یکشنبه، مرداد ۰۴، ۱۳۹۴

فساد در اپوزیسیون همانقدر بد است که فساد در رژیم

فساد در اپوزیسیون همانقدر بد است که فساد در رژیم
http://iranscope.blogspot.com/2015/07/blog-post_26.html
 
ما در عصر اطلاعات زندگی می کنیم و همه امکانات جمهوری اسلامی قادر نبوده از افشای فساد در رژیم جلوگیری کند و بابک زنجانی ها نه اولین و نه آخرین مورد هستند و هر روز پرده از فساد مالی مقامی دیگر کنار می رود.
 
اما عصر اطلاعات شمشیری دولبه است و فقط اسرار فساد را در رژیم آشکار نمی کند و برای اپوزیسیون همانقدر افشاگر است که برای رژیم. زمان جنگ ایران و عراق، فساد گروه هایی از اپوزیسیون که مخفیانه از رژیم صدام حسین پول می گرفتند بر ملا شد. متأسفانه برخی نیروهای اپوزیسیون ایران از تجربه دوران جنگ خانمانسوز درس نگرفته و بجای شفافیت فکر می کنند با ناسزاگویی می شود از پاسخگو بودن فرار کرد. مثلاً دو سال پیش هنگامیکه از یکی از رهبران "اتحاد برای دموکراسی" در مورد نشست های پاریس، پراگ و استکهلم سؤال کردم، بجای پاسخ به درخواستم برای شفافیت، توهین و ناسزا نثارم کرد (1).
 
اکنون مدتهاست سایت انتخابات آزاد "اتحاد برای دموکراسی" که آن نوشتار سراسر ناسزاگوئی را مدتها در صفحه اصلی خود داشت ديگر تعطیل شده است. اما همچنان تعهد شفافیت از اپوزیسیون تنها راه پیشگیری از فساد است. در نوشته ای تحت عنوان "کنگره فرانکفورت و یک نگرانی،" دو هفته پیش همین موضوع را در ارتباط با کنگره فرانکفورت مطرح کرده ام و امیدوارم مسؤلان "جنبش سکولار دموکراسی ایران" به سؤالاتم پاسخ دهند. لطفاً آن نوشته را دوباره بخوانید و خود قضاوت کنیدکه نگرانی ام در مورد شفافیت آن کنگره که ماه گذشته به همت دوستان عزیزی چون دکتر اسماعیل نوری علا برگزار شد، منطقی است یا نه (2).
 
همانگونه که در مقاله "کنگره فرانکفورت و یک نگرانی" آمده، آقای دکتر شهریار آهی را نظیر شادروان داریوش همایون فردی بسیار باهوش می شناسم که می تواند نظیر قادرترین مقامات آمریکایی طرف مذاکرات شفاف با اپوزیسیون ایران باشد و نیازی به قایم باشک نیست، و شفافیت در هر مراوده ای هم به نفع اپوزیسیون ایران است و هم بنفع مقامات آمریکایی. دیگر دوران قاجار نیست که کسی فکر کند دهها سال طول خواهد کشید تا روابط پنهانی آشکار شود. ما در عصر اطلاعات زندگی می کنیم که دورافتاده ترین نقاط ایران هم به اینترنت و تلویزیون ماهواره مجهزند و حقایق زود آشکار می شود. کسانیکه فکر می کنند با بلوک کردن ایمیل به روی کارمندان مؤسسه ای خبری در آمریکا می توانند جلوی اطلاع رسانی را بگیرند خیالی باطل دارند و قرن بیست و یکم را با عهد بوق اشتباه گرفته اند و مانند کبک سر خود را در برف کرده اند. دوباره توصیه می کنم آقای دکتر شهریار آهی نامه سرگشاده ای را که به روشنی نوشته ام مرور کنند (3). اپوزیسیون ایران دست کمی از اپوزیسیون چکسلواکی در دوران شوروی سابق ندارد و آمریکا بطور مساوی با واسلاو هاول وارد مراوده شد و نه آنکه با مخفی بازی و فساد بخواهد اپوزیسیون چکسلواکی را نوکر خود کند و مقامات آمریکایی را بعنوان رهبران اپوزیسیون چکسلواکی جا اندازد. لطفا راه شفافیت را برگزینیم که هم برازنده اپوزیسیون ایران است و هم برازنده مقامات آمریکایی.
 
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران
 
سام قندچی، ناشر و سردبير ایرانسکوپ
http://www.ghandchi.com 
پنجم مرداد ماه 1394
July 27, 2015
 
پانویس:
 
1. حسین باقرزاده: آقای سام قندچی، من پاسخ نمی‌دهم (چهارم ژوئن 2013)
http://www.iran-emrooz.net/index.php/politic/more/45900
مطلب بالا را دکتر باقرزاده در پاسخ به مقاله اینجانب که لینک آن در زیر است، نوشته بود (اول ژوئن 2013)
کل بحث با درخواست بدون جوابم برای شفافیت در مورد نشست های خارج کشور آغاز شد (سوم ژانویه 2013)
آخرین مقاله اینجانب در این بحث و پاسخ دکتر حسین باقرزاده را نیز می توانید در لینک زیر مطالعه کنید (ششم ژوئن 2013)
http://www.ghandchi.com/776-bagherzadeh-liberalism.htm
 
2. کنگره فرانکفورت و یک نگرانی
http://www.ghandchi.com/958-kongereh-e-frankfurt.htm
 
3. نامه سرگشاده به دکتر شهریار آهی
http://www.ghandchi.com/955-shariar-ahy.htm
 
 
متون برگزیده

 

ایرانسکوپ#
#iranscope

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ