پنجشنبه، مهر ۲۸، ۱۳۹۰

اختصاص صندلی خالی جشنواره بین المللی نویسندگان انجمن قلم کانادا به نسرین ستوده

اختصاص صندلی خالی جشنواره بین المللی نویسندگان انجمن قلم کانادا به نسرین ستوده
http://www.voanews.com/persian/news/iran/nasrinSotoodeh_penCanada-2011-19-10-132145423.html

نسرین ستوده، وکیل مدافع حقوق بشر که برای حمایت های بی پرده و شجاعانه اش از حقوق زنان و کودکان مشهور است، صندلی خالی سی و دومین «جشنواره بین المللی نویسندگان» انجمن قلم کانادا را از آن خود کرد.

خانم ستوده همچنین برای فعالیت هایش که «فراتر از مرزهای بین المللی رفته و باعث پیوند فرهنگ ها شده است»، جایزه نخست انسانیت انجمن قلم کانادا را دریافت می کند.

ارزش این جایزه ۵ هزار دلار است و به دلیل عدم حضور خانم ستوده، سهیل پارسا، بازیگر، نویسنده و کارگردان هنری سرشناس ایرانی کانادایی، این جایزه را از طرف ایشان دریافت خواهد کرد.

اکنون ۱۷ سال است که «جشنواره بین المللی نویسندگان» از صندلی خالی برای برجسته سازی وضعیت نویسندگانی است که مجاز به سفر نیستند و نمی توانند آزادانه در جشنواره های ادبی سراسر جهان شرکت کنند استفاده میکند. این عنوان پیشتر به کن سارو، فعال حقوق بشر نیجریه ، هرنت دینک، ناشری در ترکیه و حسین درخشان، وبلاگ نویس ایرانی تعلق گرفته است.

نسرین ستوده۴۸ سال دارد و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی» به یازده سال زندان، بیست سال محرومیت از وکالت و بیست سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است. دادگاه تجدید نظر استان تهران در شهریور سال جاری حکم این مدافع حقوق بشر را به شش سال زندان و ده سال محرومیت از وکالت اعلام کرد.

در بیاینه انجمن قلم کانادا آمده است «او به دلیل دفاع شجاعانه اش از افرادی که پس از حوادث انتخابات ۸۸ دستگیر شدند و مصاحبه هایش با نهاد های حقوق بشر بین المللی و رسانه ها دستگیر شد».

رسانه های خبری روز چهارشنبه ۲۷ مهر گزارش دادند که نسرین ستوده به دلیل «مخالفت با چادر اجباری زندان به مدت سه هفته ممنوع الملاقات» شده است.

وب سایت کلمه گزارش داده است «خانم ستوده معتقد است که مسئولان زندان در مورد بانوان زندانی علاوه بر پوشش و حجاب متعارف، به طور غیرقانونی چادر را هم اجباری کرده اند و این اجبار غیرقانونی است».

هنگامی که خانم ستوده جایزه آزادی قلم باربارا گلداسمیت را در سال ۲۰۱۱ دریافت کرد، مدیر انجمن قلم آمریکا در باره وی چنین گفت:«به عنوان یک نویسنده، به عنوان یک فعال حقوق بشر و به عنوان یک وکیل او زندگی خود را وقف یک ایده قدرتمند کرد: قانون برای همگان»


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ