دوشنبه، مهر ۱۱، ۱۳۹۰

«مالیخولیا»، تازه ترین اثر «لارس وان تریر» بر روی پرده سینماها


«مالیخولیا»، تازه ترین اثر «لارس وان تریر» بر روی پرده سینماها
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Melancolia-2011-10-3-131016838.html

نمایش فیلم «ملانکولی» یا مالیخولیا، تازه ترین اثر فیلمساز دانمارکی «لارس وان تریر» طی مراسمی باحضور ستارگان این فیلم رسما در شهر لندن آغاز شد.

فیلم یک یک درام روانشناختی است با شرکت بازیگرانی چون «جان هرت»، «کریستن دانست» و «کیفر ساترلند» و ماجرای زندگی سوداگرانه دو خواهر در یک برهه از زمان را نشان می دهد. زمانی که همه چیز درحال نابودی است.

لارس وان تریربا وجود استقبالی که از فیلم او به عنوان یکی از نامزدهای دریافت جایزه نخل طلائی درجشنواره سینمایی «کن» شد، به خاطر ابراز همدردی با آدولف هیتلر در روزهای آخر از این فستیوال اخراج شد. «کریستن دانست» بازیگر نقش اصلی فیلم «مالیخولیا» که برای بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره «کن» امسال را دریافت کرد، در یک لباسی طراحی شده، کفش های ساخت « نیکولاس کرک وود» و جواهرات طرح شانل، بیرون از سالن سینمای «کورزان می فر» با هوادارانش ملاقات کردو به همراه «وان تریر» کارگردان فیلم که در این مراسم حضور داشت در برابر دوربین های عکاسان ظاهر شد.

«دانست» این نظریه که آثار «وان تریر» از جنبه های ضد زن برخورداراست را رد می کند. این مسئله ای است که به ویژه پس از نمایش فیلم «ضد مسیح» از این کارگردان در سال ٢٠٠٩ قوت گرفت. فیلم«ضد مسیح» شامل صحنه هایی از قطع کردن اعضای تناسلی زنان و موضوع های بحث انگیز دیگر بود. اما «وان تریر» خود را طرفدار زنان می نامد و «کریستن دانست» هم چون بسیاری دیگر از بازیگران زنی که با «وان تریر» کار کرده اند با این نظر او موافق است:« به نظر من لارس از معدود کسانیست که نقش هایی مانند شخصیت اول فیلم «مالیخولیا» را برای زنان می آفریند. من هیچوقت در او روحیه ضد زن ندیده ام و فکر میکنم اگر به او به عنوان یک کارگردان از این جهت اعتماد نمی کردم نمی توانستم دراین نقش بازی کنم.»

« کریستن دانست» معتقد است فیلم «مالیخولیا» علیرغم اظهارات دردسرآفرین «وان تریر» درباره «هیتلر»، به اسکار راه خواهد یافت.

فیلم با موضوع افسردگی وداستانی غم انگیز، از دوبخش به نام «جاستین» و «کلر» تشکیل شده است که نام دو خواهری است که با هم سر ناسازگاری دارند. «جان هرت» بازیگر برجسته بریتانیایی که فیلم تازه ای از او به نام Thinker, Taylor, Soldier, Spy بر اساس نوولی به قلم «جان لوکار» درحال حاضر از پرتماشاگر ترین فیلم های روی پرده سینماهای لندن به شمار می رود، در فیلم «مالیخولیا»نقش پدر خانواده را بر عهده دارد که از همسرش و مادر فرزندانش جدا شده است.

دربخش نخست، تماشاگرشاهد جشن عروسی «جاستین» و «مایکل» در قصر مسکونی خواهرش «کلر» و همسر او «جان» است. در بخش دوم فیلم سیاره ای به نام «مالیخولیا» یا سودا زدگی به طرف کره زمین در حال حرکت است.



جان هرت که در این فیلم نقش کوچکی را ایفا کرده است از طرفداران پرو پا قرص «وان تریر» است و از اینکه توانسته است در یکی از فیلم های او ایفای نقش کند خوشحال به نظر می رسد:«لارس وان تریر کارگردانی است درک نشده با چشم اندازی وسیع. ممکنه گاهی اوقات غوغایی بپا کرده باشه اما واقعا آدم پرمعلوماتیه. من و امثال من صف می بندیم تا در فیلم کارگردان هایی مثل او بازی کنیم. او یکی از بزرگ ترین فیلمسازان زمان ماست.»

«اسپر» بازیگر خردسال فیلم «مالیخولیا» نیز که در مراسم گشایش فیلم شرکت کرده می گوید هیجان زده است تا خود را بر روی پرده بزرگ سینما ببیند اما در ضمن کمی هم مضطرب به نظر می رسد:«من در این فیلم گریه کردم..خوابیدم و چند جمله هم حرف زده ام.»

این بازیگرخردسال اعتراف می کند که شیفته کهکشان و سفر در فضاست و سیاره ژوپیتر(مشتری) را از همه بیشتر دوست دارد به این دلیل که ازبقیه سیاره ها بزرگتر است.

لارس وان تریر می گوید در پرداخت نقش «جاستین» در فیلم «مالیخولیا» از شخصیت خود و تجربه اش با مسئله پایان جهان، روز قیامت و افسردگی شدیدی که داشته است استفاده کرده است اما شخصیت «کلر» زنی عادی را به نمایش می گذارد.

فکر ساختن فیلم «مالیخولیا» ضمن گفتگو با بازیگر برنده اسکار اسپانیایی «پنه لوپه کروز» و تحت تاثیریک نمایشنامه فرانسوی به نام «خدمتکاران» - دو زنی که می خواستند معشوقشان را بکشند شکل گرفت. «وان تریر» در فیلم خود دوخواهر را جایگزین دو خدمتکار نمایش کرده است.

پنه لوپه کروز انتخاب اول این کارگردان برای ایفای نقش جاستین بود اما این بازیگر به دلیل مشغولیت های کاری قادر به انجام این کار نشد و «کریستن دانست » جای او را گرفت.

سودا زدگی به زودی در سینماهای آمریکا به نمایش درخواهد آمد.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ