چهارشنبه، اسفند ۰۴، ۱۳۸۹

نمایشگاهی از لباس های فیلم های نامزد جوایز اسکار در موزه انستیتوی مد و طراحی شهر لس آنجس


نمایشگاهی از لباس های فیلم های نامزد جوایز اسکار در موزه انستیتوی مد و طراحی شهر لس آنجس
فيروزه خطيبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Oscarcostumes-2011-2-23-116764344.html

لباس هایی که برای فیلم های سینمایی طراحی می شوند درواقع مکمل فضا و حال و هوایی که در این فیلم ها ایجاد شده هستند اما گاه این لباس ها و مهارتی که در طراحی آن ها به کار گرفته شده، داستان و موضوع فیلم ها را نیز تحت تاثیرقرار می دهند.

موزه انستیتوی مد و طراحی شهر لس آنجلس که هرساله صدها نفر از دانش آموزان و فارغ التحصیلان آن در زمینه های مختلف مد و طراحی وارد جهان مد سازی و تجارت لباس می شوند و غالبا در این رشته به موفقیت های چشمگیری دست می یابند، امسال برای نوزدهمین سال پیاپی نمایشگاهی از لباس هایی که در فیلم های نامزد جوایزاسکار پوشیده شده اند را در معرض تماشای عموم گذاشته است.

این اقدامی است که درحقیقت به مدسازان جوان و طراحان آینده لباس فیلم های سینمایی فرصتی می دهد تا با جزئیات طراحی و دوخت و دوز آن ها وهنر طراحی لباس برای فیلم از نزدیک آشنا شوند. این نمایشگاه هرسال هم زمان با روزهای پیش از اجرای مراسم اهدای جوایز اسکار گشوده می شود تا علاقمندان و به ویژه دوستداران سینما بتوانند از نزدیک لباس های متعلق به فیلم های مطرح روز را تماشا کنند.

امسال در ویترین های گوناگون این موزه غیرمتعارف دیدارکنندگان می توانند از لباس های باله ای که در فیلم «قوی سیاه» تازه ترین اثر کارگردان پیشتاز«دارن آرنوفسکی» از آن ها استفاده شده دیدن کنند. هم چنین لباس های فیلم وسترن «شهامت» ساخته برادران کوئن نیز در این موزه به نمایش درآمده است. این لباس ها از چرم و جیر نو ساخته شده و بعد با تکنیک های نساجی مخصوص به آن ها حالت کهنگی داده شده است.

«جنی بیون» طراح لباس های فیلم «نطق پادشاه» از لباس های همان دوران دهه ۱۹۳۰ میلادی استفاده کرده است. اواغلب این لباس ها را از چند انبار مخصوص لباس های قدیمی در لندن تهیه کرده است و بعد کت و شلوارهای پادشاه (کالین فیرث) و لباس های ملکه مادر(هلنا بونهام کارتر) را به خیاط های مخصوص سفارش داده است که عینا شبیه لباس های شخصیت های واقعی داستان بوده اند. این هم یکی از شگردهای طراحان لباس فیلم های سینمایی است که لباس های کهنه و نو را به شکل تازه ای با هم مخلوط می کنند.

دوستداران سینما و طراحی لباس و کسانی که جریان های مدسازی را دنبال می کنند می توانند لباس های دوران الیزابت «هلن میرن» بازیگر بریتانیایی که با نخ های طلا و نقره تزئین شده، و کلاه «جانی دپ» در نقش کلاهدوز دیوانه در فیلم «آلیس در سرزمین عجایب» را که از چرم ایتالیایی و با نخ دوزی طلایی ساخته شده و طوری ساخته شده که بتواند روی کلاه گیس نارنجی رنگ او قرار بگیرد را در نمایشگاه امسال از نزدیک تماشا کنند.

کوین جونز، کیوریتور موزه و کارشناس تاریخ مدشناسی می گوید این موزه هنر و مهارت دست اندرکاران تهیه این لباس ها را به خوبی به نمایش می گذارد:«لباس ها بخش مهمی از یک فیلم را تشکیل می دهند و زبان خاص خودشان را دارند. این لباس ها اولین چیزی هستند که نظرتماشاگر را به فیلم جلب می کنند. حتی پیش از آنکه بازیگران شروع به حرف زدن کنند این لباس ها هستند که بیانگر حال و هوا و فضای آن ها درفیلم هستند. لباس ها زمان، مکان و حتی شرایط اقتصادی بازیگرانی که آن ها را به تن دارند مشخص می کنند.»

مری زوفرس طراح لباس فیلم نامزد جایزه اسکار «شهامت» ماه ها وقت خود را صرف تحقیقات در اطراف لباس های آن دوران (سال های دهه ۱۸۶۰) در ناحیه «آرکانزاس» کرده است تا توانسته است به درستی لباس های قهرمان های این فیلم را طراحی کند. او وقتی با نوع لباس پوشیدن آن دوران در ناحیه به خوبی آشنا شد برای هریک از شخصیت های فیلم چندین دست لباس سفارش داد و سپس این لباس های نو را به شکل قدیمی تر آن ها که به ۱۴۰ سال پیش باز می گردد درآورد. ازجمله کت زمستانی «جف بریجز» که به نظر قدیمی، کهنه و نخ نما می رسد.

درهفته های پس از اجرای مراسم اسکار، برخی از این لباس ها ازجمله لباس های باله از فیلم «قوی سیاه» در موزه هنرهای معاصر شهر لس آنجلس MOCA نیز به نمایش درخواهد آمد.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ