سه‌شنبه، مهر ۱۲، ۱۳۹۰

نخستین کنسرت راک افغانستان پس از ٣٠ سال ممنوعیت


نخستین کنسرت راک افغانستان پس از ٣٠ سال ممنوعیت
http://www.voanews.com/persian/news/arts/AfghanConcert-2011-10-4-131104933.html

این هفته، برای نخستین بار درطول سه دهه گذشته، صدها تن از زنان و مردان جوان افغان گردهم آمدند تا در نخستین کنسرت راکی که با شرکت هنرمندان محلی و راکرهای بین المللی اجرا می شد شرکت کنند.

درفهرست برنامه های این رویداد ٦ ساعته که «ساوند سنترال» Sound Central نام داشت و در محل باغ «بابر» در کابل اجرا می شد، انواع موسیقی از «بلوز» و «الکترونیکا» گرفته تا «ایندی راک » و «دث متال» اجرا شد و گروه های موسیقی مختلف از کشورهایی چون ازبکستان، قزاقستان، استرالیا و افغانستان در آن شرکت داشتند.

تدارک این کنسرت که در شرایط امنیتی شدید برگزار می شد از ایده های یک فتوژورنالیست استرالیایی بود.

در این شب استثنائی، جوانان افغانی که از برگزاری این کنسرت بی سابقه که برای نخستین بار در طول زندگی آن ها بوقوع می پیوست به شدت شوق زده شده بودند با صدای گیتار بیس و طبل درامز به هوا می پریدند و فریاد و هلهله می کشیدند.

«سَبینا آبلیاسکینا» هنرمند ازبک از گروه راکِ "اشک ها" این شور و شوق و انرژی تماشاگران را باورنکردنی خواند. احمد شاه، یکی دیگر از تماشاگران این کنسرت، از قندهار برای شرکت در این جشنواره آمده بود.

برگزاری یک کنسرت راک در افغانستان، این کشورِ سنتیِ اسلامی که در طول دوران سلطه رژیم طالبان اجرای هر نوع موسیقی در آن قدغن بوده است پدیده ای تازه به شمار می رود. هنوز در برخی از شهرها، مغازه های موسیقی مورد حمله قرار گرفته و موسیقی دان ها و خوانندگان به خاطر ظاهر و لباس هایشان مورد طعنه و سرزنش قرار می گیرند.

ولی آنچه کنسرت راک «ساوند سنترال» ثابت کرد این بود که جوانان افغان به این حرف ها اهمیتی نمی دهند. آنها مشت هایشان را در هوا بلند کرده و با صدا و ضرب آهنگ موسیقی فریاد می کشیدند و به هوا می پریدند.

جشنواره راک در باغ زیبای بابُر محل مقبره اولین امپراطور مغول هندی مکانی است معمولا آرام و ساکت اما شنبه شب در این باغ شور و حال خاصی موج می زد. هرچند در طول اجرای برنامه های کنسرت این محل تحت مراقبت های شدید امنیتی قرار داشت.

روز و محل اجرای جشنواره تا لحظه آخر محرمانه بود تا از حمله شورشیان که افغانستان را در ده سال گذشته به ستوه آورده اند در امان بماند.

تراویس بیرد، عکاس استرالیایی پس از رفتن به افغانستان و ملاقات با موزیسین های جوان، با استعداد و سخت کوش آن کشور به یکی ازگروه های موسیقی محلی پیوست. او پیش از آغاز جشنواره نیز برای موزیسین های افغان، کارگاه های تمرین و کنسرت های زیر زمینی ترتیب می داد.

این رویداد ظاهراً تراویس را به هدفش رساند و او توانست نه تنها با این کار سرگرمی برای جوانان ستم کشیده افغان فراهم آورد بلکه عشق این جوانان به موسیقی مدرن را بیش از هر زمان دیگری برافروزد.


iran#

بايگانی وبلاگ