جمعه، بهمن ۱۵، ۱۳۸۹

کپلر شش سياره در ناحيه زيست پذير يک منظومه کشف کرد


کپلر شش سياره در ناحيه زيست پذير يک منظومه کشف کرد
http://www.voanews.com/persian/news/Kepler_Planets-2011-02-04-115266119.html

سازمان هوانوردی و فضايی آمريکا -- ناسا -- روز چهارشنبه دوم فوريه در يک کنفرانس خبری در واشنگتن از آخرين يافته های عمليات فضاپيمای كِپلر در مورد سيارات خارج از منظومه شمسی، پرده برداشت.

فضاپيمای كپلر اولين فضاپيمايی است كه قادر شده است سياراتی را که به اندازه زمين هستند در داخل يا نزديک ناحيه زيست پذير منظومه -- منطقه ای که می تواند در آنجا آب وجود داشته باشد، كشف كند. پنج عدد از اين شش سياره به دور ستارگانی در گردشند که از خورشيد ما، سردترند.

گفته ميشود يافته های اخير ناسا امکانات تازه ای را برای دانشمندانی که در جستجوی حيات در ديگر سياره ها هستند، فراهم می آورد.

تلسکوپ فضاپيمای کِپلر توانسته است تنها در طول يک سال و با گردش به دور محدوده کوچکی از کهکشان ۱۲۳۵ سياره جديد را که بيرون از منظومه شمسی قرار گرفته اند، کشف کند. موضوع اعجاب انگيز اين حقيق است که ۵۴ عدد از اين سيارات در ناحيه زيست پذير منظومه خود، قرار دارند.

جک لِسائور، دانشمند علوم فضايی، می گويد: «يافته های کپلر بر وجود سياراتی صحه ميگذارد که تا کنون از آنها بی اطلاع بوديم. همچنين بهترين سرنخ ها را در مورد ترکيبات اين سيارات مستقل در اختيار ما ميگذارد.»

لسائور در توضيح انيميشن ناسا از شش سياره ای که بدور خورشيد خود می چرخند می گويد: «اين سيستم مثل يک ساعت ويژه کار ميکند. ساعتی با شش دست که با شش سرعت مختلف در حرکت است. به تفسير ما اين شش سياره با فاصله بسيار کمی از يکديگر در گردشند. با نگاهی دقيق تر ميتوان ديد اين منسجم ترين سيستم سياره ای است که تا کنون کشف شده است.»

ويليام بوروکی، يکی ديگر از دانشمندان ناسا، ميگويد هنوز سياره بودن بيش از ۱۲۰۰ پديده فضايی کشف شده، به اثبات نرسيده است. به تخمين وی سياره بودن حدود ۸۰ درصد از آنها نهايتاً تائيد خواهد شد. آقای بوروکی می گويد: «يافته های تازه دلالت برآن دارد که ستاره های اطراف ما دارای شمار زيادی سياره هستند که ما ميتوانيم در مورد آنها، مطالعه کنيم. اگر ثابت شود که زمين های ديگری و يا سياره هايی به اندازه زمين ما وجود دارد اين کشف به احتمال زياد به مفهوم وجود حيات در ديگر سيارات خواهد بود.»

هنوز راه زيادی برای اثبات حيات در سياره های ديگر باقی مانده است. نخست بايد وجود شرايط محيطی که زندگی را در اين سيارات امکان پذير ميسازد مانند حجم ترکيبات و دمای مناسب به اثبات برسد. همچنين کشف آب و کربن در سطح اين سيارات نيز مستلزم تلسکوپ های ويژه ای است که هنوز ساخته نشده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ