هنری در شرایطی قرار گرفته اند که به شدت در جستجوی جامعه ای ایده آل و هارمونیک هستند. جامعه ای که انعکاس آن در این فیلم ها دیده می شود و جامعه ای که برجسته ترین ارزش های انسانی در آن حکومت می کند.»
http://www.voanews.com/persian/news/arts/IranianCinemaFestival-2011-2-4-115293269.html
بیست و یکمین جشنواره سالیانه سینمای ایران که از سال ١٩٩٠ در دانشگاه لس آنجلس پایه گذاری شده، از روز جمعه چهارم فوریه کارخود را آغاز کرده و به مدت یک ماه با نمایش مجموعه ای از فیلم های قدیمی و جدید ایرانی ادامه خواهد یافت.
روزنامه «لس آنجلس تایمز» در رابطه با آغاز کار جشنواره سینمای ایران می نویسد:«درشرایطی که فیلمسازی در ایران هرروز سخت تر و فیلمساز هنری بودن تحت رژیم اسلامی با درنظر گرفتن احکامی که بتازگی برای دو فیلمساز ایرانی، جعفر پناهی و محمد رسول اف تعیین شده هرآن مشکل تر می شود، اغلب فیلم های ایرانی که در جشنواره های مختلف بین المللی به نمایش گذاشته می شوند هرگز در داخل مملکت اجازه اکران پیدا نمی کنند. درعوض این فیلم ها یا به صورت زیرزمینی و درخفا و یا به شکل دی وی دی در بازار سیاه در اختیار علاقمندان قرار می گیرد. با این همه و علیرغم مشکلاتی که بر سرراه فیلمسازان در داخل ایران وجود دارد، جریان فیلمسازی هنری در ایران هنوز به صورت معجزه آسایی ادامه دارد.»
«شانون کلی» کیوریتور جشنواره سینمای ایران در دانشگاه لس آنجلس می گوید:«برای من خیلی جالبه که فیلمسازان هنری ایرانی درطول همه این سال ها هم چنان به ساختن این فیلم ها ادامه می دهند. فیلم هایی جذاب با داستان هایی پیچیده وبی نهایت قابل توجه و تعمق.»
جشنواره اسینمای ایران امسال هم چون چند سال گذشته در سینمای «بیلی وایلدر» درمحل موزه «آرمین همر» وابسته به دانشگاه لس آنجلس و در منطقه ایرانی نشین «وست وود» برگزار خواهد شد.
فیلم های امسال جشنواره مجموعه ای است از آثار دراماتیک و تفکر برانگیزسیاسی و مستند هایی از کارگردان هایی چون تهمینه میلانی، رخشان بنی اعتماد و وحید وکیلی فر. این جشنواره علاوه بر نمایش چند فیلم قدیمی ایرانی، فیلم «دشت های سفید» رسول اف را هم در روز٩ فوریه به نمایش می گذارد.
«ژان کریستفر هوراک» رئیس آرشیو فیلم و تلویزیون دانشگاه لس آنجلس UCLA Film & Television Archive، می گوید علیرغم دستگیری و زندانی شدن پناهی و رسول اف در ایران، دست اندرکاران جشنواره امسال مشکلی برای گرفتن اجازه نمایش این فیلم ها نداشته اند. فیلم کمدی «تصویه حساب» Payback تهمینه میلانی آغاز گر جشنواره سینمای ایران امسال خواهد بود. این فیلم درباره چهار زن است که در زندان با هم آشنا می شوند و تصمیم می گیرند از مردانی که زندگی آن ها را تباه کرده اند انتقام بگیرند.
هوراک که در طول سال چندین جشنواره را از ملل مختلف آسیایی در دانشگاه لس آنجلس زیر نظردارد می گوید:«باید اقرار کنم که برنامه ریزی برای جشنواره سینمای ایران کارمشکلی است. چرا که ما باید از لحاظ سیاسی بسیار مواظب باشیم ودر عین حال باید قوانین دانشگاهی و قوانین دولتی را هم رعایت کنیم. اما بیش از هرچیز ایجاد ارتباط و صحبت با فیلمسازان در داخل ایران برای ما مشکل است. این که بتوانیم حرف همدیگر را درست بفهمیم و درک کنیم.»
درجشنواره امسال سینمای ایران «تهمینه میلانی» و «علیرضا داودنژاد» که فیلم «مرهم» خود را به جشنواره آورده است حضور خواهند داشت. «مرهم» درباره پیرمردی است که با مشکل اعتیاد نوه خود که دختر جوانی است درگیر است.
میلانی سازنده ١٣ فیلم سینمایی است که به خاطر فیلم «نیمه پنهان» محصول سال ٢٠٠١ خود مدتی هم زندانی کشیده است:«من وقتی در زندان بودم با زنی آشنا شدم که به شدت مرا تحت تاثیرقرار داد. تصویه حساب نتیجه همین تجربه است.»
هرچند اغلب فیلم های جشنواره امسال در ایران مجوز پخش نداشته اند اما «تصویه حساب» در داخل مملکت اکران شده است. میلانی در این مورد در یک مصاحبه ایمیلی با روزنامه لس آنجلس تایمزمی گوید:«این فیلم در تهران نمایش داده شده اما پیش از آن سه سال توقیف بوده است. ما با درآوردن بخش هایی از فیلم مجوز پخش گرفتیم و توانستیم در برخی از شهرها آن را نشان بدهیم. اما بسیاری از مردان تماشاگر که شباهت هایی بین خود و شخصیت های منفی این فیلم می بینند آن را دوست نداشته اند.»
«شانون کلی» می گوید برنامه نمایش فیلم های قدیمی چون «دخترلر» و «قیصر» هم بنا بر تقاضای تماشاگران ایرانی ساکن شهر لس آنجلس درفستیوال گنجانده شده است که البته جمع کثیری از تماشاگران فستیوال را شهروندان ایرانی ساکن لس آنجلس تشکیل می دهند:«ما می دانیم که خیلی از ایرانیانی جوان تر و نسل دومی هایی که در آمریکا متولد شده اند هرگز فرصتی نداشته اند تا این فیلم ها را روی پرده بزرگ سینما ببینند. برخی از این فیلم ها جزو آرشیو سینمایی و از آثار فرهنگی سینمای ایران می باشند. ما فکر کردیم چه خوب می شود اگر بتوانیم بخشی از تاریخچه غنی سینمای ایران را هم در جشنواره امسال به نمایش بگذاریم.»
فیلم های کلاسیک و قدیمی امسال جشنواره را حمید نفیسی، پروفسور رشته رادیو، تلویزیون و فیلم دانشگاه «نورث وسترن» انتخاب کرده است. نفیسی درواقع در دهه ٩٠ میلادی و زمانی که به تحصیل در رشته فیلم در دانشگاه لس آنجلس اشتغال داشت مسئول گزینش فیلم های نخستین جشنواره سینمای ایران در این جشنواره بوده است:«من فکر کردم نمایش فیلم های کلاسیک سینمای ایران از دوران صامت و اولین فیلم های ناطق می تواند خیلی آگاهی دهنده باشد. هم چنین فیلم های دوران پیش از انقلاب که خیلی به ندرت در ایالات متحده آمریکا به نمایش درآمده است.»
حمید نفیسی بخش «سمپوزیوم آثار کلاسیک سینمای ایران» را در جشنواره امسال با حضور تهمینه میلانی هدایت خواهد کرد. قدیمی ترین فیلم سینمایی موجود از دوران سینمای صامت ، فیلم «حاجی آقا، آکتور سینما» محصول سال ١٩٣٢ میلادی است که در کنار «دختر لر» اولین فیلم ناطق ایرانی ساخته شده درهندوستان درسال ١٩٣٣ به نمایش درخواهد آمد. نفیسی می گوید:«هردو فیلم به صورتی دوران اولیه و گذر از مراحل مختلف فیلمسازی در ایران را نشان می دهند.»
حمید نفیسی معتقد است که سینمای ایران درطول سال ها علیرغم دشواری هایی که بر سر راه آن قرار داشته توانسته است شکوفایی لازم را پیدا کند:«بدون شک این فیلم ها دربرابر مشکلات عدیده و ضدیتی که فیلمسازی هنری تحت حکومت یک رژیم اسلامی خشونت بار داشته ایستادگی کرده اند. ایرانی ها به خاطر نتایج منفی انقلابی خودخواسته اما منحرف شده، ماجراهای گروگانگیری که آن ها را در انظار جهانی به ملتی «منفور» تبدل کرد، جنگ مخرب هشت ساله با عراق و درنهایت سرکوبی های رژیم در مقابل هرگونه دستیابی و دسترسی به حقوق بشری و ارزش های انسانی و هنری در شرایطی قرار گرفته اند که به شدت در جستجوی جامعه ای ایده آل و هارمونیک هستند. جامعه ای که انعکاس آن در این فیلم ها دیده می شود و جامعه ای که تنها برجسته ترین ارزش های انسانی در آن حکومت می کند.»
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر