سه‌شنبه، اسفند ۱۰، ۱۳۸۹

جین راسل ستاره قدیمی هالیوود درگذشت


جین راسل ستاره قدیمی هالیوود درگذشت
http://www.voanews.com/persian/news/arts/JaneRusselldies-2011-3-1-117171918.html

جین راسل که به عنوان یک ستاره سکسی هالیوود در سال ١٩٤١ در فیلم وسترن «یاغی» ساخته «هاوارد هیوز» میلیاردر مشهور آن زمان به معروفیت رسید در سن ٨٩ سالگی به علت ابتلا به نوعی بیماری تنفسی در خانه مسکونی خود در «سانتا ماریا» در شمال لس آنجلس درگذشت.

نخستین فیلم این ستاره جنجالی دهه ٤٠ و ٥٠ میلادی هالیوود، که بعدها در فیلم «آقایان موطلائی ها را ترجیح می دهند» با مرلین مونرو همبازی شد، به خاطر عریانگری و نمایش سینه های برجسته او درحدی غیرقابل قبول ، فصل تازه ای از قوانین سانسور را درسینمای آن دوران پدید آورد . قوانیی که هاوارد هیوز با تمام قدرت با آن ها جنگید و فیلم درنهایت «جین راسل» را تبدیل به یکی از معروف ترین چهره های تازه کشف شده هالیوود و ستاره محبوب سربازان در دوران جنگ دوم جهانی کرد.

جین راسل بعدها با بازی در کنار «باب هوپ» کمدین معروف هالیوود در یک سری فیلم های خنده دار، تا حدودی این تصویرسکسی را تغییر داد و تبدیل به یک بازیگر محبوب نقش های کمدی شد.

جین راسل در طول اوج دوران معروفیت خود در سال های آغاز کاردر هالیوود در بیش از ١٨ فیلم دیگر ظاهر شد. اما به یاد ماندنی ترین نقش سینمایی او همان «یاغی» و «آقایان موطلائی هارا ترجیح می دهند» بود که در دوران محبوبیت زنان بازیگر به عنوان «الهه» و سمبل سکس و زیبایی به نمایش درآمدند.

دیوید تامپسون تاریخ شناس و منتقد سینمایی در مورد جین راسل می گوید:«تا آن تاریخ این نوع اروتیسم همراه با لودگی سابقه نداشت و شاید تا حدی این خوش شانسی هالیوود بود که بتواند اندام باشکوه جین راسل را درچندین فیلم ماجراجویانه با دست و دلبازی تمام به نمایش بگذارد.»

جین راسل در فیلم «آقایان موطلائی ها را ترجیح می دهند» در نقش دوست صمیمی ستاره فیلم ، مرلین مونرو، که دنبال یک شوهرثروتمند می گردد بازی چشمگیری ارائه کرده است ویکی از صحنه های فراموش نشدنی یا حتی جاودانه هالیوودی این فیلم صحنه ای است که این دوستاره زیبا و سکسی ترانه «الماس ها بهترین دوست یک دختر هستند» را اجرا می کنند. راسل پس از این فیلم هم درچند فیلم قابل توجه دیگر نیزایفای نقش کرد.

راسل پس از بازی در چند فیلم در دهه شصت میلادی در سال ١٩٧٠ پس از بازی در فیلم «تیره تر از عود» اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته جان مک دانالد برای همیشه از بازیگری سینما کناره گرفت. هرچند او یک سال بعد در نمایش «کمپانی» در برادوی برای مدت چند ماه جای خالی بازیگر دیگری به نام «الین استریچ» را پرکرد اما حرفه بازیگری «جین راسل» از آن تاریخ محدود به اجرای شوهای سرگرم کننده در کاباره ها و کلوپ های شبانه لاس وگاس شد.

برای نسل های جوان تر، جین راسل که «هوارد هیوز» برای او در همان دوران آغاز معروفیت یک سینه بند مخصوص طراحی کرده بود، به عنوان یک شخصیت تبلیغاتی تلویزیونی برای آگهی های سینه بند زنان شرکت «پلی تکس» شناخته می شد. این آگهی ها لقب «خانم تبلیغ سینه بند» را برای جین راسل به همراه داشت که در آن این بازیگر خرید سینه بند مخصوصی را به زنان اندازه های بزرگ تر توصیه می کرد.

جین راسل با نام «جین جرالدین راسل» در ژوئن ١٩٢١ در شهر «بمیجی» در ایالت مینه سوتا به دنیا آمد. او درخردسالی به همراه خانواده اش به کالیفرنیای جنوبی نقل مکان کرد. پس از پایان تحصیلات دبیرستانی به عنوان مدل عکاسی به کار مشغول شد. بعدها به کار منشی گری پرداخت و نوزده ساله بود که توسط یکی از کارمندان استودیوی «هاوارد هیوز» کشف و برای بازی در فیلم «یاغی» انتخاب شد. این انتخاب پس از ماه ها که دست اندرکاران فیلم به دنبال زنی با هیکلی مناسب می گشتند انجام شد و جین راسل نقش «ریو مک دانالد» زنی که عاشق «بیلی د کید» یکی از سارقان به نام غرب وحشی می شود را بر عهده گرفت.

هاوارد هیوز که در آن زمان پس از اخراج «هاوراد هاوکز» کارگردانی فیلم «یاغی» را خود برعهده گرفته بود، درهمان نخستین جلسه آزمایش جین راسل را برای نقش اول فیلم خود انتخاب کرد و فورا دستور داد تا طراحانی که با او کار می کردند یک سینه بند مخصوص یکپارچه و بدون بخیه برای او بدوزند. جین راسل که نهایتا از پوشیدن این سینه بند مخصوص خودداری می کند گفته بود:«هیوز می توانست هواپیما طراحی کند اما کمی وقاحت می خواست که کسی درشرایط او دست به طرح یک سینه بند بزند!»

مبارزات هاوارد هیوز با ماموران سانسور و استقبال تماشاگران از فیلم «یاغی» به خاطر جنجال هایی که در اطراف آن برپا شده بود در فیلم «هوانورد» ساخته «مارتین اسکورسیزیز» با شرکت «لئوناردو دی کپریو» به نمایش گذاشته شده است.

جین راسل که از کودکی فردی به شدت مذهبی بود در سال های آخر زندگی بیش از همیشه خود را وقف اعتقادات مذهبی اش کرده بود و همواره از این موضوع که خاطره او با یک تصویرو تصورسمبل سکسی همراه است رنج می برد. با این همه و سال ها بعد وقتی راسل مبادرت به نوشتن زندگینامه خود کرد به اصرار ناشر این کتاب عکس معروف خود از فیلم «یاغی» را روی جلد این کتاب قرار داد. عکسی که در آن جین راسل روی تپه ای از گندم های دروشده نشسته و ساقه گندمی در دست دارد.

جین راسل سه بار ازدواج کرده و سه فرزند خوانده داشت. اودرباره حرفه بازیگری خود گفته بود:«من بجز نقش های سطحی و کمدی هرگزنتوانستم آنچنان که باید هنربازیگری خودم را نشان بدهم و بدون شک یکی از قربانیان تصویرسازی های هالیوود بوده ام که به من فقط از دریچه یک نماد سکسی نگاه می کرد.»




iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ