دوشنبه، مهر ۱۸، ۱۳۹۰

فیلم «نیم ماه مارس»، جامعه سیاسی آمریکا را زیر سئوال می برد


فیلم «نیم ماه مارس»، جامعه سیاسی آمریکا را زیر سئوال می برد
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Clooney-2011-10-10-131468368.html

تازه ترین اثرسینمایی «جورج کلونی» بازیگر، فیلمنامه نویس و کارگردان سرشناس هالیوود به نام «نیم ماه مارس» Ides Of The March یک تریلر سیاسی است که یک بار دیگر به شیوه اغلب فیلم های «کلونی» برروی جامعه سیاسی آمریکا تمرکز دارد.

نام فیلم بازگشتی است به گوشه هایی از نمایش «جولیوس سزار» ویلیام شکسپیر و حس فنا و نابودی که در این نمایش نهفته است. اما فیلم تازه «جورج کلونی» درامی است صیقل خورده و شفاف که از نوع دیگری از سرنوشت بد و نافرجام سخن می برد و از هم اکنون حرف نامزدی فیلم برای دریافت جایزه اسکار برسرزبان هاست.

در فیلم «نیم ماه مارس»، شخصیت «استفن مایرز» با بازی «رایان گاسلینگ» درنقش یک مدیر کمپین مستعد و درخشنده نامزد ریاست جمهوری از حزب دمکرات به نام «فرماندار مایک موریس»(با بازی جورج کلونی) می کوشد تا در انتخابات مقدماتی در ایالت «اوهایو» برنده شود.

استفن مایرز به شدت به «مایک موریس» معتقد است. اما هنگامی که به بررسی کارنامه او در رابطه با این انتخابات دقیق می شود متوجه می شود که فرماندار موریس ممکن است در این انتخابات بازنده شود.

«تام دافی» مدیر کمپین رقیب انتخاباتی «موریس» می کوشد تا «استفن مایرز» را به سمت این کمپین بکشد تا از استعدادهای کم نظیر او به نفع کاندیدای خود بهره مند شود. با برملا شدن واقعه ملاقات و گفتگوی «مایرز» با کمپین مخالف، اعتبار او در کمپین «فرماندار موریس» از بین می رود و «مایرز» اخراج می شود . اما ماجرا درهمین جا خاتمه نمی یاد بلکه این مسئله چرخش تازه ای درفیلم بوجود می آورد. «استفن مایرز» به طور اتفاقی متوجه می شود که «فرماندار موریس» یک راز ناگفته دارد. با دریافت این اسرار فرماندار موریس به ناچار یک بار دیگر «استفن مایرز» را استخدام می کند و ازهرنظر مجبور به مصالحه با او می شود. ازطریق همین هم بستگی کفرآمیز و نامقدس، فرماندار موریس و رئیس کمپین او «استفن مایرز» پله های ترقی را به سرعت می پیمایند و به درجات سیاسی مطلوب و بالاتر می رسند.

فیلم تازه «جورج کلونی» در نخستین دو روز نمایش در شهر واشنگتن ، در این مرکز سیاسی ایالات متحده آمریکا، دست روی نقطه ضعف های بسیاری گذاشته است:
زن :«من نه تنها یک مظهر سیاسی در این کشورهستم بلکه نموداری از کل جامعه در این مملکت به شمار می روم. همه چیز درباره من است و من محور همه چیز هستم…من ..من و فقط من و حاضرم برای جلو افتادن به هرکاری دست بزنم.»

بازیگران دیگر فیلم «پال جیاماتی» در نقش «تام دافی» و بازیگران برنده اسکار «فیلیپ سیمور هافمن» و «ماریسا تومی» هستند. جورج کلونی می گوید هرچند فیلم یک قصه خیالی است اما به صورت شگفت انگیزی به وقایع سیاسی امروز ما شباهت دارد:«اگر این فیلم حتی یک ذره از بدگمانی ما نسبت به درستی و نیکوکاری بشر و آنچه که در سال های اخیردرصحنه سیاست شاهد آن بوده ایم را هم به دست بدهد هم برای من کافی است. این چیز بدی نیست..این که هراز چندی آینه را در مقابل صورت خودمان بگیریم و به بعضی از کارهایی که خودمان کرده ایم هم نگاه کنیم. بدنیست ببینیم که جریان انتخاب یک مقام سیاسی واقعا چه شکلی انجام می شود!»

فیلم «نیم ماه مارس» یکی از تازه ترین از سری آثاری است که روحیه سیاسی آمریکا را منعکس می کند. یکی از برجسته ترین این سری فیلم ها «تمام مردان پرزیدنت» All The President's Men به کارگردانی «آلن جی پاکولا» است. این فیلم وقایع دوران زمامداری ریچارد نیکسون در اوائل دهه هفتاد میلادی را برملا می ساخت و دورانی که دو روزنامه نگار نشریه «واشنگتن پست» پرده از روی اعمال مخفیانه و غیرقانونی این رئیس جمهور در وقایعی که بنام «واترگیت» شناخته می شود برداشتند.

«نیم ماه مارس» روی جنبه های تازه ای از سیاست در آمریکا تمرکز دارد: سیاستی کشنده و بدون احساس مسئولیت اخلاقی که بدبینی مردم را به بیشترین و بالاترین مراحل ممکنه رسانده است.


iran#

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ