سه‌شنبه، آبان ۰۳، ۱۳۹۰

«بهار عربی» الهام بخش ستاره مراکشی موسیقی «هیپ هاپ»


«بهار عربی» الهام بخش ستاره مراکشی موسیقی «هیپ هاپ»
اندی ادواردز- لندن
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Hiphop-2011-10-24-132498258.html

یک زن اهل مراکش هنگامی که برای ادامه تحصیلات به لندن آمد، برای نخستین بار استعداد خود در رشته موسیقی «هیپ هاپ» Hip Hop، یکی از داغ ترین سبک های موسیقی که طرفداران زیادی در بین جوانان و نوجوانان جهان به ویژه در کشورهای آلمان و آمریکا دارد را کشف کرد.

اما امروز «مستر میمز» Master Mimz درصف جلوی هنرمندان «هیپ هاپ» قرار دارد و علاوه برآن شعر و آهنگ های تازه ای هم شامل نظرات خود درباره «بهار عربی» ساخته است که معروف ترین آن ترانه «عقب بشین مبارک» یا Back Off Mubarak نام دارد.

هرچند تالار«لیتون هاوس» در غرب لندن به خاطر پایه گذار خاورشناس قرن نوزدهمی آن «فردریک لیتون» شاید مناسب ترین محل برای اجرای موسیقی «هیپ هاپ» نباشد اما مسلما اگر این شخصیت امروز زنده بود، اعتراضی هم به این مسئله نداشت.

«میریام بوچنتوف» که در صحنه «هیپ هاپ» با نام «مستر میمز» شناخته شده است، یکی از مجریان برنامه های هنری بخش موسیقی «فستیوال نور» بود که برای نمایش ابعاد چندگانه هنری و فرهنگی مناطق مختلف خاورمیانه برگزار می شد:«من وارد موسیقی هیپ هاپ شدم چون خودم از طرفدارای پرو پا قرص این موسیقی بودم و فکر می کردم که این صدای نسل ماست. درست مثل «راک» که صدای نسل پیش از ما بوده است.

وقایع خیزش های مردمی در اواخر ژانویه گذشته درمیدان «تحریر» قاهره، باعث شد که یک سلسله وقایع مشابه در منطقه آغاز شود و بخش عظیمی از خاورمیانه را درخود بگیرد. ترانه های «هیپ هاپ» عربی از مدت ها پیش از بی عدالتی های اجتماعی سخن گفته اند و موزیسین هایی چون «راندا صفیه» و «میریام بوچنتوف» می کوشند تا ابعدا وسیع تری از فقط «انقلاب » را به این نوع موسیقی در خاورمیانه اضافه کنند.

راندا صفیه می گوید:«میریام یکی از خوانندگان نسل تازه هنرمندان هیپ هاپ عرب است. چرا که هیپ هاپ خوان های زن در کشورهای عربی در اقلیت مطلق قرار دارند. افرادی مثل میریام نمونه هایی هستند که زنان دیگر را تشویق می کنند تا در این راه قدم بگذارند و این یک مسئله خیلی مثبتیه برای این ژانر از موسیقی.»

انگیزه نوشتن ترانه «عقب بشین مبارک» که یکی از معروف ترین ترانه های « میریام بوچنتوف» به شمار می رود نه تنها خیزش های مردم خاورمیانه و «بهار عربی» بوده است بلکه بیش از هر چیز دیگر نتیجه علاقه و بستگی عمیقی است که این هنرمند به فرهنگ مصر دارد:«در دوران کودکی من در مراکش ما به فرهنگ مصر خیلی علاقه داشتیم. فیلم های مصری، آثار هنری این کشور و درواقع من همیشه یک احساس نزدیکی عجیبی نسبت به این مملکت و مردم آن داشتم. من مطمئنم که اغلب کشورهای عربی در این مورد با من همصدا هستند چون فرهنگ مصر برای یکایک ما از اهمیت خاصی برخورداز بوده و هست. بنابراین درطول وقایع انقلاب در این کشور من خودم را شدیدا به مسائلی که در مصر جریان داشت نزدیک و مرتبط احساس کردم.»

بخش مهمی از ترانه های هیپ هاپ «میریام» ریشه در تجربه های شخصی اودارد و دربسیاری از آن ها صحبت از شرایط زنان در جوامع عربی است.

«راندا صفیه» معتقد است با وجود تمام علاقه ای که جوانان خاورمیانه ای به ریتم های پرشور و پرهیجان «هیپ هاپ» دارند ، اما آن ها به شدت پیرو آداب و رسوم و سنت های قدیمی خود نیز هستند:«یکی از دلایلی که جوانان عرب به موسیقی هیپ هاپ علاقمندند این است که اصولا در فرهنگ عرب مردم به شدت به شعر و ادبیات علاقمندند و همین مسئله باعث می شود که هیپ هاپ و حرف هایی که با استفاده از این فرم موسیقی زده می شود تا این اندازه مورد توجه آن ها قرار بگیرد.»

«هیپ هاپ» به عنوان یک ژانر تازه موسیقی بیش از ٣٠ سال سابقه دارد. «میریام بوچینفوف» به عنوان یک زن عرب، توانسته است این موسیقی را یک بار دیگر از دریچه ای تازه در این دوران پرتلاطمی که در آن زندگی می کنیم به نمایش بگذارد.


iran#

بايگانی وبلاگ