چهارشنبه، بهمن ۲۷، ۱۳۸۹

فیروزه خطیبی-اسکار و سه رقیب سرسخت رده بندی انیمیشن


اسکار و سه رقیب سرسخت رده بندی انیمیشن
فیروزه خطیبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/AnimaitonOscar-2011-2-16-116322474.html

ده سال پیش و هنگامی که آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک جایزه ای را هم برای رشته فیلم های انیمیشن درنظرگرفت، این رده بندی تازه شامل فیلم های کم وزنی چون «جیمی نیوترون: پسرنابغه» یک محصول سینمایی از شبکه تلویزیونی «نیکولودین»Nickolodian بود که منحصرا به خاطر یک محتوی خنده آور و کارتونی در این بخش از جوایز اسکار گنجانده شده بود.

امروزه، رقابت ها در بخش انیمیشن جوایز اسکار به مراتب مشکل تر شده است تا جایی که امسال سه فیلم نامزد این جوایز از میان برجسته ترین آثار انیمیشن موجود و آثاری پرمحتوی و موفق از لحاظ فروش گیشه انتخاب شده اند.

یکی از سه فیلم انیمیشن نامزد جوایز اسکارامسال، «داستان اسباب بازی ٣» محصول استودیوی «پیکسار»Pixar و یکی از پرفروش ترین فیلم های تاریخ انیمیشن است که توانسته انقلابی در هنرفیلمسازی انیمیشن بوجود آورد. دیگر انیمیشن نامزد جوایز اسکار امسال، «چگونه اژدهای خود را تربیت کنید» محصول استودیوی «دریم ورکز» Dream Worksاست که تماما از طریق گرافیک های کامپیوتری ساخته شده است. این انیمیشن نیز با ابداع جلوه های ویژه تکنیکی تازه توانسته است در زمینه های کارتونی «سه بعدی» به مراحل تازه ای دست پیدا کند. سومین فیلم انیمیشن نامزد جایزه امسال، فیلم «خیالباف» Illusionist یک محصول مستقل از کشور فرانسه است که با حداقل دیالوگ یکی از نوآوری های ظریف و بی سابقه درزمینه نقاشی متحرک به شمار می رود. این فیلم تماما با دست نقاشی شده و بازگشتی است به هنر اصیل انیمیشن و دوران پیش از استفاده ازتکنولوژی پیشرفته کامپیوتری .

باب لاست، تهیه کننده فیلم «خیالباف» می گوید:«انیمیشن به بلوغ تازه ای رسیده است و امسال مابه خوبی می توانیم به قدرت و اهمیت حضور این رشته از فیلمسازی پی ببریم. هم چنین می بینیم که قوانین بنیادی و تا حدی دست وپاگیر ساختن انیمیشن از طریق گرافیک کامپیوتری تا حدود زیادی از بین رفته است و در نتیجه همه چیز یک بار دیگربازمی گردد به داستان وشخصیت های فیلم.»

بنا برقوانین آکادمی اهدای جوایز اسکار، تعداد نامزدها در رده بندی فیلم های انیمیشن بستگی به تعداد فیلم های انیمیشنی دارد که در منطقه لس آنجلس در طول سال ترخیص و نمایش داده شده اند. درسال هایی که تعداد فیلم های انیمیشن کم تر از ٨ باشد، این رده بندی حذف می شود. هرسال تعداد ٨ تا ١٥ فیلم انیمیشن لازم است تا این رده بندی به جوایز اسکار اضافه شود که در این صورت سه فیلم برای نامزدی جوایز اسکار دررشته انیمیشن انتخاب می شوند. چنانچه تعداد فیلم های انیمیشن سال از ١٦ فیلم بیشتر باشد، تعداد نامزدهای این جوایز به ٥ فیلم می رسد. درطول ده سال گذشته تنها دوبار تعداد نامزدهای جوایزاسکار در رشته انیمیشن به پنج فیلم رسیده است.

با این وجود یکی ازفیلم های انیمیشنی که امسال نتوانست به نامزدی جوایز اسکار برسد فیلم «درهم و برهم» از محصولات استودیوی «دیسنی» بود. فیلم انیمیشن دیگری که نتوانست به نامزدی اسکار برسد فیلم «من نکوهش پذیر» The Despicable Me از استودیوی «یونیورسال» بود. هردو فیلم جزو پرفروش ترین ١٠ فیلم سال ٢٠١٠ بودند و به شدت مورد توجه منتقدین سینمایی قرار گرفتند. همین مسئله موجب شده است تا دست اندرکاران تولید فیلم های انیمیشن خواستار تغییراتی در قوانین سه فیلمی رشته انیمیشن جوایز اسکار بشوند.

از ١٦ سال پیش تا کنون و اززمانی که فیلم «داستان اسباب بازی» به عنوان نخستین فیلم انیمیشنی که تماما از طریق گرافیک کامپیوتری ساخته شده مورد توجه قرار گرفت، شیوه های سنتی ساختن فیلم با استفاده از نقاشی متحرک تقریبا از بین رفته است و تنها در بخش فیلم های کارتونی کوتاه جوایز اسکار گاه شاهد ادامه راه هنر نقاشی متحرک اصیل و بدون استفاده از کامپیوتر بوده ایم. در این رده بندی، از آثار تازه هنرمندانی که که کارتون سازی را بخوبی می شناسند و از چند دهه پیش به کشیدن کارتون برای تصاویرمتحرک اشتغال داشته اند قدردانی می شود.

تنها فیلم انیمیشن سنتی یا تماما با دست نقاشی شده ای که در طول ده سال گذشته برنده جایزه اسکار شده است، فیلم «شهر ارواح» ساخته «هایائو میازاکی» فیلمساز ژاپنی است. فیلم شهر ارواح درسال ٢٠٠٢ و حضور فیلم هایی چون «پرسپولیس» با کارتون های دست ساز «مرجان ستراپی» در سال ٢٠٠٧ و امسال حضورکارتون«خیالباف» دربین سه فیلم نامزد جایزه اسکار، توجه تماشاگران خارج از حیطه «انیمیشن» را نیز به این رده بندی بخصوص جلب می کند.

هرچند دست اندرکاران معتقدند جنگی بین کارتون های دست ساز و انیمیشن با استفاده از گرافیک کامپیوتری وجود ندارد اما برای فیلم های انیمیشنی چون «خیالباف» که برای تماشای عموم ساخته شده اند نامزدی و دریافت جایزه اسکار از اهمیت خاصی برخوردار است.

برای نخستین بار در تاریخ جوایز اسکار، در سال ١٩٩١ فیلم کارتونی «زشت و زیبا» Beauty and the Beast توانست در میان نامزدهای جوایز بهترین فیلم سینمایی سال قرار گیرد. اما دست اندرکاران در آن زمان حاضر نبودند یک فیلم انیمیشن با فیلم های سینمایی معمول و متداول در رده بندی بهترین فیلم سال رقابت کند.

سال گذشته فیلم «آپ» Up از محصولات پیکسار و امسال هم «داستان اسباب بازی ٣» علاوه بربخش انیمیشن، نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم سال نیز می باشد.

برنده شدن جایزه اسکار بهترین فیلم سال برای یک فیلم انیمیشن آخرین نیروی بازدارنده ای است که برای صنعت فیلمسازی انیمیشن در مقابل فیلمسازی متداول با حضور بازیگران واقعی دارد. برخی از دست اندرکاران معتقدند «داستان اسباب بازی ٣» با وجود فروش بی سابقه و محبوبیتی که بین تماشاگران داشته است به احتمال قوی می تواند این مرزها را بشکند و امسال برای نخستین بار عنوان بهترین فیلم سال را از آن یک انیمیشن کند. اما آیا آکادمی که اهدای جوایز اسکارخود را بر اصل بازیگری و بازیگران سینما گذاشته است حاضر است جایزه بهترین فیلم سال را به یک فیلم انیمیشن بدهد؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ