چهارشنبه، تیر ۱۷، ۱۳۹۴

بحث آمریکا و ایران در مورد داعش است

بحث آمریکا و ایران در مورد داعش است
http://iranscope.blogspot.com/2015/07/blog-post_8.html

بحث آمریکا و ایران در مورد داعش است همانطور که در گذشته دو کشور در مورد براندازی طالبان و صدام در دوران دولت بوش همکاری کردند. چرا بحث همکاری انقدر علنی شده است؟ به این خاطر که تحریمهای علیه ایران پس از افزایش تنشها در زمان دولت احمدی نژاد، به شورای امنیت سازمان ملل کشیده شد و آمریکا نمی تواند تحریمها را به راحتی  بر مبنای مناسبات لحظه ای با ایران کم و زیاد کند و کشورهای دیگر و سازمان ملل درگیر هستند. البته کشیده شدن تحریمها به شورای امنیت اثربخشی تحریمها را زیادتر کرده، ولی دست آمریکا را هم بسته است که نمی تواند به تنهایی تصمیم بگیرد و مثلا در مذاکرات جاری، فرانسه برای خشنود کردن عربستان و اسراییل سختگیری بیشتری نسبت به کاهش تحریمها نشان میدهد.
 
آنچه مسلم است داعش که توسط عربستان تقویت شده بود نظیر طالبان و صدام پیش از آن، علیه عربستان و آمریکا برخاسته و این هیولای فرانکنشتاین مسأله ای جدی برای کشورهای ثروتمند خلیح فارس و امنیت خطوط انتقال نفت غرب در منطقه شده است، که نمی توان آن را مانند اخوان المسلمین در مصر با یک کودتا سرنگون کرد و همه سر و صدای اولیه حملات هوایی عربستان و دیگران به داعش در سوریه خیلی زود خاموش شد و اتحاد با ایران در دستور کار قرار گرفت. آمریکا و متحدان اروپایی هیچ خیالپردازی درباره حسن نیت جمهوری اسلامی ایران ندارند و اتحادشان نظیر اتحادی است که علیه فاشیسم با استالین برقرار کردند. اگر در دوران جنگ جهانی دوم، متفقین با شوروی اتحاد نکرده بودند و همزمان با شوروی و آلمان جنگیده بودند چه بسا آلمان پیروز جنگ شده بود. در نتیجه اتحاد با ایران نه تنها به نفع غرب است بلکه به نفع عربستان و کشورهای خلیج فارس است و هدف اصلی نابود کردن داعش است. در مورد سود و زیان ایران در چنین توافق احتمالی نیز ماههاست بحث شده است (1).
 
کشوری که در منطقه از این توافق ضرر می بیند اسرائیل است و نه هیچ کشور عربی. همانطور که ذکر شد داعش هیولای فرانکنشتاین است که برخی کشورهای عربی تقویت کردند و نیازمند آمریکا هستند که با این هیولا مقابله کند و بخوبی نیز می دانند که آمریکا و متحدان غربی، اتحاد با ایران را برای این هدف انجام می دهند، و اگر عربستان می خواهد با بهره وری از این شرایط، امتیازاتی هم برای گسترش برنامه های اتمی خود بدست آورد، فقط برای پرستیژ در میان مردم عرب است وقتی ایران و اسراییل اتمی شده اند. اما مخالفت اسراییل با ایجاد جبهه واحد علیه داعش واقعی است. داعش خطری را متوجه اسراییل نمیکند و فقط کشورهای عربی را تضعیف می کند و از نظر اسراییل، احتمال پیروزی داعش و کنترل منطقه توسط داعش نظیر القاعده پیش از آن، صفر است. در نتیجه از دید اسراییل، داعش فقط باعث تضعیف کل جهان عرب می شود، که جدا از سیاستهای دولتهای عربی وقت، اصل خطری است که موجودیت اسراییل را تهدید می کند. اسراییل حتی از ایران هم آنقدر احساس خطر نمی کند که فغان می کند و مسأله اش اعراب است. در نتیجه مسأله اسراییل این است که جبهه واحد علیه داعش در صورت پیروزی تهدیدی برای موجودیت اسراییل شود.
 
تا آنجا که به اپوزیسیون ایران مربوط می شود، آمریکا در این جبهه واحد مسأله اش اتحاد با دولت ایران است همانگونه که در اتحاد با استالین در زمان جنگ جهانی دوم، مسأله آمریکا مناسبات با دولت شوروی بود و حتی بعد از سقوط فاشیسم نیز توافقات بین نیروهای پیروزمند با استالین، ونه نزدیکی فکری آنها به اپوزیسیون دمکراتیک در شوروی، مبنای تصمیم گیری های این دولتها بود (2). اگر آمریکا حتی توجهی به نیروهای اصلاح طلب می کند به این دلیل است که آنها را شریک در قدرت در جمهوری اسلامی ایران می بیند و نه به دلیل اصلاح طلب بودنشان. البته همه این بحثها تا زمانی درست است که برنامه ایجاد جبهه واحد علیه داعش به پیش برود. حتی در زمان جنگ جهانی دوم نیز اگر جبهه واحد ضد فاشیسم با شوروی شکل نگرفته بود، تمام برنامه های آمریکا و بریتانیا تغییر اساسی می کرد. اقلاً در شرایط حاضر برنامه آمریکا و ایران نظیر اتحاد آمریکا و کلاً متفقین با استالین است اما اینکه این برنامه موفق شود به هر دو طرف بستگی دارد. پیش از ایجاد جبهه واحد ضدفاشیسم، استالین با هیتلر مخفیانه قرارداد عدم تجاوز امضاء کرده بود و آمریکا و بریتانیا نیز سالها هیتلر را با دادن امتیازهای فراوان، برای حمله به شوروی ترغیب کرده بودند.
 
اپوزیسیون سکولار ایران در شرایطی بسیار بغرنج به سر می برد. تلاش برای جلوگیری از هرگونه جنگی با اسراییل همچنان باید در دستور کار همه نیروهای دموکراسی خواه قرار داشته باشد چرا که اسراییل با تلاشهای صلح ایران و آمریکا مخالف است و ماجراجویی برخی از رهبران اسراییل می تواند به فاجعه ای تبدیل شود که همه خاورمیانه را در جنگی خانمانسوز برای منافع اسراییل قربانی کند، و با ظاهر حمایت از جنبش دموکراتیک مردم ایران، لطمه ای بیشتر از حمله صدام به آزادیخواهان ایران بزند (3).  آگاهی از اهداف عربستان و کشورهای عربی خلیح فارس نیز بسیار مهم است و نیروهای اپوزیسیون می توانند وجه المعامله جمهوری اسلامی ایران و عربستان شوند. همانطور که در بالا اشاره شد عربستان و کشورهای خلیج فارس برخلاف همه داد و فغان هایی که سر می دهند، از ایجاد جبهه واحد آمریکا و ایران علیه داعش، سود می برند (4).
 
 
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران
 
سام قندچی، ناشر و سردبير ایرانسکوپ
http://www.ghandchi.com 
هجدهم تیر ماه 1394
July 8, 2015
 
پانویس:
 
1. چه چیزی در توافق آمریکا و ایران برای حقوق بشر هست
http://www.ghandchi.com/873-us-iran-deal-rights.htm 

What is in US-Iran Deal for Human Rights
http://www.ghandchi.com/873-us-iran-deal-rights-english.htm
 
2. درباره نامه استالین به پیشه وری
http://www.ghandchi.com/950-stalin-pishevari.htm
 
3. خطر جنگ جمهوري اسلامي و اسرائيل ..و اينکه اپوزيسيون چه کار ميتواند بکند
http://www.ghandchi.com/465-IRI-IsraelWar.htm

Danger of IRI-Israel War..and What Iranian Opposition Needs to Do
http://www.ghandchi.com/465-IRI-IsraelWarEng.htm
 
4. نفت ارزان سعودی برای نگهداشتن آمریکا در عراق و سوریه
http://www.ghandchi.com/842-saudi-oil.htm

Saudi Cheap Oil to Keep US in Iraq and Syria
http://www.ghandchi.com/842-saudi-oil-english.htm 
 
 
 
متون برگزیده

 
ایرانسکوپ#
#iranscope

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ