پنجشنبه، بهمن ۲۸، ۱۳۸۹

بررسی کوتاه فیلم های منتخب جوایز اسکار امسال

بررسی کوتاه فیلم های منتخب جوایز اسکار امسال
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Oscarfilmshortreview-2011-2-17-116416474.html

جوایز اسکاربهترین فیلم سال ۲۰۱۰ روز یکشنبه ۲۷ فوریه در سالن «کداک تیاتر» Kodak Theatre شهر هالیوود به برندگان آن اهدا خواهد شد. امسال نیز ۱۰ فیلم داستانی بلند نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم سال هستند:

ساعت ۱۲۷

این تازه ترین اثر سینمایی «دنی بویل» کارگردان بریتانیایی تبار فیلم تحسین برانگیز «میلیونر زاغه نشین» است که درسال ۲۰۰۹ موفق به دریافت هشت جایزه اسکار از جمله جایزه بهترین کارگردانی شد. در این فیلم ماجراجویانه، زندگی «ارون رالستن» کوهنورد آمریکایی که در نتیجه یک حادثه کوهنوردی مجبور به قطع بازوی خود می شود به تصویر کشیده شده است. رالستن در سال ۲۰۰۳ بدون آنکه به کسی خبر بدهد، عازم کوهستان می شود اما پس از آنکه به مدت پنج روز بین دو تخته سنگ درجداره یک سخره گرفتار می شود با چاقو بازویش را قطع می کند تا جان خود را نجات بدهد. این فیلم که با همکاری تیم نویسندگان و تهیه کنندگان فیلم «میلیونر زاغه نشین» تهیه و تولید شده است از روی کتاب پرفروشی به همین نام ساخته شده است که درواقع نقل وقایع به قلم خود قهرمان داستان «ارون رالستن» است.

قوی سياه

دارن آرنوفسكي کارگردان فیلم برنده اسکار «كشتي‌گير» یک بار دیگر و این بار درزمینه فیلم های روحی روانی و ترسناک دست به یک تجربه سینمایی کم نظیرزده است. درفیلم تازه این کارگردان آمریکایی «وينسنت كسل»، «وينونا رايدر»، «باربارا هرشي»، «ناتالي پورتمن» و «ميلا كونینز» نقش های اصلی را برعهده دارند. فیلم دلهره آور با موضوع فراطبیعی«قوی سیاه» چندی پیش توانست جايزه شير طلایی جشنواره فيلم ونيز را در بخش بهترين فيلم سال دريافت كند.

فيلم «قوی سياه» داستان بالرينی به نام نينا با بازی «ناتالي پورتمن» است که با مادرش در نيويورک زندگی می ‌کند و زندگی خود را درراه رسیدن به مدارج بالا در صحنه باله این شهر گذاشته است. اورقصنده توانایی است اما مربی رقص او ناگهان تصميم می‌گيرد بزرگ ترین رقیب نینا را به جای او برای اجرای نقش اصلی باله دریاچه قوانتخاب کند. این تصمیم ماجراهای پیش بینی نشده و چرخش های روحی روانی برای نینا به همراه دارد. نظریه قوی سیاه نیز در فیلم اشاره به اتفاقات نادر اما مهمی دارد که به طور معمول کسی انتظار وقوع آن ها را ندارد.

آرنوفسكي چهل ساله با وجود آن که فقط چند فيلم از جمله «مرثيه‌ای برای يک رويا» را در کارنامه هنری خود دارد اما آثارش به شدت مورد توجه منتقدين، و علاقمندان حرفه ای سینماست.آرنوفسكی برای کارگردانی فيلم «کشتي‌گير» موفق به دريافت جایزه شير طلایی جشنواره فيلم ونيز شده است.

مشت زن

فیلم «مشت‌زن» را «ديويد او. راسل» خالق آثار چون «من هاکی یز را دوست می دارم» با استفاده از بازی های درخشان «كريستيان بیل» و «مارك والبرگ» كارگرداني كرده است.

«مشت زن» به موضوع زندگي یک بوکس بازحرفه ای ايرلندی تبارآمريكایی می پردازد که در راه كسب عنوان قهرمانی در دسته سبك وزن روزهای سختی می گذارد.

ابتدا قرار بود کارگردان دیگری - دارن آرنوفسکی - فیلم «مشت زن» را با بازی مارک والبرگ و مت دیمون بسازد که هر دو متولد بوستن هستند، اما بعد از مدتي حضور دمون در اين پروژه منتفي شد و بجای او برد پیت برای ایفای این نقش انتخاب شد. در نهایت آرنوفسکی و برد پیت نیز از این پروژه خارج شدند و مارک والبرگ که در تهیه این فیلم نقش عمده ای داشته است نقش «وارد» را در آن برعهده گرفت وکریستیان بیل نیز در این فیلم نقش برادر او «اکلند» ایفا می کند. اکلند که او نیز مشت زن حرفه ای بوده است به خاطراستفاده از مواد مخدر و دزدی چند سالی را در زندان گذرانده است اما حالا قدم پیش گذاشته تا به عنوان مربی به برادر خود «وارد» کمک کند تا او بتواند عنوان قهرمانی دسته سبک وزن را به دست آورد.

اکثرصحنه های فیلم «مشت زن» که مارک والبرگ و کریستیان بیل ماه ها برای بازی در آن آموزش بوکس بازی دیده اند در شهر کوچکی در نزدیکی بوستن در ایالت ماساچوست و محل زندگی شخصیت های واقعی این فیلم فیلمبرداری شده است.

آغاز

فیلم علمی تخیلی «آغاز» تازه ترین اثر کارگردانی «کریستوفر نولان» با بازی «لئوناردو دی کپریو» و «ماریون کوتیلار» با جلوه های ویژه سینمایی نوظهور با موضوع غیرمتعارفی چون ربودن خواب های دیگران سروکار دارد.

فیلمنامه این پروژه ۱۶۰ میلیون دلاری را نیز خود کریستوفر نولان نوشته و استودیوی برادران وارنر تهیه کننده آن بوده ست. نخستین تصاویر این فیلم سال گذشته در «توکیو» فیلم برداری شده است و صحنه های حیرت آور وتفکر برانگیزی که در این فیلم گنجانده شده، آن را در رده بندی کم سابقه اکشن علمی تخیلی که در درون ساختار ذهن انسان اتفاق می افتد قرار داده است. لئوناردو دی کاپريو در اين فيلم نقش «کاب»، رهبر گروهی را بازی می کند که «استخراج کننده» رویاهای دیگران اند. آدم هايی که می‌توانند در خواب‌های ديگران حضورپیدا کنند و حتی به این خواب ها شکل متفاوتی بدهند. استخراج کننده‌ها می توانند به موکل‌ها ياد بدهند چگونه از رازهایی که در درون ناخودآگاه شان پنهان شده محافظت کنند و يا چگونه آنها را از اذهان ديگران بدزدند.

در اين میان « کاب» راه معکوس کار گذاشتن يک ايده در ذهن يک نفر را برمی گزيند. او برای رسيدن به اين مقصود يک ذهن ربایی پيچيده را طراحی می کند و گروه همکاران خود را از لايه‌هاي درون این روياها می گذارند و به زنی اسرارآميز در گذشته کاب می رساند. بازیگران دیگر این فیلم «الن پیج» و «مایکل کین» می باشند.

بچه ها حالشان خوب است

فیلم کمدی درام ، کم خرج و مستقل «بچه ها حالشان خوب است» را «لیزا چولودنکو» کارگردانی کرده است و بازیگرانی چون آنت بنینک، جولیان مور و مارک روفالو نقش های اول آن را بازی کرده اند.

دراین فیلم که پیام اصلی آن آسیب پذیری بنیاد های اصلی جامعه که همان خانواده است می باشد، زندگی یک زوج همجنسگرا با بازی جولیان مور و آنت بنینگ مورد بررسی قرار می گیرد. دو فرزند نوجوان این دوزن که از طریق اهدای نطفه متولد شده اند در سنینی قرار گرفته اند که به صورتی پنهانی به جستجوی پدرخود یا اهدا کننده نطفه ای که باعث تولد آن ها شده است می گردند. در فیلم «بچه ها حالشان خوب است» با استفاده از یک زیربنای کمدی و با بررسی زندگی سه شخصیت میانسال اصلی ، پرسش های جدی در رابطه با معنای خانواده و ازدواج پاسخ داده می شود و ارزش های پذیرفته شده عام در این فیلم به چالش گرفته می شود. پیام نهایی فیلم این است که فورم بیرونی یک واحد خانوادگی پذیرفته شده درجامعه، نمی تواند لزوما تضمینی برای موفقیت آن باشد. یک خانواده با پدرو مادر همجنسگرا هم می توانند همانقدر عشق به فرزندان خود بدهند که هرخانواده دیگر.

نطق پادشاه

فیلم «نطق پادشاه» که اخیرا جایزه نخست «بفتا»ی بریتانیا را نیز از آن خود ساخت با كارگردانی «تام هوپر»، يك درام تاريخی است كه تلاش پادشاه انگليس برای غلبه بر مشکل لكنت‌زبان او در دوران حساس رهبری این کشوردرمسیر جنگ جهاني دوم را روايت می ‌کند. این فیلم براساس داستان واقعی زندگی جورج ششم پدر ملکه الیزابت دوم گذاشته شده است که در سال ۱۹۳۶ پس از کناره گیری برادرش ادوارد هشتم از سلطنت، به اجبار مقام پادشاهی بریتانیا را می پذیرد. جرج ششم که تمایلی برای رسیدن به قدرت نداشت ناچار یک درمانگر گفتار استرالیایی تبار را استخدام می کند تا بتواند با کمک او و از طریق نطق های رادیویی مردم کشورش را دردوران پرتلاطم جنگ جهانی دوم هدایت کند.

بازيگران اصلی اين فيلم، ا«كالين فيرث»، «جفری راش» و «هلنا بونهام کارتر» هریک در رده بندی بهترین بازیگر نقش اول و نقش مکمل، نامزد دریافت جایزه اسکار هستند. جفری راش در نقش درمانگر لکنت زبان پادشاه بازی ارزنده ای را در این فیلم ارائه داده است.

شبكه اجتماعی

ديويد فينچر کارگردان فيلم «شبكه اجتماعی» محصول «كلمبيا پيكچرز» است که جسی آيزنبرگ، اندرو گارفيلد و جاستين تيمبرليك بازیگران اصلی آن به شمار می روند و در آن داستان راه اندازی و توسعه شبكه «فيس بوك» در سال ۲۰۰۴ توسط چند دانشجوی دانشگاه هاروارد پرداخته شده است.

فيلمنامه فیلم «شبکه اجتماعی» را «آرون سوركين» بر اساس کتابی به نام «میلیاردرهای تصادفی» نوشته است که ضمن بررسی ماهیت شبكه اجتماعی فیس بوک زندگي جوان مبتکری را نشان می‌دهد که از طريق قانونی و شخصی توانست به تجارتی ۲۵ ميليارد دلاری در سال برسد و زندگی خود و دیگران را از طریق ایجاد این شبکه اجتماعی به شدت دگرگون کند. این فيلم همچنين نمايش زيرکانه ای است از روابط انسان‌ها و هزينه‌هايی که انسان‌ها برای رسيدن به موفقيت بايد بپردازند.

داستان اسباب‌بازی ۳

«داستان اسباب‌بازی ‌۳»،‌ به كارگرداني «لی اونكريچ» براساس فيلم‌نامه‌ای از «مايكل آرنت» ساخته شده است. اين انيميشن ماجراجويانه براساس ماجراهای دو شخصيت اصلی «وودی» و «بوز» و دوستان جعبه اسباب‌بازی ها یآن‌ها به تصوير كشيده شده است. کاراکتر «تريکسی» در اين نسخه به مجموعه اضافه شده است، تريکسی توسط «کريستين اسکال» صداگذاری و ايفای نقش شده است. که پيش از اين در فيلم جنگ کنکوردها بازی کرده است.

کاراکتر تريکسی، کاراکتر مناسبی برای حضور در دوران بازی‌های ما قبل تاريخی تلقی مي‌شود، زماني که‌ دايناسورها بر زمين حاکم بودند و تريکسی با ايفای اين نقش که ظاهر عجيب و غريبي نيز دارد به « داستان اسباب بازی ‌۳ » جذابيت تازه ای می دهد.

سری فیلم های انیمیشن داستان اسباب بازی جزو محبوب‌ترين فیلم های هالیوود است که در سراسر جهان مخاطب های زیادی دارد. بازيگراني چون «تام هنكس»، «تيم آلن »، «مايكل كيتون»‌ و«جان كوزاك» به عنوان صدا پيشه در «داستان اسباب بازی ‌۳» ايفا نقش کرده اند.

شهامت

فيلم «شهامت» كه جديدترين ساخته برادران كوئن به شمار می رود، نسخه بازسازی شده ای از وسترن كلاسيكی با همين نام است كه در سال ۱۹۶۹ با بازی «جان وين» ساخته شد. در حالی که فيلم اصلی جنبه ویترینی برای هنرنمایی های خاص جان وين را داشت اما فيلم برادران کوئن اين داستان را از منظر یک دختر نوجوان به تصوير مي‌کشد. فيلمنامه «شهامت» را خود برادران کوئن نوشته‌اند و اين اولين فيلم وسترن آن ها به شمار می رود که در آن برخی از همکاران همیشگی این دوبرادر از جمله «جف بريجز» و «جاش برولين» نقش آفرینی کرده اند. این فیلم محصول كمپاني پارامونت و داستان دختر چهارده ساله ای است كه به دنبال انتقامجویی از مردی است که پدرش را به قتل رسانده است.

استخوان زمستان

«استخوان زمستان» به كارگرداني «دبرا گرانيك» با بازی هنرمندانه جنيفر لارنس اقتباسی ادبی است از رمانی به همين نام نوشته دانيل وودلر كه «آن روسلين» فيلمنامه نويسی آن را برعهده داشته است. فيلم درباره مشکلات دختری هفده ساله به نام ریدالی است که به اجبار، قصد يافتن پدر فراری‌اش را دارد. پدر خانواده که پیش تر به جرم حمل مواد مخدر دستگير شده، با گرو گذاشتن تنها خانه‌شان موقتا آزاد و یک بار دیگر فراری می شود. ریدالی مجبور است پدرش را بيابد تا خانواده‌اش را از آوارگی در زمستان سخت آن منطقه نجات بدهد.
iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ