پنجشنبه، تیر ۱۱، ۱۳۹۴

شرح حالی از نسلهای سوخته

شرح حالی از نسلهای سوخته
http://iranscope.blogspot.com/2015/07/blog-post_94.html

خود از نسلی هستم که در سال 1357 انقلاب کرد و در آتش انقلاب سوخت. در این چهار دهه بسیاری از آنها که نسل های بعد از ما هستند خود را نسل سوخته نامیده اند و نسل انقلاب را بخاطر ناکامی های زندگی خود، محکوم کرده اند. درباره انقلاب 57 سالهاست به تفصیل بحث شده و آنهایی که نخواهند فقط به خود به چشم قربانی نگاه کنند، ناچار به مطالعه هستند (1).
 
اما درست است که چه دلیل رویدادها را بدانیم، چه ندانیم در این واقعیت تغییری نمی دهد که مثلاً پیش از انقلاب یک ایرانی می توانست به راحتی به سفارت آمریکا در تهران مراجعه کند و ویزا بگیرد اما در سی و چند سال گذشته برای همین کار ساده باید خود را در کشورهای همسایه به آب و آتش بزند، و تازه این کوچکترین نمونه از ناملایماتی است که نسل های سوخته از آن در فغان هستند.
 
آنهایی که سیاسی تر هستند می گویند نه تنها فقدان آزادی های سیاسی در ایران بعد از انقلاب تفاوتی نکرده بلکه از بین رفتن آزادی های اجتماعی نیز بر آن افزوده شده است. جزئیات مقابله با این وضعیت و نتایج برنامه های مختلف سیاسی در این سالها هم روشن است (2).
 
کشور ما ایرانیان، انقلابی را چهار دهه پیش تجربه کرده که آثار آن همچنان بر چهره تک تک ما قابل تمیز است. این حقیقت غیرقابل انکار است که انقلاب تأثیر جدی بر زندگی شخصی ما داشته است، چه نسل من، که آغازگر انقلاب بود، و چه نسلهای سوخته بعدی که در این برهه از تاریخ ایران متولد شده اند. حالا یا می توانیم نظیر همه چهار دهه گذشته، یکدیگر را محکوم کنیم یا که این واقعیت را مانند مردم بسیاری کشورهای دیگری که تجربه مشابهی داشته اند، قبول کنیم و بمثابه یک ملت حامیان یکدیگر باشیم و از تنفرپراکنی علیه یکدیگر دست برداریم و به یکدیگر برای پیشرفت به جلو، یاری رسانیم. ممکن است این حرف خیلی کلیشه ای جلوه کند اما نگاهی به دور و بر خود بیاندازیم و ببینیم که چگونه تنفر، تار و پود ایرانیان را در هر جای دنیا که هستند، فرا گرفته و کمتر ملتی یکدیگر را اینگونه نابود می کند.
 
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران
 
سام قندچی، ناشر و سردبير ایرانسکوپ
http://www.ghandchi.com 
سیزدهم تیر ماه 1394
July 3, 2015
 
پانویس:
 
1.  ايران آينده نگر: آينده نگري در برابر تروريسم
http://www.ghandchi.com/500-FuturistIran.htm


FUTURIST IRAN: Futurism vs Terrorism
http://www.ghandchi.com/500-FuturistIranEng.htm
 
2. چند کلمه درباره براندازان و اصلاح طلبان
http://www.ghandchi.com/929-barandaazaan.htm 
 
 
متون برگزیده

 
ایرانسکوپ#
#iranscope

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ