یکشنبه، تیر ۱۴، ۱۳۹۴

نامه سرگشاده به دکتر شهریار آهی

نامه سرگشاده به دکتر شهریار آهی
http://iranscope.blogspot.com/2015/07/blog-post_5.html

آقای دکتر شهریار آهی با درود،
مذاکرات مستقیم با آمریکا که در زمان دولت آقای محمود احمدی نژاد آغاز شد در دوسال گذشته توسط دولت آقای حسن روحانی دنبال شده است. جدا از آنکه نتیجه این مذاکرات چه شود (1)، و به رغم آنکه آرزوی اینجانب بود که مذاکرات دو دولت شفاف تر باشد، اما نفس مذاکرات امری مثبت و متمدنانه است و امیدوارم سفارت های دو کشور نیز پس از بیش از 30 سال، نظیر کوبا، باز شوند.
در دنیای متمدن نه تنها دولتها با یکدیگر در ارتباط هستند بلکه با اپوزیسیون کشورهای دیگر نیز ارتباط برقرار می کنند و این بخودی خود از اپوزیسیون جاسوس بیگانه نمی سازد مگر آنکه شفافیت نباشد و در پشت درهای بسته کسی نداند چه می گذرد. عباراتی نظیر اپوزیسیون برانداز و اصلاح طلب هم لزوماً به معنی اقدام قهرآمیز نیست. مثلا حزب جمهوریخواه در آمریکا تلاش می کند دولت رییس جمهور حزب دموکرات را براندازد، البته از طریق رأی. حزب دموکرات هم همینطور است و تلاشش برای ایجاد دولت مشترک با حزب جمهوریخواه نیست. در ایران، اصول گرایان و اصلاح طلبان در دولت آقای روحانی حضور مشترک دارند، اما دولت بعدی می تواند فقط از اصول گرایان یا فقط از اصلاح طلبان باشد و یا هر کدام از این دو ممکن است با سکولارها ائتلاف کنند و دولت مشترک تشکیل دهند. به هر حال آنچه در 20 سال گذشته در مورد اصلاح طلبان و براندازان در ایران دیده ایم ممکن است در آینده به نوعی دیگر باشد (2).
شما برای اپوزیسیون ایران همانقدر ناشناخته هستید که روزگاری شادروان داریوش همایون ناشناخته بود، اما ایجاد روابطی شفاف باعث شد که به رغم آنکه دکتر داریوش همایون مؤسس حزب رستاخیز بود، هنگام درگذشتش، نه تنها از مرادوه با اپوزیسیون طرد نشد بلکه مورد احترام بسیاری در اپوزیسیون قرار گرفت (3). مـتأسفانه هنگامیکه به اپوزیسیون معرفی شدید با شفافیت در مورد شما عمل نشد و به رغم آنکه حتی هنگام سؤال در این مورد از مثال ساخاروف استفاده شد، اما بازهم بجای پاسخ به سؤالاتی که حقانیت داشت پرخاش نصیب سؤال کنندگان شد (4). و در نتیجه آنچه برداشت اپوزیسیون از شماست حرفهایی است که در گزارش نیویورکر و ویدیو ضمیمه پخش شده است (5). در مورد استفاده از کمک های خارجی به تفصیل گفته شده است (6) و مشخصاً مورد عطا مهاجرانی پس از افشاگری ویکی لیکس همه جا مورد بحث است (7). نکته کلیدی شفافیت است که حتی در مورد روزنامه نگاران مسأله است (8). اما نیاز به مناسبات شفاف اپوزیسیون با دولت های خارجی نظیر مناسبات دولتها با یکدیگر در دنیای گلوبال قرن بیست و یکم غیر قابل انکار است.
راه مذاکرات شفاف کار درست است، نه بدگویی و پشت سر حرف زنی، گرچه جمعی نمی خواهند در مورد مناسبات خود شفاف باشند و جمعی دیگر با هرگونه مراوده ای مخالفند. هیچ مشکلی نیست که شما در پیش از انقلاب از همکاران محمد رضا شاه بوده اید (9) و بعداً هم به گفته دکتر منوچهر گنجی و نیویورکر، مشاور ارشد شاهزاده رضا پهلوی بوده اید. مگر پیشینه آقای داریوش همایون چندان تفاوتی داشت، و ضمناً او نیز از پادشاهی خواهان بود اما روابطی شفاف با اپوزیسیون جمهوریخواه برقرار کرد. بیست سال است که اصلاح طلبان اسلامی در ایران با جناح های مختلف دولت ایران و نیز با دولتهای خارجی مراوده می کنند. اما در بیست سال گذشته تجربه اپوزیسیون خارج در هر دو زمینه منفی بوده است. مراوداتی شفاف نه تنها به ضرر مردم ایران نیست بلکه در دنیای متمدن از ضروریات است. آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است.
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران
سام قندچی، ناشر و سردبير ایرانسکوپ
http://www.ghandchi.com 
شانزدهم تیر ماه 1394
July 6, 2015
پانویس:
1.  تمدید مذاکرات اتمی ایران با آمریکا برای هفته ای دیگر
http://iranscope.blogspot.com/2015/07/blog-post_1.html
2. چند کلمه درباره براندازان و اصلاح طلبان
http://www.ghandchi.com/929-barandaazaan.htm
3. تسليت به خانواده و دوستان داريوش همايون
http://www.ghandchi.com/652-DaryoushHomayoun.htm
4. لزوم شفافيت در مورد نشست های خارج کشور
http://www.ghandchi.com/739-transparency.htm
5. احمد علی مسعود انصاری، شانزدهم مارس 2012، تلویزیون مردم
https://www.youtube.com/watch?v=TN0JzZrEVYA
6. بازهم درباره گرفتن کمک خارجی
http://www.ghandchi.com/925-foreign-help.htm
 
7. درباره دریافت کمک عطا مهاجرانی از عربستان
http://www.ghandchi.com/947-mohajerani-saudi.htm
8. شفافیت: خبر ایران و گروه های لابی در واشنگتن
http://www.ghandchi.com/863-iran-news-lobby-groups.htm 
9. گفتگوى افق با شهریار آهی درباره خروج شاه از ایران
https://www.youtube.com/watch?v=4f6lXbMjls4 
متون برگزیده

ایرانسکوپ#
#iranscope

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ