سه‌شنبه، دی ۱۴، ۱۳۸۹

گل های رز شهری در فرانسه يکی از ملزومات تولید عطر شانل «شماره ۵»


گل های رز شهری در فرانسه يکی از ملزومات تولید عطر شانل «شماره ۵»
http://www.voanews.com/persian/news/Grasse_Chanel-2011-01-04-112856964.html

۹۰ سال از همکاری شهر «گراس» در جنوب شرقی فرانسه، و کمپانی شانل می گذرد. اين همکاری از سال ۱۹۲۱ يعنی از زمانی که عطر شانل شماره ۵ ساخته شد، ادامه دارد. در آن زمان شانل شماره ۵ تنها عطری بود که از مواد طبيعی يعنی گلهای ياس و رز ساخته می شد و اين گلها تنها در شهر گراس پيدا می شد.

خانواده «مول» در شهر گراس بيش از ۲۰ سال است که با کمپانی عطرسازی شانل همکاری دارد. اين عطر که در سال ۱۹۲۱ توسط «ارنست بو» ساخته شد اولين عطری بود که در آن مواد طبيعی بکار رفته بود. شانل شماره ۵ هنوز مشهورترين عطر دنيا و يکی از پر فروشترين عطرهاست.

بنا به گزارش کمپانی شانل هر ۵۵ ثانيه يک شيشه عطر شانل شماره ۵ بفروش می رسد و در صنعت عطرفروشی به هيولا، مشهور است.

هر سال در ماه می «جوزف مول» گلهای چيده شده را بررسی می کند. اين گلهای رز يکی از مواد لازم برای تهيه اين عطر هستند. آقای مول می گويد: «شانل هيچگاه مايل نبود گلهای ديگری استفاده کند چرا که فکر می کرد بوی عطر تغيير می کند و عطر اصالت خود را از دست میدهد.»

خانواده مول يکی از بزرگترين توليد کنندگان گل رز است. البته گلهای ياسی که در اين عطر بکار می رود نيز توسط آنها پرورش داده می شود. پس از چيدن، گلها به کارخانه فرستاده شده در آنجا پرس شده عطر آن گرفته می شود و به صورت یک عصاره مومی شکل در می آيد. سپس با استفاده از روش تبخیر یا حلا ل های اتانولی، روغن آن گرفته می شود تا در تولید شانل شماره ۵ بکار رود .

«ژان فرانسيس ويل» رييس کارخانه، می گويد: «برای توليد يک کيلو عصاره ۴۰۰ کيلو رز لازم است. در اين جعبه ها ۷ تا ۸ کيلو موم وجود دارد يعنی بيش از ۳ تن رز.»

اما بيش از هر چيز توليد اين نوع عطر به یک حس بویايی قوی احتياج دارد. ژاک پولژ،استاد تشخيص عطر شانل، ۳۰ سال است که برای اين کمپانی کار می کند. او بيشتر عطرهای شانل مانند «شانس و آلور» را خلق کرده است. آقای پولژ می گويد: «شانل شماره ۵ اولين عطری بود که در آن از مواد طبيعی استفاده شده بود.»

امروزه بسياری از کمپانی ها از مواد طبيعی استفاده می کنند که امری است طبيعی اما در آن زمان استفاده از مواد طبيعی بسيار مهم و عجيب بوده است.

آقای «بو» می گويد: «ايده اصلی طراحان شانل بوجود آوردن چيزی است که باقی بماند نه چيزی که از مد بيفتد.»

اين عطر محبوبيت زيادی در بين ستارگان سينما دارد. کترين دنوو و نيکول کيدمن دو ستاره مشهور سينما در دنيا برای شانل تبليغ کرده اند و مرلين منرو نيز قبل از خواب چند قطره شانل شماره ۵ به خود می زد.

صوفی ورگاس، مدير ارتباط عمومی و رسانه شانل، می گويد: «در آن زمان نام شانل شماره ۵ بسيار مدرن و ساده بود و مردم به زبانهای متفاوت می تونستند اسم آن را بگويند.»

نام و شيشه اين عطر نيز جزئی از فرهنگ مدرن بشمار می رفت. در سال ۱۹۵۹ شيشه عطر شانل شماره ۵ در کلکسيون موزه هنرهای مدرن نيويورک به نمايش گذاشته شد. اندی وارهول، نقاش آمريکايی، نيز از اين بطری يک سری نقاشی کشيده و آن را به عنوان سنبل تبليغات، معرفی کرده است، صوفی ورگاس نیز از شيشه شانل شماره ۵ يک سری نقاشی تهيه کرده است که اکنون در موزه هنرهای مدرن نيويورک به نمايش گذاشته شده است.

بايگانی وبلاگ