چهارشنبه، دی ۱۵، ۱۳۸۹

فيروزه خطيبی-رسیدگی به جریان مرگ مایکل جکسون در یک دادگاه مقدماتی در لس آنجلس


رسیدگی به جریان مرگ مایکل جکسون در یک دادگاه مقدماتی در لس آنجلس
فيروزه خطيبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/MichaelJacksonhearing-2011-1-5-112977454.html

یک سال و نیم پس از مرگ نا بهنگام مایکل جکسون به دلیل ایست قلبی پس از مصرف داروهای خواب آور و مسکن در اطاق خواب قصر مسکونی اش در «هولمبی هیلز» لس آنجلس، دادستان این شهر روز سه شنبه نخستین جلسه بررسی اتهامات پزشک معالج جکسون، دکتر کانرد موری را آغاز کرد.

این جلسات پس از شکایت خانواده مایکل جکسون از پزشک معالج او که با دریافت ١٥٠هزار دلار در ماه کار مراقبت از این ابرستاره موسیقی را برعهده داشت انجام می شود. بررسی وقایعی که به مرگ مایکل جکسون منجر شد می تواند حقایق تازه ای را در رابطه با این واقعه و نقش دکتر «موری» در آن آشکار سازد.دکتر کنراد موری، که یک پزشک متخصص بیماری های قلبی است پیش از این گفته است که داروی خطرناک بیهوشی که باعث مرگ مایکل جکسون شده است را به او تجویز کرده است.

در این دادگاه آنچنان که مرسوم پرونده‌‌های جنایی است، تیم دادستانی مدارک خود علیه پزشک خصوصی جکسون را ارائه خواهد داد و قاضی تصمیم خواهد گرفت که آیا این مدارک برای اعلام اتهام قتل غیرعمد علیه موری کافی است یا نه. در این مرحله به درخواست دادستان معمولا پزشک قانونی و کارآگاه پلیس برای دادن شهادت در دادگاه حضور می یابند.

دادستان درنظردارد تا پایان این دوره مقدماتی که به مدت دو هفته به طول خواهد انجامید، ٣٥ نفر را برای ادای شهادت علیه دکتر موری به دادگاه بکشاند. موری هم چنین در این دادگاه مجبور به تحمل حضور جمعیت کثیری از خبرنگاران از سراسر جهان و نگاه های ملامت بارخانواده مایکل جکسون، از جمله مادر و دو خواهر او جانت و لاتویا خواهد بود و هر روز درخارج از محل دادگاه طرفداران جکسون با شعارهای خشن منتظر او خواهند بود.

به خاطر پیچیدگی‌های پرونده، دادستانی برای آماده کردن آن ماهها وقت گذاشته است. مدارکی که دادستانی طی مرحله‌ مقدماتی ارائه خواهد داد، تنها جهت اثبات لزوم برپایی دادرسی است و مدارک جدی‌تر بعد از این مرحله به وسط کشیده خواهد شد. دادستانی در این مورد گفته است:«ما باید پیش از هرچیز جرم را اثبات کنیم. تنها اعلام دلیل مرگ توسط پزشکی قانونی کافی نیست.»

مایکل جکسون در روز ٢٥ ژوئن سال ۲۰۰۹ با تزریق داروی بیهوشی پروپوفول وچند ماده مخدر دیگر جان سپرد. در همان زمان پزشکی قانونی فوت او را قتل غیرعمد اعلام کرد. طبق قوانین ایالات متحده تنها متخصصان بیهوشی اجازه‌ تزریق چنین داروهایی را دارند و کانراد موری، پزشک قلب است و یک متخصص بیهوشی به شمار نمی رود. همچنین مصرف این دارو تنها در بیمارستان‌ها و هنگام بیهوش ساختن بیمار برای انجام عمل جراحی مجاز است. موری که صاحب کلینکی در شهر لاس وگاس است این دارو را برای مصرف خانگی شخصا از داروخانه‌ای در این شهرخریداری کرده بود.

دادستانی گفته است که استراتژی دفاعی وکلای موری احتمالا این خواهد بود که فوت مایکل را یک خودکشی جلوه دهند. یکی از وکلای موری بدون اظهار نظر در مورد گفته‌های دادستان، پرسش اساسی را این می‌داند که چه کسی پروپوفول را به مایکل جکسون تزریق کرده است؟

طبق گفته‌های دادستانی، وکلا در دفاع از موری بیان خواهند داشت که پس از آنکه در صبح ۲۵ ژوئن ۲۰۰۹، کانراد موری بیهوش کننده‌ی خطرناک را به درون رگ مایکل تزریق نمود و اتاق خواب او را ترک کرد، مایکل از بیهوشی برخاسته وبا دست خود مقدار بیشتری از این مواد کشنده را به خود تزریق کرده و موجب ایست قلبی خود گشته است و درنتیجه مرگ مایکل جکسون یک خودکشی بوده است.

دکتر موری برای مراقبت ازمایکل جکسون استخدام شده بود که خود را برای اجرای یک سری کنسرت های بازگشت و یک تور جهانی آماده می کرد. اما جکسون که از داروهای خواب آورقوی استفاده می کرد، در روزهای آخر تمرین درگذشت و دکتر موری به جرم فروگذاری و اهمال در رابطه با تجویز و تزریق «پروپوفول» به او متهم به قتل غیرعمد این خواننده پرطرفدار شد.

انتظار می رود که بازکردن یک پرونده جنایی با درنظرگرفتن این واقعیت که مایکل جکسون از سال ها پیش از داروهای مسکن و خواب آور قوی استفاده می کرده است نتواند به صورتی که بازماندگان جکسون درنظر دارند تصویرتازه ای ازاین ستاره پاپ و دلایل مرگ او به دست بدهد.

مدیران و مسئولانی که به پخش آثار مایکل جکسون اشتغال دارند کوشیده اند تا با ساختن فیلمی از آخرین تمرین های کنسرت هایی که هرگز اجرا نشد و انتشار آلبوم تازه ای از آخرین آثار این هنرمند تصویر مثبتی از او ارائه دهند. اما بررسی های دادگاه مقدماتی می تواند درهای تازه ای را بر روی مسائل مربوط به مایکل جکسون بازکند که شاید ترجیحا می بایست بسته می ماند.

دیوید والگرن معاون دادستان می گوید:«من مطمئنم که وکلای مدافع دکتر موری بدون شک روی این مسئله تاکید خواهند کرد و پروبال بیشتری به این تئوری که شاید مایکل جکسون خودکشی کرده است خواهند داد. ممکن است آن ها مستقیما چنین ادعایی نکنند اما این راهی است که برای دفاع از متهم آن ها انتخاب خواهند کرد.»

هرچند موری در نخستین جلسه دادگاه مقدماتی خود را بی گناه خوانده است اما شواهد ارائه شده از سوی دادستان در این جلسه نشان می دهد که این پزشک در روز واقعه ابتدا کوشیده است تا وسائل تزریق داروی بیهوشی و مواد دیگر را از اطراف جسد نیم جان مایکل جکسون جمع آوری و پنهان کند و سپس اجازه بدهد که سرایدار و مامور امنیتی خانه به پلیس و آمبولانس تلفن زده و تقاضای کمک کند.

درصورت تشکیل یک دادگاه جنایی و اثبات اتهامات علیه دکتر کانرد موری، این پزشک می تواند علاوه بر از دست دادن اجازه طبابت خود مدت ٤ سال را نیز در زندان بگذراند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ